Volvo V50 D5 Edition II (2008)
Edel handwerk
Enige jaren geleden lepelde Volvo de D5-dieselmotor in het vooronder van de V50. Dan moest je wel genoegen nemen met een automatische transmissie en dat wil niet iedereen. Gelukkig is hij er nu ook met handgeschakelde zesbak en dat blijkt de dikke diesel een flinke dosis extra rijplezier te bezorgen. De Geartronic van Volvo, tot voor kort de enige transmissie voor een C30, S40 of V50 met D5-diesel, lijkt maar één ding voor ogen te hebben en dat is de motor zo min mogelijk toeren te laten draaien. We waren dan ook benieuwd hoe zo'n dikke diesel zou aanvoelen in een compacte, sportief getinte auto als de S40 of V50 met handbak.
Het wat rauwe geluid van de vijfcilinder bezorgt de V50 een eigen karakter. En wat is er mooier dan wanneer je zelf de regie kunt voeren over de vijfcilindersymfonie uit het vooronder? Toegegeven, de D5 is in de kleinere Volvo's vrij luidruchtig en de sound doet eerder denken aan een ruige rockband dan aan een beschaafd orkestje. Sta je bij het verkeerslicht te wachten met de voet op de koppeling en de handen aan het stuur, dan voel je goed dat er een diesel in het voor onder ligt te stampen. Niet alleen heb je bij de handgeschakelde versie de regie wat meer in eigen handen, op papier is er nóg een voordeel: de handbak kan wel 400 Nm aan, bij de automaat is de trekkracht begrensd op 350 Nm.
Breed toerengebied
Het korte pookje van de zesbak laat zich met exacte en snelle slagen bedienen. Trek je de 2,4-liter vijfcilinder door tot ver boven de 4.000 toeren, dan klinkt dat stukken heftiger dan wanneer je dat doet met een vier cilinder zelfontbrander. En het heeft ook zin bij de D5. In tegenstelling tot bij de meeste diesels voel je dat bij dit Zweedse blok ook boven de 3.500 toeren heel wat te halen valt.
Behalve de T5, de vijfcilinder benzinemotor met turbo, hoeft de D5 in de V50 geen enkele andere motorversie boven zich te dulden als het op snelheid aankomt. Maar is de handgeschakelde D5 ook sneller dan de V50 D5 Geartronic die we eerder aan een test onderwierpen? Op de sprint van 0 tot 100 is de handgeschakelde V50 0,2 seconden rapper, op de tussensprints is de handbak bij 50-80 in drie en 80-120 in dezelfde versnelling even snel als de automaat. Hij nipt bovendien minder gretig van de diesel; met 1 op 14,6 tegen 1 op 12,8 scheelt het zelfs een flinke slok op een borrel. De Volvo-fabriek belooft 1 op 15,9 en daar blijft de D5 dus vrij dicht in de buurt. Vergeet bovendien niet dat zo'n fabrieksverbruik volgens een standaard cyclus op een rollenbank wordt gehaald. Hiermee scoort de handgeschakelde D5 in onze handen dus een keurig verbruik.
Rest de vraag of wij een D5 met handbak of een Geartronic nemen? Dat is gemakkelijk: wij gaan voor de manuele zesbak. Maar wat als je dan toch een V50 met sterke diesel met automatische transmissie wilt? Dan is de 2.0 D met de nieuwe Powershift-versnellingsbak met dubbele koppeling de auto die je moet hebben. Maar wie gewoon lekker sportief wil dieselen, heeft aan deze D5 met handbak een prima kar.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V50 D5 Edition II |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.100 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.401 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.522 mm / 1.770 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.416 kg |
Laadvermogen | 604 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,7 s / 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,3 s / 7,2 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 166 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.