Volvo V50 1.8 (2006)
Prijspakker
We hebben de laatste jaren de broekriem wat moeten aanhalen. En daarom gaan we weer op vakantie in eigen land in plaats van de dure Franse péage af te zakken naar Spanje. En gaan we naar supermarkten als Lidl en Aldi en letten we gewoon wat meer op wat we uitgeven. Met die gedachte maken we vandaag de dag ook andere keuzes in de showroom als we voor een nieuwe auto gaan winkelen.
Weinig verschil
De V50 met 1,8-litermotor is bij Volvo het goedkoopste model uit die reeks. Deze nieuwe 1.8-motor is de eerste viercilinder benzinemotor die in de V50 te krijgen is, want tot voor kort waren het louter vijf-pitters. Gevoelsmatig schat je het verschil tussen een V50 met 2.4 op de kofferklep of met 1.8 als typeplaatje veel groter dan het werkelijk is. Het scheelt tenslotte 0,6 liter cilinderinhoud, ofwel een kwart. Maar het inleveren van de vijfde zuiger heeft niet eens schokkende gevolgen. In plaats van 140 pk heeft de 1.8 125 pk en daar blijkt heel goed mee te leven. Sterker nog, hij lijkt zelfs datzelfde karakteristieke vijfcilindergeluid te hebben. Alleen de gebrekkige trekkracht in de vijfde versnelling verraadt het lagere koppel van deze motor.
De rij-eigenschappen van de V50 zijn eerder geroemd in andere testen. De V50 heeft een behoorlijk sportief afgestemd onderstel, met een puike besturing. Dat betekent dat je in de verleiding kunt komen om een bocht eens wat sneller te nemen. Dit alles is te danken aan de samenwerking met Ford, die voor de nieuwste Focus gebruikmaakt van dezelfde bodemgroep. En bij Ford weten ze wel hoe je een lekker onderstel moet bouwen.
Prima rij-eigenschappen
Zie je een V50 met wieldoppen in plaats van lichtmetalen velgen dan heb je van doen met een basisuitvoering. Maar dat is ook eigenlijk het enige uiterlijke kenmerk dat het verschil maakt met duurdere versies. En karig uitgerust is de instapper evenmin. Niet één keer werden we door een gevoel van armoede overvallen. Centrale vergrendeling met afstandsbediening, airco, elektrisch verstelbare buitenspiegels, ESP, elektrische raambediening (ook achterin), cruise control, gewoon alles wat je in deze klasse mag verwachten als je net 28 mille hebt stukgeslagen. En een radio/cd-speler hoort ook standaard bij die strakke aluminium middenconsole. Hij 'zweeft' en er zit bergruimte áchter, weet u nog? Conclusie wat betreft de V50 in basisuitvoering: je bent gek als je 'm niet neemt. Alles wat de auto duurder maakt, doe je om je eigen ego te strelen. Het is natuurlijk verleidelijk om altijd maar meer te willen qua motorvermogen of uitrustingspakket, alleen, 't is nergens voor nodig, zo blijkt maar weer. Want heel belangrijk is dat je niet aan rij-eigenschappen hoeft in te boeten. Met deze auto kom je niets te kort. Nou ja, één ding misschien: binnenruimte. Da's een algemeen minpunt van de V50. De concurrentie heeft meer ruimte te bieden, da's gewoon een feit. Want de slanke vormgeving heeft de auto wel wat compact gehouden. En dus kun je wel eens bedrogen uitkomen als je de vakantiebagage probeert in te laden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V50 1.8 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.310 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.514 mm / 1.770 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.281 kg |
Laadvermogen | 609 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 8,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 15,0 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 174 g/km |