Volvo V50 1.6D Drive Start/Stop Edition II (2010)
Zuinigheid boven kracht
Dankzij de voortschrijdende techniek en daardoor lagere CO2-uitstoot komen er steeds meer auto's die in een lager bijtellingstarief vallen. Ook wie een stationwagon zoekt, heeft inmiddels volop keuze. Zo is er nu de Volvo V50 1.6D Drive Start/Stop.
De Volvo V50 Drive Start/Stop is een auto met een beperkte CO2-uitstoot, wat klinkt als het ideaalbeeld voor verstokte wereldverbeteraars. In de praktijk blijkt een lage uitstoot vooral een prikkel voor hen die uit zijn op financieel voordeel bij het uitzoeken van een auto van de zaak. Omdat de uitstoot van zijn dieselmotor onder de 116 gram CO2 per kilometer ligt, geldt voor de V50 1.6D Drive Start/Stop een fiscale bijtelling van 20 procent in plaats van de normale 25 procent.
De Volvo V50 wordt dankzij z'n stevige prijs voor het gemak nog wel eens ingedeeld in het D-segment, de klasse van de Alfa 159, Peugeot 407 en Renault Laguna. In directe confrontaties legt de Zweed het dan af als het gaat om binnenruimte. Niet echt verrassend; de V50 is namelijk gebaseerd op de Ford Focus en dat is een auto uit het C-segment.
Mede daardoor valt met name het ruimteaanbod achterin wat tegen. Ook is de bagageruimte van veel concurrenten groter. Met de achterbank overeind gaat er in de Volvo-kofferbak niet meer dan een schamele 415 liter en met de rugleuning van de achterbank platgelegd kan de Volvo 1.307 liter aan lading herbergen. Wel verdient de rugleuning van de passagiersstoel een aparte vermelding: die kun je namelijk vooroverklappen, zodat je bij de Ikea simpel die lange kastplanken naar binnen kunt schuiven.
Ideale zitpositie
Eenmaal achter het stuur is het geen probleem om de ideale zitpositie in te stellen. De stoelen geven veel ondersteuning en zitten ook na een langere rit nog prettig. De V50 beschikt over een duidelijk afleesbaar instrumentarium en de bediening gaat vrijwel intuïtief, doordat de bedieningsorganen logisch zijn geplaatst. Nog steeds valt de tijdloos vormgegeven 'zwevende' middenconsole op. Samen met het gebruik van hoogwaardige, prettig aanvoelende kunststofsoorten maakt het Volvo-interieur een verfijnde indruk.
Net als de andere Drive-modellen van het Zweedse merk heeft onze V50 een aantal ingrepen ondergaan om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen. Zo kreeg hij onder meer aangepaste aerodynamica, banden met een lagere rolweerstand en een versnellingsbak met langere overbrengingen om de zuinige turbodiesel minder toeren te laten maken. De Volvo werd bovendien voorzien van een start-/stopsysteem. Dit levert de V50 een CO2-uitstoot op van slechts 104 gram per kilometer. De 1,6-liter commonrail-dieselmotor in het vooronder levert een vermogen van 109 pk en een maximumkoppel van 240 Nm. Jammer genoeg ontbreekt het de vierpitter bij lage toerentallen aan kracht. Het meest valt dit op tijdens tussensprints.
De Volvo V50 scoort wel goed als het op het brandstofverbruik aankomt. Wij behaalden een gemiddeld testverbruik van 1 op 18,9. Dat is mede een gevolg van het start-/stopsysteem van de Zweed. De V50 heeft ook nog een schakelindicator die aangeeft wanneer je moet schakelen. Hoewel de V50 alweer zes jaar meegaat, is het onderstel nog altijd dik in orde. Het biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit en verschaft de V50 een dynamisch karakter.
- +Uitgebalanceerd onderstel
- +Royale standaarduitrusting
- +Zuinig met brandstof
- -Motor mist kracht onderin
- -Tegenvallend ruimteaanbod
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V50 1.6D DRIVe Start/Stop Edition II |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.890 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.522 mm / 1.770 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.294 kg |
Laadvermogen | 606 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 700 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,0 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,4 s / 15,6 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km (fabrieksopgave: 3,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.