Volvo V40 T3 Momentum (2012)

Grote ambities

Volvo V40 T3 Momentum
Volvo V40 T3 MomentumVolvo V40 T3 MomentumVolvo V40 T3 MomentumVolvo V40 T3 MomentumVolvo V40 T3 Momentum
Met de kersverse V40 heeft Volvo grote ambities. De Zweden willen er namelijk de Duitse premiummerken mee beconcurreren. Zeker naar Volvomaatstaven is de V40 in topvorm. Maar is die goed genoeg om de sterke namen in z'n segment weg te spelen?

Volvo toont nu het lef om zich in het Duitse geweld aan de top van de compacte middenklasse te mengen met de V40. De ambities van Volvo lijken hoog gegrepen, maar dat we hier te maken hebben met meer dan alleen spierballentaal, merkten we al rap. De V40 T3 heeft een geblazen 1,6-liter viercilinder van 150 pk. Daarmee sprint de Zweed in 8,8 seconden naar de 100 km/h. Daarbij is de auto redelijk zuinig. De 1,6-liter turbomotor blieft afgerond elke honderd kilometer 7,4 liter benzine. De vermogensopbouw van de krachtbron is vanaf ongeveer 1.500 tpm mooi vloeiend en er is altijd trekkracht genoeg voorhanden. Voor een inhaalactie hoef je eigenlijk nooit een versnelling terug. Schakelen is echter geen straf; de Volvo heeft een lekker schakelende versnellingsbak. De pook laat zich werkelijk boterzacht van verzet naar verzet geleiden.

Over de rijeigenschappen kunnen we kort zijn; dit is de best rijdende Volvo in tijden. Goed, de besturing kan wat communicatiever, maar de koersvastheid van de V40 staat buiten kijf. Als je instuurt, gaat hij weliswaar in z'n veren hangen, maar houdt dan z'n positie vast als een rots in de branding, ook op oneffenheden.


Stap omhoog

Aan boord maakt Volvo direct duidelijk welke kant het op moet met de V40. Het interieur is opgebouwd uit fraaie materialen en doet daardoor hoogwaardig aan. Dat mag ook wel als je de grote Duitse merken wilt beconcurreren. De stap omhoog die Volvo hier maakt, laat onverlet dat het interieur tevens heel vertrouwd oogt. De zwevende middenconsole is bijvoorbeeld gebleven. Zoals gebruikelijk bevat die nogal wat knoppen, maar het geheel oogt logisch en laat zich eenvoudig bedienen.

Het digitale instrumentarium recht voor je verdient speciale aandacht. Analoge instrumenten behoren in de V40 tot het verleden. In plaats daarvan tref je achter het stuurwiel een volledig elektronisch scherm met daarop een geprojecteerde analoge meter, die je naar je voorkeur kunt veranderen. In Normal wordt het toerental weergegeven door een kleine schuifmeter en wordt de snelheid analoog getoond. In Sport verandert de snelheidsmeter in een toerenteller en wordt de snelheid digitaal weergegeven. Het idee is niet alleen aardig, maar ook nog eens goed uitgevoerd.

De V40 houdt het midden tussen een stationwagon en een hatchback. Hij heeft wat weg van een zogenaamde lifestylestation en vooral de achterzijde van de auto is stof voor discussie. De harde knik in de achterlichten is bijvoorbeeld nogal smaakgevoelig. Hoe dan ook, de lijnen geven het geheel ontegenzeggelijk iets dynamisch. In z'n klasse verlegt Volvo er echter niet de grenzen van de interieurmaten mee. Alle ledematen hebben in de Zweedse auto net wat minder bewegingsvrijheid dan je zou wensen, vooral achterin. De V40 is bovendien tamelijk laag; dat verleent z'n uiterlijk weliswaar meer dan een zweem van sportiviteit, maar je moet daardoor wel uitkijken je hoofd niet te stoten bij het in- en uitstappen. De bagageruimte van de Volvo slikt 335 liter. Gekscherend zou je de relatief bescheiden interieurruimte kunnen toeschrijven aan het premiumkarakter van de V40.

Oordeel

4 sterren

De Volvo V40 is een echte lifestyle-station, die met hoogwaardige materialen is afgewerkt. Hij heeft een relatief bescheiden binnenruimte.

Signalement

Merk Volvo
Model V40 T3 Momentum
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.369 mm / 1.802 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.647 mm
Massa leeg 1.268 kg
Laadvermogen 642 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 6,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 124 g/km

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.