Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • V40

Volvo V40 2.0T (1999)

Vader gaat op stap!

Volvo V40 2.0T (1999)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zit m'n jasje goed, zit m'n dasje goed? Vader gaat op stap! In deze test een auto die sterk aan dat lied doet denken. Heerlijk om mee op stap te gaan, keurig in het pak en dankzij de turbo klaar om er eens stevig tegenaan te gaan...

Mogen we even voorstellen: de Volvo V40 2.0 T, met de nieuwe 'light pressure' turbomotor. De fors ogende stationwagen uit het Limburgse land heeft beslist een 'ander karakter' waardoor een select groepje rijders altijd weer besluit om géén modaal business mobiel te kiezen. Om zichzelf te verwennen. En laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wat dat betreft heeft deze Volvo inderdaad heel wat in huis.
Vooral de bagagemogelijkheden zijn behoorlijk, met 413 liter als uitgangspunt. Maar daarmee is het verhaal niet verteld. Onder het uitneembare dek (half roldek en half hoedenplank) van de V40 vind je namelijk een gunstig gevormde bak. Je kunt er bijvoorbeeld probleemloos twee golftassen in schuiven, met bijbehorende karren. De grote, hoog in het dak doorlopende klep zorgt voor een goede toegankelijkheid van de laadruimte. Binnenin? Voorin valt sowieso niets te klagen en ook achterin kunnen twee volwassen passagiers prima zitten.
Motorisch is het smullen geblazen. Onder de lange Volvo motorkap snort een 2-liter Low Pressure Turbo, een soort middenweg tussen de dubbelgespierde T4 en de vrij aanzuigende tweeliter. Zestien kleppen, fraai inspuitsysteem en toch altijd nog goed voor 118 kW/160 pk. Plus een heel fors koppel van 230 Nm dat ook over een zeer breed gebied wordt geleverd. Vanaf pakweg 1800 toeren is hij volledig wakker. Niet gering dus, maar op een of andere manier komt het niet zo spectaculair over. Hij gaat fors van de plek, dat wel, maar rokende banden komen er niet aan te pas. Al was het maar door de antislipregeling. Juist door de uiterst gelijkmatige acceleratie heb je ook minder snelheidssensatie. Uiteraard gingen we er vrij stevig tegenaan. Vader was nou eenmaal op stap. Ook op de lange duur zet de eerste indruk zich dan door. De Volvo-stoelen zitten voortreffelijk - groot en niet te hard - en je gaat met enorme stappen over de weg. De bak schakelt trefzeker en de vering veegt obstakels probleemloos weg. De V40 2.0 T is een hele echte Gran Turismo, waarmee je fluitend naar Zuid-Frankrijk toert. Snel en doeltreffend. Waarbij een klaverblad of een bergweg mooi strak genomen wordt. Wat dat betreft kun je ook wel vrede hebben met de ietwat stevig uitgevallen vering.

Kanttekeningen
Toch zijn er kanttekeningen. Zoals bij de stuurbekrachtiging, die rond de middenstand wat raar aanvoelt. Alsof je een weerstand moet overwinnen. En lichte stuurreacties bij accelereren en remmen. Een nogal nerveus karakter op wegen met uitgereden sporen en oneffenheden. Ondanks het als extra gemonteerde sportonderstel. Als het om de uitstraling gaat, doet de V40 het goed. Een sjieke auto met een fraaie afwerking en een puik interieur, dat je trouwens min of meer naar wens kunt aanpakken. In onze V40 vonden we een fraai meerkleurig interieur. Met een speels materiaalgebruik en aardige oppervlaktestructuren. Zowel de leerachtige uitstraling van het dashboard als de grijsachtige houtaccenten zijn ronduit fraai. De boel is overzichtelijk, goed te bedienen en straalt ingetogen klasse uit. Iets minder geslaagd is het feit dat de raamstijlen het zicht wat storen. Twee onderwerpen die in dit geval hand in hand gaan, zijn de standaarduitrusting en de bescherming van de inzittenden. Laten we met dat laatste onderwerp beginnen. We noteren bij het kopje standaarduitrusting onder andere: ABS, één airbag, zij-airbags en het SIPS zijdelingse beschermsysteem, automatisch dimlicht, verstelbare hoofdsteunen rondom en een veiligheidssysteem voor de bagage. Op het gebied van de uitrusting biedt de V40 zaken als een toerenteller, centrale vergrendeling en een in hoogte verstelbaar stuur en dito stoel. Niet overbemeten eigenlijk. Daar is in onze testauto voor een vermogen aan extra's bij bedacht, maar wie koopt dat allemaal? Heel handig is de naar voren klapbare rugleuning van de passagier. Ideaal als je eens een rol tapijt of zo wilt meenemen. De V40 2.0T is beslist de zonde waard, daar niet van, maar heeft toch zijn eigenaardigheden. Hij is ruim, veelzijdig en comfortabel. Een echte Gran Turismo: snel en onvermoeibaar. Lekker ruim ook. Maar hij mist op een of andere manier de 'beet' die je bij een Turbo-versie in je hoofd hebt.

Signalement

Merk Volvo
Model V40 2.0 T
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.864

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.948 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 5.100 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.483 mm / 1.717 mm / 1.413 mm
Wielbasis 2.550 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 500 kg
Banden195/55VR15Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,0 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volvo S40
Volvo Volvo S40

Uitgelicht aanbod

    Volvo S40 1.8 Airco/APK tot 06.2023

    Volvo S40 1.8 Airco/APK tot 06.2023

    • 1998
    • 243.785 km

    € 945

    Volvo S40 2.0 Exclusive

    Volvo S40 2.0 Exclusive

    • 1997
    • 265.620 km

    € 1.000

    Volvo S40 1.8 Europa

    Volvo S40 1.8 Europa

    • 2000
    • 127.284 km

    € 2.250

Meer Volvo S40 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo S40 specificaties
  • Volvo S40 occasions
  • Volvo S40 video's
Advies en informatie
  • Volvo S40 tests
  • Volvo S40 gebruikersreviews
  • Volvo S40 index
PREMIUM
Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Seat Exeo - Mazda 6 - Volvo S40 - Opel Insignia

Met de Exeo wil Seat gaan scoren in het D-segment. Daarom moet het een auto zijn die alles...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    Volvo S40 2.4i Summum (2005)

    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    Volvo S40 1.8 Europa (2003)

    5
    • 2 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.8 (2000)

    Volvo S40 1.8 (2000)

    • 19 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    Volvo S40 1.6D DRIVe Momentum (2009)

    5
    • 25 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    Volvo S40 2.4i Momentum (2004)

    3
    • 16 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    Volvo S40 2.4i Kinetic (2005)

    4
    • 10 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    Volvo S40 2.4 Kinetic (2004)

    3
    • 7 oktober 2019
meer reviews
Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

87

De Volvo S40 is weliswaar een auto op leeftijd, maar het is nog altijd een zeer gewilde occasion....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    Facelift Friday: Volvo S40/V50

    62
    • 8 mei 2020
  • Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    Volvo S40 - Occasion Aankoopadvies

    87
    • 28 april 2018
  • Klokje Rond - Volvo S40

    Klokje Rond - Volvo S40

    46
    • 14 januari 2013
  • Nieuws
    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    Volvo brengt Limited Edition van S40/V50

    25
    • 29 juni 2011
  • Nieuws
    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe versies

    Volvo S40 en V50 voordeliger en nieuwe...

    24
    • 11 april 2011
  • Nieuws
    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    5 gram CO2-winst Volvo S40/V50 Drive

    16
    • 24 september 2010
  • Autotest
    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    Volvo S40 2.0 Edition I (2009)

    22
    • 20 februari 2010
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden