Volvo S80 2.9 (1999)

Nieuwe lijn

Volvo S80 2.9
Volvo heeft definitief gebroken met de hoekige lijnen die jarenlang het gezicht van dit Zweedse merk bepaalden. De nieuwe S80 laat rondingen en vloeiende vormen zien en doet nauwelijks nog denken aan een klassieke sedan.

Voor deze test hadden we de S80 2.9 te leen. De (dwarsgeplaatste!) zes-in-lijn meet niet meer dan 2922 cc en levert 204 pk bij 6000 tpm. Het koppel bedraagt 280 newtonmeter. Zoals het een moderne krachtbron betaamt zorgen bij deze zespitter vier kleppen per cilinder voor de ademhaling.
Volvo geeft voor de S80 2.9 een top van 235 op. Optrekken van nul tot honderd doet hij in 8,8 s. Optrekken van 80 naar 120 kost in de vierde versnelling
9,1 s en in vijf 12,3 s.
Als je flink gas geeft laat de zescilinder wel even horen dat hij hard aan het werk is, maar dat gebeurt heel beschaafd. En eenmaal op snelheid verdwijnt het motorgeluid helemaal naar de achtergrond. De geluidsmeter registreerde bij 100 km/h slechts 64 dB en bij 120 nog altijd niet meer dan 67 decibel.
Als je voor het eerst met de Volvo S80 op pad gaat, moet je wel even wennen aan de besturing. Niet dat die gevoelloos of vaag is. Zeker niet. Hij werkt zelfs vrij licht en gemakkelijk, maar ook erg direct. Om van rijstrook te wisselen, bijvoorbeeld, hoef je het stuur nauwelijks te bewegen.
Solide en zeker ligt hij op de weg, met een vering en demping die weinig van zich laten merken en meestal voor rust en comfort zorgen. Alleen richels in de weg worden onverwacht duidelijk doorgegeven en bij het rijden op slecht wegdek merken de inzittenden goed wat voor bestrating er onder de wielen door gaat.

Vlekkeloos
Met snelle bochten heeft de Volvo geen probleem. Hij neemt ze vanzelfsprekend. Stability and Traction Control helpt daarbij een handje. Het vermindert niet alleen onderstuur bij het accelereren uit bochten, maar maakt ook het wegrijden op glad wegdek makkelijker.
Schakelen? Gaat probleemloos, maar de pook zou wat vlotter van het ene verzet naar het andere mogen gaan. Remmen? Even wennen. Wanneer je het rempedaal intrapt gebeurt er even niets, maar dan grijpen de remmen ook krachtig aan.
Het dashboard heeft iets weg van een landschap. Rechts wijkt het wat terug; links glooit het over het instrumentenpaneel heen. De middenconsole is eenvoudig van opzet, maar kan heel wat knoppen en schakelaars bevatten. Bij ons testexemplaar vonden we er behalve de radio-cassettespeler ook de knoppen van de airconditioning en de toetsen van de autotelefoon. Hoe het interieur aangekleed is heeft de koper voor een belangrijk deel zelf in de hand. Er is keuze uit vier Design-lines, aangevuld met een Trimline. In hoogte verstelbare, ruime zetels geven een goede zijdelingse steun. Het in hoogte en lengte verstelbare stuurwiel helpt de chauffeur verder een optimale zitpositie te kiezen.
Volvo vindt het beter dat we ons niet om de stand van hoofdsteunen en gordels hoeven te bekommeren, omdat we mogelijk zouden vergeten ze in te stellen, of het misschien niet goed zouden doen; dat gebeurt dus automatisch.
Gelukkig, eindelijk biedt Volvo de passagiersairbag als extra zonder meerprijs - wie voorin een kinderzitje wil gebruiken neemt hem niet, iemand anders wel. En er is ook nog wat nieuws: WHIPS, een in de voorstoelen ingebouwd systeem om whiplash tegen te gaan. En er is meer gedaan om de inzittenden bij een ongeval te beschermen. Behalve zij-airbags heeft de nieuwe Volvo ook "hoofd-airbags", opblaasbare "gordijnen". Ze zijn in de hemelbekleding opgeborgen en komen, wanneer de auto in de flank wordt aangereden, in enkele milliseconden tevoorschijn.
De achterpassagiers kunnen over veel plaats voor de onderdanen en voldoende hoofdruimte beschikken. Ook in andere opzichten worden ze goed bedacht. Ze hebben hun eigen ventilatieroosters en kunnen spullen opbergen in - bescheiden - portiervakken.
Er zijn drie rolgordels en drie hoofdsteunen. De buitenste twee steunen zijn, in overeenstemming met Volvo"s veiligheidsfilosofie, niet verstelbaar. De middelste is dat echter wel. 
De kofferbak is een reisauto waardig. Maar als er toch nog méér mee moet, is dat ook probleemloos mogelijk. Om te beginnen vinden we achter de middenarmsteun een skiluik. Verder laat de rugleuning achter zich in ongelijke delen omklappen en ten slotte is ook de rugleuning van de rechter voorstoel neerklapbaar.

Signalement

Merk Volvo
Model S80 2.9
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.925

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.922 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.820 mm / 1.830 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.790 mm
Massa leeg 1.536 kg
Laadvermogen 524 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/55WR16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,1 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 246 g/km