Volvo S40 & V50

Beter bewapend

Volvo V50
Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50Volvo V50
AutoWeek 23 2007
AutoWeek 23 2007

Je leest het in AutoWeek 23 2007

Volvo heeft het uiterlijk en het motorenprogramma van de S40 en V50 opgefrist. Door de wijzigingen hoopt Volvo beter bewapend te zijn voor de zware concurrentiestrijd in de middenklasse. Aan het einde van de zomer mogen we de vernieuwde Zweedse sedan en stationwagon begroeten. De prijzen zullen met gemiddeld E 250 stijgen ten opzichte van de huidige modellen.

De nieuwelingen van Volvo vallen onmiddellijk te identificeren door hun uit de kluiten gewassen embleem in de vernieuwde grille. Het merklogo is maar liefst vijftig procent gegroeid ten opzichte van dat van de huidige S40/V50-reeks. De Zweden hebben het front een iets rondere vorm gegeven. De neus toont lager en breder door de anders vormgegeven koplampunits en een lager geplaatste luchtinlaat, die bij de sedan over de gehele breedte van de auto loopt. Bij de stationwagon bestaat de luchtinlaat uit drie delen. De achterlichtunits van zowel de S40 als de V50 zijn hoger in de carrosserie gemonteerd. De indeling van de units is bovendien anders en de remlichten van de Volvo's maken voortaan gebruik van LED-technologie. Voor zijn opgefriste middenklassers heeft Volvo een andere achterbumper geboetseerd. Die van de V50 is voorzien van reflectoren op de hoeken.

Echt hout

Kritiek hebben de S40 en V50 geoogst op het gebied van opbergruimte. Volvo heeft zich dat commentaar gelukkig aangetrokken en daarin verbetering gebracht. De portiervakken van de S40 en V50 van vandaag zijn nauwelijks bruikbaar, zo smal en ondiep zijn ze. De komende generatie heeft rianter uitgevoerde exemplaren. Het gehele onderste gedeelte van de deurbekleding is opnieuw ontworpen en de luidsprekers van de audio-installatie hebben moeten wijken voor portiervakken die zelfs een rechtopstaand blikje frisdrank en een liggende waterfles kunnen behappen. Ook de opbergruimte tussen de voorstoelen is geoptimaliseerd. Volvo heeft verder subtiel gevijld aan het instrumentarium en het gebied rond de ventilatieroosters. De Zweedse fabrikant biedt keuze uit een drietal audiosystemen, die alle zijn voorzien van een aansluiting voor externe bronnen, zoals een draagbare mp3-speler. Een usb- en een iPod-aansluiting zijn leverbaar.

Een bijzonder element van de huidige S40 en V50 is de slanke, vloeiende, ogenschijnlijk zwevende middenconsole. De nieuwe auto's die Volvo voor de introductie van stal heeft gehaald, zijn afgewerkt met echt hout. Wij zouden dit buitengewoon fraaie accent zeker overwegen als we tot de aanschaf van een nieuwe S40 of V50 zouden overgaan.

Potenter

De Zweedse fabrikant wil zijn middenklassers in de toekomst meer neerzetten als rijdersauto's. De bemoeienis van Ford met de onderstellen van de V50 en S40 heeft de Volvo's geen windeieren gelegd. Het weggedrag is een sterk punt van beide. Daarop valt ook bij de nieuwe editie weinig af te dingen. Hooguit zouden we iets meer gevoel in de stuurinrichting willen hebben. De auto's kenmerken zich net als hun voorgangers door een verregaand neutraal en stabiel weggedrag en neigen bij provocatie tot veilig onderstuur. Het onderstel is dan ook onveranderd overgenomen.

Wel gewijzigd is het motorengamma. Dat bestaat uit dezelfde motoren als voorheen, maar de twee krachtigste motoren zijn potenter gemaakt. De T5-motor mobiliseert voortaan 230 paardenkrachten en dat zijn er tien meer dan-ie in de vorige S40 en V50 leverde. Voor de D5 is er een nieuwe zesversnellingsbak beschikbaar, die een hoger koppel aankan. De turbodieselmotor heeft daardoor straks in de S40 en V50 een even hoog koppel als de D5 in de V70 en de S80, namelijk 400 Nm in plaats van de 350 Nm die hij nu ten hoogste opwekt in de compactere Zweden. Tijdens onze kennismaking met de nieuwe configuratie in de V50 op een bochtig en heuvelachtig traject blijkt dat we de versnellingspook maar nauwelijks hoeven te beroeren. De zelfontbrander pakt bij ieder toerental probleemloos op en begint na een korte drukopbouw van de turbocompressor zonder sputteren aan de auto te sleuren. Daarbij steekt-ie overigens niet onder stoelen of banken dat hij een oliestoker is. De dieseldreun vindt z'n weg naar het interieur eenvoudig. Echt onaangenaam is dit niet, want de zelfontbrander ontwikkelt een turbineachtig geluid dat krachtig en vertrouwenwekkend overkomt.

Het motorenpalet omvat verder louter bekende motoren. Er zijn zes benzineversies: een 1,6 (100 pk), een 1,8 (125 pk), een 2,0 (145 pk), een 2,4 (140 pk) en een 2,4i (170 pk). De FlexiFuel-variant heeft onder de kap een 1,8-litermotor (125 pk) die zowel op benzine, op E85 (een mengsel van 15 procent benzine en 85 procent ethanol) als op een combinatie van beide rijdt. Op dieselgebied zijn er naast de krachtiger D5 een 1,6 liter (109 pk) en een 2,0-liter (136 pk) leverbaar.

Veiligheid

Volvo zou Volvo niet zijn als het niet de nodige aandacht aan veiligheid zou schenken. Voor de vernieuwde versies van de S40 en V50 heeft het merk ook op dit gebied enige innovaties doorgevoerd. Als optie zijn bi-xenonkoplampen leverbaar, die in de rijrichting meedraaien. Verder treden de alarmlichten automatisch in werking zodra de airbags ploffen. Achteropkomend verkeer wordt zo gewaarschuwd voor een aanrijding. Dat wordt tevens geattendeerd op een hard remmende Volvo-rijder door de Emergency Brake Light-functie (EBL) van de remlichten. Die lichten snel knipperend op wanneer je vol op het rempedaal gaat staan.

De productie van de vernieuwde Volvo's start op dit moment en in september zijn de vernieuwde S40 en V50 leverbaar. De prijzen van de auto's stijgen met gemiddeld 250 euro ten opzichte van het vorige model.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.