Volkswagen Touareg 3.0 V6 e-Hybrid vs. Lexus RX 450h+ - Vergelijkende Test
Plug-in hybride bracht Touareg terug, Lexus RX nu ook als PHEV
196 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volkswagen Touareg is een aantal jaar niet in Nederland geleverd. Bij de facelift lepelde het merk plug-in hybride techniek in de grote SUV en dat maakte hem weer interessant voor onze markt. Een jaar geleden deed Lexus dat voor het eerst met de RX. Welke van deze twee outsiders in het SUV-topsegment moet je hebben?
Outsiders, hoezo?
In deze klasse maken de Duitse premiummerken de dienst uit. De BMW X5, de Porsche Cayenne en de Mercedes-Benz GLE-klasse staan doorgaans hoog op het verlanglijstje, en hetzelfde geldt voor de Audi Q7 en Q8. Lexus probeert met de RX al decennia een rol te spelen in deze klasse. Het introduceerde eind jaren 90 ongeveer tegelijk met Mercedes-Benz en BMW een grote SUV; Porsche en Volkswagen waren er iets later bij met respectievelijk de eerste Cayenne en Touareg. Maar inmiddels zijn die ook al meer dan twintig jaar een begrip. In Nederland was dat tot 2020 het geval met de supersized Volkswagen, maar toen besloot de importeur de Touareg in ons land te schrappen. Daardoor heeft de huidige generatie, die in 2019 werd gepresenteerd, maar een jaar in de showrooms gestaan - om vorig jaar na de opfrisbeurt terug te keren. Die terugkeer heeft hij te danken aan de komst van plug-in hybridetechnologie.
Hoe zit het met de Lexus RX, die was er toch altijd als hybride?
Klopt. In de jaren nul was er al zo'n Lexus RX met hybride aandrijflijn. Inmiddels zijn we vele generaties verder. De Lexus RX werd in 2022 bijvoorbeeld in een volledig nieuwe gedaante de weg opgestuurd, en daarbij kreeg dit model voor het eerst de beschikking over plug-in hybridetechniek. Als normale hybride was hij natuurlijk al lang verkrijgbaar; Lexus was zelfs de eerste in dit segment die de aandrijflijn toepaste van een elektromotor die samenwerkt met een verbrandingsmotor.
Hoe herken je een Touareg van na de facelift?
Dat de Volkswagen Touareg een opfrisbeurt heeft gekregen, zie je duidelijk. Bij deze Elegance, een van de twee uitvoeringen die je in Nederland kunt krijgen, blinkt het chroom je tegemoet. De grille loopt nu verder door, over de breedte van het front tot onder de vernieuwde koplampen. En geheel in lijn met de andere moderne Volkswagens zit er een lichtbalk tussen de lichten. Als zelfs een Polo dat heeft, kun je het uiteraard niet weglaten op het SUV-topmodel. Aan de achterzijde is de lichtshow nog groter, want behalve een rode lichtbalk tussen de achterlichten schijnt er ook een rood Volkswagen-logo. Dat en de nieuwe bumpers maken de Touareg goed herkenbaar als 2024-model.
Waarom een Lexus RX erbij? Da's toch een hele ander auto?
Van bijzondere lichtshows hoeft de Lexus RX het zeker niet te hebben. Het design van het merk kenmerkt zich door opvallende lijnen en de grote grille maakt het front bijna agressief. De gespierdheid druipt er vanaf, en door de schuin aflopende daklijn houdt de auto en profil een beetje het midden tussen de zogenaamde SUV en SUV Coupé. Volkswagen en Lexus hebben alleen het eerste concept. Audi, BMW, Mercedes-Benz en Porsche bieden de optie wel: een SUV met normale daklijn (in het geval van BMW de X5) en een exemplaar waarvan het dak afloopt (X6, Audi Q8, Mercedes GLE Coupé, Cayenne Coupé). Door de hoekige en bonkige uitstraling lijkt de Touareg veel groter dan de RX, maar het scheelt niet zoveel. De Lexus is maar een centimeter korter, iets minder breed, maar wel 1,7 centimeter lager. En de wielbasis is 5 centimeter korter. Onder het agressieve front schuilt een 2,5 viercilinder die via een planetair tandwielstelsel aan een elektromotor is gekoppeld. Een tweede elektromotor zit bij de achteras en die twee motoren doen de grootste duit in het zakje voor het systeemvermogen. Samen wekken ze 236 pk op; de viercilinder levert 185 pk. Het gecombineerde vermogen dat Lexus opgeeft, bedraagt 309 pk. Heel wat minder dan Volkswagen belooft voor de Elegance, de plug-in hybrid met een systeemvermogen van 381 pk. Dat komt tot stand door de 3.0 V6 TSI, een geblazen V6 die van zichzelf al 340 pk levert, en een elektromotor die 136 pk opwekt. Bij de Touareg is er ook nog een krachtiger variant van deze plug-in hybridaandrijflijn, gekoppeld aan de R-aankleding en dan goed voor 462 pk. Maar die vermogens zijn natuurlijk niet de aanleiding geweest voor het terughalen van de Touareg naar Nederland. Doordat ze in staat zijn met een opgeladen accupakket elektrische kilometers af te leggen betaal je flink minder bpm. Voor deze Touareg geeft Volkswagen een elektrische actieradius op van 50 kilometer. Lexus voorspelt 69 kilometer bij ideale omstandigheden.
Wat dat in de praktijk is vertellen we je in deze video en natuurlijk hangt er ook een gratis downloadbare PDF onder dit artikel, daarvoor moet je wel een ingelogde gebruiker zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Touareg 3.0 TSi eHybrid 4MOTION R 462pk Panoramadak/Dynaudio/360Camera
- 2025
- 150 km

Lexus RX 450h+ Plug-in Hybrid F Sport Design | 06-10141018 Voor meer informatie
- 2025
- 23 km

Volkswagen Touareg 3.0 TSi eHybrid 4Motion R 462 PK | Herwaardering | Luchtvering | Night vision | Leder | Servosluiting portieren | Trekhaak | 22" Estoril velgen | Apple Carplay draadloos | Android Auto draadloos | Navigatie | Stoelverwarming | Voorruit verwarmbaar | Stuurverwarming | Ruiten geluidswerend |
- 2024
- 15 km
Lezersreacties (196) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.