AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Passat Variant vs. Mercedes-Benz C 180 Estate - Vergelijkende Test

Niet premium? Niet erg!

97 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 20 2024
AutoWeek 20 2024

Je leest het in AutoWeek 20 2024

De nieuwe Volkswagen Passat Variant is een van de laatste overblijvers in het ooit zo populaire D-segment. Voortaan moet hij het opnemen tegen de meer premium concurrenten in dit segment, zoals de Mercedes-Benz C-klasse Estate.

Een Mercedes-Benz tegen een Volkswagen, hoe komt dat zo?

Omdat Volkswagen met de Passat Variant een van de laatste overblijvers is in het segment van de normale D-segmenters. De Mondeo, Insignia en Talisman, om maar eens wat concurrenten te noemen, zijn allemaal met pensioen gestuurd omdat iedereen en zijn moeder in een SUV moet. Ook de Volkswagen Passat is niet ongeschaad gebleven, want de sedan komt niet naar ons land. Ondertussen loopt het bij premiummerken als BMW en Mercedes prima. En aangezien de C-klasse Estate er, net als de Passat, met een mild hybrid 1.5 turbomotor is, is dit de meest logische vergelijking.

Is de Volkswagen Passat dan net zo premium als de Mercedes C-klasse?

Nee, je merkt wel dat Mercedes op het gebied van vormgeving en materiaalgebruik echt nog wel een streepje voor heeft. Ook het digitale gedeelte is net wat mooier. Daar staat tegenover dat de Passat ergonomisch beter scoort en dat de Volkswagen echt een heel stuk ruimer is. Zowel op de achterbank als in de bagageruimte ben je een stuk beter bediend met de Volkswagen.

Hoe zit het met de motoren?

Zoals gezegd zijn het beide 1,5-liter viercilinder turbomotoren met mild hybrid ondersteuning. De Volkswagen levert 150 pk en 250 Nm, de Mercedes levert hetzelfde maximumkoppel van 250 Nm, maar houdt dat wat langer vast, waardoor er bovenin 170 pk tot je beschikking staat. Bovendien heeft de Mercedes een negentraps volautomaat, terwijl de Passat een automaat met dubbele koppeling heeft en zeven verzetten. Die bak kan bij uitrollen ontkoppelen zodat je kunt zeilen, al moet je dan wel even wachten totdat je bij gas geven echt vooruit gaat. Mercedes biedt een dergelijke functie ook, maar alleen als je 'm in Eco zet, dus wie er geen prijs op stelt kan er makkelijker vanaf. Wel klinkt de motor van de Benz een beetje rauw.

Is er nog een verschil in onderstel?

Zeker, op dit onderdeel pakt Mercedes punten. De C-klasse is enorm comfortabel, maar mede dankzij de achterwielaandrijving ook erg goed in balans. Hij nodigt je er echt niet toe uit, maar als je eens hard een bocht om wil, blijkt de gripreserve veel dieper dan je zou verwachten. Bij de Passat loop je dan snelle tegen onderstuur aan en het wat simpeler onderstel voelt bovendien minder comfortabel. Overigens tekenen we er wel bij aan dat onze test-Passat niet de nieuwste generatie adaptieve dempers heeft. We weten van een eerdere kennismaking dat die best een verschil kunnen maken.

Welke moet je hebben?

Als het je echt om het premium te doen is, dan heeft de Mercedes nog een streepje voor. Maar de Passat is ruimer, zuiniger en ook nog eens goedkoper. Motorisch voelt de Passat bovendien niet minder.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (97) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum