Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI – 2010 – 516.091 km - Klokje Rond

Eigenaar Koos rijdt al 35 jaar diesel maar hierna komt er een EV

59 reacties

Video

Het is 2010 als Koos de Vries een auto van de zaak mag uitzoeken. Met een historie van louter Volkswagens ligt het voor de hand dat het iets van dat merk moet worden. Het wordt een Passat Variant. Vier jaar later neemt Koos de TDI over van de leasemaatschappij. In de afgelopen tien jaar zijn er nog eens ruim 300.000 kilometer bijgekomen. Tijd voor een nieuwe?

Op leeftijd

Voor Koos de Vries is dit pas zijn derde auto in bijna 35 jaar tijd. Hij begon in 1991 met een gebruikte Golf diesel, die hij in 2000 inruilde voor een splinternieuwe Golf TDI, met rode i. Dan was je wel echt het mannetje! Ook met die auto reed hij tien jaar. Met drie kinderen in het gezin kwam de ruimte van de Passat goed van pas. “Mijn vrouw heeft de kleur uitgekozen, ze vond zwart of grijs maar saai. Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds een frisse verschijning, dat lichtblauw staat hem goed. Bovendien hij rijdt nog steeds heerlijk, al voel je wel dat alles een beetje slapper begint te worden.”

Pakezel

De familie De Vries heeft de Passat altijd goed gebruikt, soms als pakezel met alle spullen voor hun zeilboot in Grou. “Afgelopen winter zijn we sinds lange tijd weer met het hele gezin op wintersport naar Italië geweest. Drie op de achterbank, de kofferbak bijna tot de nok toe vol en via de Sint Bernhardpas. Ook dat ging weer perfect. Hij heeft een tankinhoud van zeventig liter. In combinatie met het lage verbruik haal je met gemak meer dan duizend kilometer. Gisteren reed ik nog ruim 1 op 20, toen ik terugkwam uit Heerenveen.” Koos rijdt de laatste jaren veel minder kilometers, sinds hij een business card van de NS heeft. “Ik stap vlak bij huis op de trein, kan onderweg nog een beetje werken en dat bevalt mij heel goed.”

Sinds 2006 voert Volkswagen het Bluemotion-label, dat begon met een Polo. De Passat onderging eveneens deze behandeling, zowel met benzine- als met dieselmotor. In 2009 volgde de 1.6 TDI de bekende 1.9 op. Je herkent de Bluemotion niet alleen aan de typeplaatjes, maar ook aan de bodykit. Extra spoilers aan de voorkant, skirts aan de dorpels en een iets verlaagde koets. Aan de techniek is eveneens gesleuteld, zoals een langere eindoverbrenging. Dat resulteert in een lager toerental op constante snelheid en zorgt voor wat meer rust aan boord. We hebben het hier over de EA189-dieselmotor, die behalve zuinig ook berucht is. Inderdaad, een sjoemeldiesel. “In de praktijk merk je daar niets van. Hij heeft de nieuwe software gekregen en dat maakt geen verschil. Ten opzichte van mijn Golfje met rode i is deze Passat aanmerkelijk minder vlot, dat wel. Vooral in de vijfde versnelling is de fut eruit, maar ik ervaar dat niet als hinderlijk. Mede daardoor is hij zuinig en stil, dat is ook wat waard. In die veertien jaar dat ik ermee rijd, ben ik nog maar één keer stil komen te staan. Dat was nadat de ANWB mij een starthulp had gegeven en ik vlakbij huis moest stoppen bij een verkeerslicht. De motor sloeg af en ik kreeg hem niet meer aan de praat.”

Elektrische opvolger

Klokje-keurmeester Joep Schuurman kan nauwelijks geloven dat de motor nog nooit nieuwe injectoren heeft gekregen. In de onderhoudshistorie is er niets van terug te vinden. Als dat wél het geval was, zou Koos dat zeker hebben geweten, want die dingen zijn nogal duur. “Verder heb ik niets op de aandrijflijn aan te merken, alles werkt nog goed, geen rare rammels of vibraties. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, gezien de leeftijd en de kilometerstand”, zo horen we van Joep. Misschien is de rustige rijstijl van Koos hier mede debet aan. De teller komt niet boven de 100 km/h als de motor nog niet warm is. “De laatste tijd merk ik wel dat er af en toe een halve liter koelvloeistof bij moet. De achterklep is al twee keer overgespoten in verband met roest. Een kwaaltje van dit type Passat, zo weet ik inmiddels.”

Er ontstaat nu op meer plekken roest, zo signaleert Koos. De motorkap is nieuw, vertelt hij verder, na een aanrijding met een onvoorzichtige pizzakoerier. “Gelukkig kwam die er zonder letsel vanaf en bleef het bij een beetje blikschade. Afgelopen voorjaar is er voor de tweede keer een nieuwe voorruit ingezet, de oude leek wel gezandstraald. Volgens de traditie zou het na tien jaar bezit zo ongeveer tijd zijn voor een opvolger. Deze zomer maken we er nog een reis mee naar Zuid-Frankrijk, daarna kijken we verder. De opvolger wordt elektrisch, dat staat al vast.”

Eigenaar Volkswagen Passat

Naam Koos de Vries
Bouwjaar 1965
Woonplaats Dalfsen
Beroep Docent
Eerste auto VW Golf 1.6 D
Vorige auto VW Golf 1.9 TDI, met rode I
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Het vermogen, zeker na mijn ervaringen in EV’s.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Wintersport Italië.”

Onderhoudshistorie

VW-garage onderhouden: Garage Speerstra te Workum, een oud-buurman. Lokaal voor banden en kleinere storingen: garage Fons Eilert in Dalfsen. Iedere 30.000 kilometer onderhoud conform fabrieksrichtlijnen.

  • 214.376 waterpomp en distributieriem
  • 235.046 airco compressor vervangen, nieuwe voorruit
  • 246.245 koppelingscilinder vervangen
  • 246.532 remschijven voor + blokken, uitlaatverbindingsklem
  • 258.000 vier gloeibougies vervangen
  • 277.405 remschijven achter + blokken
  • 308.802 accu, koppeling, condensor airco
  • 340.828 condensor airco vervangen (steenslag), uitlijnen
  • 355.579 wiellager achter vervangen
  • 379.791 remklauw rechtsachter + remblokken
  • 391.871 wiellager achter, toerentalsensor
  • 393.041 T-sensor roetfilter
  • 402.461 accu vervangen
  • 416.123 remblokken + schijven (v + a), één remklauw, distributieriem, kachelmotor
  • 422.988 oliekoeler + filterhuis vervangen
  • 456.330 uitgelijnd; schroefveren en veerschotels achter, spiegel opnieuw geplakt
  • 470.199 accu
  • 496.886 veer en veerpootlager linksvoor
  • 498.536 omkeerhevel schakelmechanisme
  • 499.823 stabilisatorstang linksvoor vervangen
  • 515.000 derde T-sensor uitlaat vervangen

Wat mankeert eraan?

  • Interieur hier en daar stevig versleten
  • Stuur staat scheef met rechtuit rijden
  • Banden zijn ietwat luidruchtig
  • Auto trekt een beetje naar rechts
  • De voorste remschijven zijn verroest aan de binnenzijde

De mening van Carrec Technocenter

“Je weet nooit wat je moet verwachten van een veertien jaar oude Passat TDI met iets meer dan vijf ton op de klok. Maar in dit geval was ik aangenaam verrast. De combinatie van goed onderhoud en een gematigde rijstijl werpt zijn vruchten af.”

Deel jouw ervaringen met je auto!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.774 mm / 1.820 mm / 1.517 mm
Wielbasis 2.709 mm
Massa leeg 1.443 kg
Laadvermogen 677 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum