Volkswagen Passat als nieuwe duurtester: plankend door Duitsland en nog 1 op 15

Wel een valse start...

Volkswagen Passat duurtester (1.5 eTSI)

In onze duurtestgarage staan veel stekkerauto’s, dus is een flinke stationwagon met een benzinemotor een interessante uitzondering. We stellen de Volkswagen Passat aan je voor. Hoe is hij als reisauto? Want de flinke stationwagon met 1.5 eTSI heeft er al twee buitenlandse trips op zitten.

De Passat is al meer dan vijftig jaar een vaste waarde in het programma van Volkswagen. Met name de Passat Variant heeft altijd goed verkocht, met een ruimteaanbod dat nooit teleurstelde. Het D-segment waarin hij opereert is anno 2024 vrijwel verdwenen. Kopers geven duidelijk de voorkeur aan een maatje kleiner of een hogere SUV. Concurreerde de vorige generatie Passat nog met de Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman of Toyota Avensis, voor deze generatie is de competitie beduidend kleiner. Genoemde modellen zijn allemaal geschrapt. De nieuwe Skoda Superb is zijn grootste rivaal en dat is nota bene zijn tweelingbroer. De komende tijd hebben wij de 4,92 meter lange Passat tot onze beschikking en zoeken we uit of hij helemaal van deze tijd is of dat zijn hoogtijdagen toch echt definitief tot het verleden behoren.

Duurtest-Passat is een mild-hybride 1.5 eTSI

De nieuwe Passat is er op dit moment met twee aandrijflijnen. Een plug-in hybride in twee vermogensvarianten en een mild-hybride 1.5 eTSI. Deze 1,5-liter viercilinder turbomotor met variabele turbine-geometrie en cilinderuitschakeling is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Hij levert 150 pk en 250 Nm bij 1.500 tot 3.500 toeren per minuut. We hebben een R-Line Business meegekregen, bovendien aangevuld met vrijwel alle opties. Hoewel dat er niet eens zo heel veel zijn, stijgt de prijs van €56.990 naar ongeveer €64.000.

We hebben over de uitrusting logischerwijs niet veel te klagen. We zitten in kuipstoelen met vaste hoofdsteunen, we hebben een panoramadak, standverwarming, een multimediasysteem met een fors scherm, stoelverwarming tot op de achterbank en sfeerverlichting in tientallen kleuren. Maar ook een head-up display, alle rijhulpsystemen en een afdekscherm op de bagageruimte dat elektrisch op- en afrolt.

Binnenkort staat Passat naast Mercedes C180 Estate

De komende maanden neemt deze Passat het uiteraard op in een vergelijkende test, hoewel het zoeken naar concurrenten inderdaad moeilijk is. Maar we hebben een mooie kandidaat in de startblokken staan: de Mercedes-Benz C-klasse Estate. We gaan hem bovendien vergelijken met concurrentie in eigen huis: de nieuwe Tiguan, want dat is nou typisch zo’n auto die het D-segment heeft leeggezogen. Daarnaast hopen we vurig dat de elektrische ID.7 Tourer op tijd in het land is voor een rechtstreeks duel. We gaan vooral veel met de VW op reis, want daarvoor lijkt hij geknipt. Sterker nog, dat doen we meteen.

Valse start door koelvloeistofmelding

Helaas beleven we een valse start. Want na een half uur en slechts 50 kilometer klinkt er vanaf het dashboard een dringende waarschuwing: ‘koelvloeistofpeil motor controleren’. We stoppen onmiddellijk en trekken de motorkap open. Inderdaad, de koelvloeistof staat onder het minimale niveau. Dat kan niet de bedoeling zijn. Gelukkig zijn we op steenworpafstand van Volkswagen-dealer A-point in Amsterdam, die terstond een brug en monteur vrijmaakt voor een inspectie. Een lekkage vindt de monteur van dienst niet, het vermoeden is dat er een luchtbel in het systeem heeft gezeten. Er gaat vloeistof bij en even later zijn we weer onderweg.

Volkswagen Passat

De voorspelde actieradius bij een volle brandstoftank is meer dan 1.000 km. Dat zijn waarden die we vandaag de dag nog nauwelijks zien, en ‘vroeger’ vooral zagen bij diesels. De eerste bestemming is Oostenrijk, waar we nog hopen op een weekend sneeuwpret. Onze Passat is daarom voorzien van winterbanden.

Een stoep vol bagage in de meest uiteenlopende vormen en afmetingen verdwijnt moeiteloos in de bagageruimte. Het skiluik gaat open voor een setje ski’s en al snel is de bagageruimte tot het dak gevuld. Onder het zeil gaat 690 liter en zonder afdekking kan er nog heel wat meer bij. Het reisgezelschap bestaat uit vier volwassenen en ook de twee die op de achterbank zitten hebben riant de ruimte. Geen knieën tegen voorstoelen, geen opgetrokken benen; waar kom je dat nog tegen? Zonder problemen vouw je de ochtendkrant uit. En wie niet van papieren media houdt: er zijn twee usb-c-laadpoorten voor de achterpassagiers, en in de bagageruimte een 230V-stopcontact.

1.5 eTSI koop je niet voor zijn snelheid

De kilometers en uren glijden haast ongemerkt onder ons door. De 1.5 laat zich maar weinig horen, en dat is niet erg, want het geluid is een beetje liefdeloos. Hij klinkt wat blikkerig en weinig bijzonder. De Passat heeft geen moeite met stevig doorrijden op de Duitse autobahn, maar zo volgeladen merk je dat die 150 pk bepaald niet ruim bemeten zijn. De tussensprints zijn wat stroperig, ook zonder bepakking. De PHEV’s doen het ongetwijfeld beter, omdat de elektromotor als booster kan fungeren. De 1.5 eTSI koop je niet voor zijn snelheid.

Je rijdt op één tank naar de Alpen en de Passat toont zich daarbij zuinig van aard. Want zelfs bij stevig doorrijden in volgeladen toestand (130 tot 150 km/h op de autobahn) blijft het verbruik in de buurt van de 1 op 14. In latere tests willen we het verbruik nog wat nauwkeuriger vaststellen.

Vermoeide inzittenden voorin kunnen gebruikmaken van de stoelmassage. Die is desgewenst behoorlijk intens. Bij veel auto’s is zoiets eerder een goedbedoelde gimmick dan een serieuze massage, maar dat is bij deze Passat beslist anders. Alsof er werkelijk iemand met stevige handen op je rug aan het werk is.

Oei, onder het minimumpeil!

Toch lekkage, geen luchtbel

Een dag na aankomst waarschuwt de Passat ons opnieuw voor een te laag koelvloeisrofniveau. Inspectie in het motorcompartiment bevestigt dat het peil inderdaad weer is gezakt. We zetten onmiddellijk koers naar een Oostenrijkse Volkswagen-dealer. Die heeft op zaterdag meestal geen technisch personeel in huis, maar hij stuurt die ene monteur die aan zijn eigen auto staat te sleutelen linea recta naar onze VW. Die speurt met een zaklamp naar een eventuele lekkage en vult bij. Hij adviseert bij thuiskomst de auto nog eens goed te laten nakijken, want het verhaal van de luchtbel is wat hem betreft ongeloofwaardig, hoewel ook hij geen lekkage vaststelt.

Op bergwegen merk je dat de Passat wat vermogen te kort komt, want zo nu een dan laat de motor zich nadrukkelijk horen. Wat meer koppel en vermogen zouden welkom zijn. Maar het gemis mag de pret niet drukken, want de Volkswagen heeft een fijne en precieze besturing en ligt gewoon goed en stabiel op de weg. Een bergpasje nemen is absoluut een plezierige bezigheid. Voor de bestuurder in ieder geval …

Na thuiskomst brengen we onze stationwagon direct voor een inspectie terug naar de importeur en later op de dag hebben we hem al weer in ons bezit. Er blijkt inderdaad toch een lekkage te zijn. Een verkeerd bevestigde klem is de veroorzaker van het ongewenste koelvloeistofverlies. Het probleem is snel verholpen en doet zich nadien niet meer voor.

De eerste indruk die de Passat-duurtester achterlaat is overwegend goed. De problemen met het koelsysteem zetten we voorlopig als een incident in de boeken, en we roemen hem vooral om zijn comfort en ruimte. Motorisch zouden we iets meer koppel en vermogen wensen, maar we zijn tevreden over het gunstige verbruik van de 1.5 eTSI.

De Volkswagen Passat in W0lfsburg.

Verbruik van de Volkswagen Passat 

Door bepakt en bezakt naar Oostenrijk te rijden en door de rit naar Wolfsburg is het verbruik over de eerste 6.500 kilometer 1 op 15. Bij normale ritten in Nederland lag dat op winterbanden tegen de 1 op 17, op zomerbanden zien we het al teruglopen tot boven die waarde.

Wat komt eraan?

Na de eerste rit naar Oostenrijk namen we de Passat mee naar Wolfsburg voor een bezoek aan Volkswagen Classic in Wolfsburg. Bij die trip met twee personen aan boord konden we mooi op een tank benzine op en neer vanuit het westen van Nederland. Het verbruik bedroeg inclusief stukken autobahn waarbij het soms harder ging dan 200 km/h, met 226 op de klok als hoogste snelheid. Op de terugweg hadden we veel files. Omdat we op locatie ook nog een fotosessie hebben gemaakt van de duurtester en de eerste Passat Variant uit 1974 vinden we het verbruik over de gehele trip heel netjes: 1 op 15,1! De Oud en Nieuw van de eerste en de nieuwste Passat publiceren we binnenkort in het magazine. En de vergelijkende test met de Mercedes C-klasse presenteren we je al eerder ook als video. Dat kunstje doet de Passat op zomerbanden, de Pirelli Sotto Zero-winterbanden zijn omgewisseld voor Good Year Eagle F1's.

De eerste Volkswagen Passat Variant en de nieuwste.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.5 eTSI 150pk R-Line Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.785

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.917 mm / 1.849 mm / 1.497 mm
Wielbasis 2.841 mm
Massa leeg 1.572 kg
Laadvermogen 558 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden235/45R18Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 128 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (133) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum