AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Vergelijkende Test: Volkswagen ID. Buzz vs Mercedes-Benz EQV

De ID Buzz als elektrische MPV, kan hij serieus de Mercedes EQV aan?

110 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 5 2023
AutoWeek 5 2023

Je leest het in AutoWeek 5 2023

 De Volkswagen ID Buzz opent als elektrisch model meteen zijn eigen segment, ergens tussen bestelbus en personenauto in. Of is het toch een directe rivaal voor de Mercedes EQV? Dat is een elektrische personenbus. 

Wat is de Volkswagen ID Buzz nu precies?

Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Volkswagen biedt hem als personenauto én als bestelbus aan, veelal via de website van Volkswagen Bedrijfs­wagens. De Buzz deelt zijn MEB-platform echter met de andere ID-modellen van Volkswagen en gebruikt het 77-kWh ­accupakket én de motor van onder meer de ID4. Technisch is het dus vooral een personenauto, en dat is uniek voor een voertuig dat er verder zo busjes-achtig ­uitziet. Voor de bestelversie levert dat een nadeel op, namelijk beperkt laadvermogen (in kg, niet in kW), maar voor de personenvariant maakt dat nauwelijks uit.

Waarom de Mercedes EQV tegen de ID Buzz? 

Hoewel ook Mercedes zijn elektrische ­personenbus als een personenauto probeert te slijten, is dat verhaal hier wat minder ­geloofwaardig. De EQ-naam – passend bij modellen als de EQA en EQS – en bijbehorende designdetails kunnen immers niet verhullen dat hier ‘gewoon’ een elektrische V-klasse staat, op zijn beurt het chique broertje van de Vito. Het goede nieuws is dan weer dat de Vito voor een bestelbus al bijzonder voornaam oogt, wat nog sterker geldt voor de EQV. Het is daarom zeker niet gek dat de V-klasse de ‘vehicle of choice’ is voor allerhande shuttleservices in Europa, vooral in het hogere segment. Toch kan de EQV zijn bestelwagen-roots onderweg maar lastig verhullen. Hoe dat precies zit en hoe de dubbeltest uitpakt vertellen we je in deze video.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (110) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Bert Benson
Bert Benson
  • 15
De ID BUzz is gewoon een SUV en daar is niets mis mee. Ik vind hem geweldig leuk.
Patatboer
Patatboer
  • 13
Ik zou eerder MPV zeggen dan SUV. Verbaast me eigenlijk dat Renault niet met een dergelijk EV model zoals de Grand Espace is gekomen. Ze hebben jaren ervaring met EV en zijn zowat (!) de grondleggers van de MPV.
Vroaaaar
Vroaaaar
  • 0
Tja...Grafbak versus Hippiehok... Dat is zo ongeveer de vergelijking en de keuze hier. Dan graag een Hippiehok.
Gewijzigd door auteur
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
Allebei geen toekomst. Zag hier om de hoek bij het veteraneninstituut in Doorn een VW ID Buzz staan. Kansloos verhaal.
BEVver
BEVver
  • 24
Ik zou als ik jou was al je geld steken in staat sloten. Maak je meer kans mee dan je voorspellingen hier. Stee vast gebeurt er wat jij niet voorspelt.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 17
De VW ID is een stuk beter dan de Mercedes. Zie ook het Autoweekblad. De aanpassingen en software updates heeft zijn vruchten afgeworpen.
Gewijzigd door auteur
Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan
  • 6
Eens! Ook de benchmark in deze klasse en verfrissend tussen de mega BEV SUFjes van 3.000 kilo. Gaag een 7-zits maar er mag wel een 10.000 euro van de prijs af.
Gewijzigd door auteur
Patatboer
Patatboer
  • 15
Die prijs is zeker wel een ding. Geldt voor andere VW modellen ook wel eigenlijk.
Hybrid
Hybrid
  • 0
80K voor dit busje vindt VW heel gewoon.
RobSmith
RobSmith
  • 3
De "geplande" langere 7 zitter gaat ongetwijfeld meer wegen (2-300kg erbij?) en ook meer kosten.
Dan zouden prijs en gewicht bij gelijke uitvoeringen gelijk zijn aan de Mercedes
Chewy
Chewy
  • 1
De ID-Buzz rijdt een stuk zuiniger dan de Mercedes. Ja kan dus straks gaan voor de zevenzitter met de kleinste accu. Kom je wellicht even ver of verder als de Benz.
Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan
  • 0
De vraag is of die echt in langere versie komt. Het is zo gek dat in de huidige IDbuzz -zoals aangegeven in het filmpje- al voorbereiding voor 3e zitrij zit.
Chewy
Chewy
  • 2
Het lijkt me dat er uiteindelijk meerdere keuzes komen in accu grootte en lengte. Voor ieder wat wils.
Rick58
Rick58
  • 9
De modellen zijn totaal niet vergelijkbaar. Heerlijk voor een automagazine. Zo kan je zelf kiezen wie je voorkeur heeft. De pluspunten van de Mercedes zijn totaal onderbelicht. Waardeloos vergelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een elektrische auto om personen van A naar B te vervoeren. Ze doen het allebei, beide in een nette afgewerkte omgeving, maar de een heeft een WoW-factor en de ander de uitstraling van een begrafenisbus. Wat bedoel je eigenlijk?
eTech
eTech
  • 1
Pluspunten? Die zijn er eigenlijk niet. Het is een ouderwets zwaar ding, waar je om een of andere rare reden een sleutel moet omdraaien en die zeer traag laadt. De ID Buzz is duidelijk de winnaar zoals Jan ook aangeeft. 400kg lichter, komt veel verder, is minder zwaar, kortere draaicirkel en ziet er veel leuker uit.
Gewijzigd door auteur
Anoniem
Anoniem
  • 4
Het zou nog beter zijn als er een kleinere versie van de Buzz uit zou komen, beetje van het formaat van de eerst Espace en er dan uit laten zien als de concept, want daar is helaas te weinig van over gebleven... Dat gaaswerk in de bumper is trouwens foeilelijk...
Jef Pedal
Jef Pedal
  • 11
Ze moesten er een 1200cc luchtgekoelde boxermotor in zetten, dan was hij te overwegen. ( als er 30.000 euro van de prijs af gaat)
... en ongeveer 1400 kg van het gewicht.
Gewijzigd door auteur
Jef Pedal
Jef Pedal
  • 11
Zolang dat paard hooi eet, en geen Duracells, is het allemaal goed voor mij. ?
The TireMan
The TireMan
  • 22
Zag er vandaag 1 staan in Oerle. Wat een walgelijk hok zeg....man man man.
Na het zien van het filmpje werd het mij duidelijk dat de ID Buzz wat mij betreft, net als de rest van de ID serie, direct naar de recycling kan.
i3 ix3
i3 ix3
  • 1
Vrouw vrouw vrouw kind kind kind.
Wat heb je het zwaar. Ik raad je het liedje van Brigitte Kaandorp aan :” Ik heb een heel zwaar leven” https://www.youtube.com/watch?v=JLNvBvJ-F00
Ik denk dat je dan wat vrolijker wordt.
WimZ
WimZ
  • 22
Ik zag laatst een Buzz, helemaal in het zwart. Nauwelijks te onderscheiden van een Transporter. Het enige wat hem dus uiterlijk bijzonder maakt is een kek kleurtje.
GTIUpper
GTIUpper
  • 10
Ik heb in 1 rit 2x een ID Bus gezien, beide keren bedacht ik me later pas dat het de Bus was vanwege het gebrek aan de kleuren die ik kende van de persfoto’s, een echte VW dus.
Volv0
Volv0
  • 6
ik heb een volledig groene gezien. de neus is het enige leuke, de rest niet erg bijzonder. zeker niet voor die prijs met al dat goedkope plastic van binnen.
P Knot
P Knot
  • 9
Sprak van de week een Amsterdamse taxichauffeur die wacht op de 'gewone' versie van de ID Buzz, rijdt nu een Vito. Lijkt me een prima keuze.
Gewijzigd door auteur
TONE
TONE
  • 17
Aan de markt voorbij produceren.
Mensen die hem leuk vinden kunnen hem niet betalen en mensen die hem wel kunnen betalen willen hem niet hebben.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 16
Klopt, gaan als warme broodjes waardoor er een lange levertijd is.
Kevin Vermeulen
Kevin Vermeulen
  • 16
Ik vrees hier een herhaling van het VW New Beetle verhaal, het eerste jaar zouden ze er voor gevochten hebben, vanaf het tweede jaar stond hij al in de uitverkoop.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat gaat hier niet gebeuren denk ik omdat er talloze varianten te bedenken zijn op de (inrichting van de) ID Buzz qua inzetbereik. Het is wel een auto waarvan de opvolger niet dezelfde Buzz in de markt zal opleveren, maar wat een gave, aaibare en tijdloze auto is deze geworden !
Hybrid
Hybrid
  • 0
Dat is bij ieder nieuw model zo. Fanboys die er op hebben zitten wachten. En alle dealers die er een paar moeten hebben als demo. Daarna zakt het in en wordt het een soort Beetle. Hij is ook echt veel te duur, en kan zich in kwaliteit niet meten met de echte Duitse toppers als BMW en MB. Men kan beter eens wat meer werk gaan maken van de Polo en de Golf, die op hun laatste benen lopen.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 7
Klopt, gaan als warme broodjes waardoor er een lange levertijd is.

Of zijn de productieaantallen laag, zo maar een ID'tje.
Denk dat dat het is want ik zie er nog bar weinig rijden, jij waarschijnlijk weer wel als VW-adept
TONE
TONE
  • 0
Als een VW in Duitsland niet in de top 50 staat is het een flop. Er worden er ongeveer 800 per maand hier verkocht. En dat is het eerste jaar , dit jaar minder.
De Duitse regering verwacht dit jaar veel minder verkochte EV's.
luxe
luxe
  • 0
Uit voorraad leverbaar maar dan kun je hem natuurlijk niet zelf samenstellen
RobSmith
RobSmith
  • 0
Als ik het verhaal van Jan goed begreep, valt er bar weinig samen te stellen.
2 Uitvoeringen.
Volv0
Volv0
  • 0
ja maar daarin wel verschillende kleuren, zowel exterieur als interieur.
RobSmith
RobSmith
  • 1
Aantallen kúnnen produceren?
Dat is feitelijk ook de crux waarom er geen betaalbare kleinere EV's komen.
Men kán die gewoon (nog?) niet in aantallen produceren.
roel8282
roel8282
  • 19
Hoe zo is autoweek volkswagen week. Haha veel hard plastic gebruikt voor auto van 75000 . Bij Andere auto's wordt dit als zeer slecht gezien en als kritiek punt. Bij volkswagen ah is wat minder wel makkelijk schoon te maken. Haha opvallender dan dit kan bijna niet. Ziet er mooi modern uit, heel kaal 2 schermen en een navigatiesysteem wat veel hapert. Maar dik prima, want het is voor.
Kevin Vermeulen
Kevin Vermeulen
  • 18
Ik herinner mij dat moord en brand geschreeuwd werd omdat de deurpanelen van een 20.000€ FIAT Tipo van hard plastic waren.
Fhui
Fhui
  • 1
De ID Buzz heeft nauwelijks concurrentie, en dan kun je je meer zwakheden permitteren.
EWi e
EWi e
  • 9
Een auto van 75000 euro met 5 zitplaatsen heeft HEEL veel concurrentie!
Cliff
Cliff
  • 0
Hum, nu vanaf 30.000 harde euros
EWi e
EWi e
  • 9
Inderdaad, prijs en afwerking niveau zijn al jaren volledig uit balans bij dit 'volks'merk...
Volv0
Volv0
  • 1
ze willen graag de grootste zijn maar het rommelt steeds intern qua management en er is zwaar bespaard op materialen en ergonomie. ze kunnen zich beter focussen op betere auto's maken. zo rond 2010 waren ze gewoon goed.
VL 2022
VL 2022
  • 0
Inderdaad dat verschrikkelijk lelijke dasboard met zo'n stom plat schermpje en nog één ernaast is geen gezicht!! Veel te kaal interieur..alle luxe weg en steeds meer betalen voor zo'n auto..zoiets koop je toch niet..ik zou mij belazerd voelen als ik in de showroom in zou stappen om alles te bekijken en totaal geen luxe ziet. Mij niet bellen voor zo'n auto!!
Gewijzigd door auteur
Sjors999
Sjors999
  • 11
Ben benieuwd hoe het op warme dagen is op de tweede rij in die VW, met raampjes die niet open kunnen en zonder ventilatie roosters..
lennie
lennie
  • 7
Je hebt toch gewoon airco. Dan ga je je ramen toch niet open doen?
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 2
Als het niet te heet en niet te koud is, dan is op een regionaal weggetje rijden veel leuker met ramen op dan met een airco.
lennie
lennie
  • 9
En niet te stoffig en niet te nat. En je moet niet te hard rijden, anders maakt het teveel herrie. Ouderwets gedoe. Airco is ook veel energie-efficiënter. Met een BEV toch wezenlijk.
Volv0
Volv0
  • 1
ik rij bijna altijd met ramen open met mooi weer (niet op 60+ km/h wegen natuurlijk). heerlijk!
Sjors999
Sjors999
  • 3
je hebt airco maar geen ventilatie roosters, dus als de auto in de zon heeft gestaan, dan duurt het effe voordat je frisse lucht krijgt achter.
Jelmer
Jelmer
  • 5
je hebt airco maar geen ventilatie roosters, dus als de auto in de zon heeft gestaan, dan duurt het effe voordat je frisse lucht krijgt achter.

Het is een ev, dat kun je vast aanzetten voordat je er in gaat zitten.
Sjors999
Sjors999
  • 1
zeker, maar ook 100% zeker dat passagiers achter zullen klagen.
Kevin Vermeulen
Kevin Vermeulen
  • 14
De VW Buzz moet vooral lollig zijn, voor 70.000€ zal het voor velen niet zo lollig zijn
Frank 5909379
Frank 5909379
  • 1
Kennelijk geen probleem. Er is een lange wachttijd, ze verkopen goed. Als ik jouw commentaren vaker lees, is iedere auto boven de 40K een probleem. Maar ik zal je uit de droom helpen: nog steeds ruim voldoende Nederlanders die dit kunnen betalen.
Hybrid
Hybrid
  • 1
Enorme bedragen van 70 tot 85K, staan toch totaal niet in verhouding tot wat je er voor ktijgt?
Harry Music
Harry Music
  • 13
Waarom geen vergelijking met bv de Citroën Spacetourer ? Of valt die in een andere prijsklasse ? Vanaf €48.000 (50 kWh) of vanaf €57.000 (75kWh) mee ruimte en meer comfort. Nu wordt een gloednieuwe bis tegenover een stokoude Mercedes bus gezet, beetje ongelijk. Overigens ben ik totaal niet onder de indruk: wat een geld voor een busje met de ruimte van een Berlingo XL. Maar met die kekke kleurtjes zijn er vast wel mensen die die er een aanschaffen. Succes er mee.
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 7
Elke Stellantis bus, ook Citroën, is kansloos tegen deze ID Buzz. Zelfs tegen de MERCEDES-BENZ EQV kan Citroën niet wederijveren. Dus stop maar met je reclame en promotie voor je merkje Harry.
Volv0
Volv0
  • 12
"groeten van pon", aldus regnar lolbroek
EWi e
EWi e
  • 5
Waarom niet?
Omdat het dan een eerlijk en gelijkwaardig vergelijk was geworden en dat mag niet volgens de uitleen voorschriften van de importeur... ??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Aaibaarheidsfactor van een stekelvarken, dus meteen al geen partij die Spacetourer. Nemen we de range bijvoorbeeld nog niet eens in ogenschouw, die is alleen al meer dan 30% hoger. Dat lijkt me wel belangrijk als je met een volgeladen bus op pad bent. De ID Buzz is een paar klasse hoger, als ik jou was zou ik ook een ID Buzz overwegen als je in de markt bent
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 0
Het was écht wel een goed idee die die VW retro-bus.
Bekijk deze plaatjes nog eens uit 2010.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-microbus-komt-toch/
Mini Aficionado
Mini Aficionado
  • 1
Het was écht wel een goed idee die die VW retro-bus.
Bekijk deze plaatjes nog eens uit 2010.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-microbus-komt-toch/%5B/quote%5D
Grappig om al die opmerkingen (uit 2010) van Autoweek.nl lezers
in de huidige context te lezen bij dat artikel ?
Adam2014
Adam2014
  • 11
Ik vind het "ouderwetse" interieur van de Mercedes eigenlijk vele malen mooier en meer luxe uitstralen dan de moderne minimalistische dashboards van de laatste tijd met goedkoop plastic en alleen 2 grote tablets daarop gemonteerd.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 8
Knap dat een VW die gebaseerd is op EV en uit 2021 komt een Mercedes aftroeft die niet als EV ontwikkeld is en waar de basis uit 2014 komt.
Nu nog 20 rooitjes van de prijs van de ID buzz af en het wordt misschien nog wat.
Bizar eigenlijk wat het prijsverschil tussen de ID4 en de ID buzz is terwijl de basis hetzelfde is, je betaalt gewoon veel te veel maar de VW gekkies hebben het er blijkbaar voor over, fascinerend .
Anoniem
Anoniem
  • 0
De ID Buzz heeft meer binnenruimte dan een Ford Mustang EV bijvoorbeeld (kijk effe wat dat kost). Het MEB-platform is schaalbaar en breed inzetbaar maar dat betekent niet dat je zomaar dezelfde auto krijgt. Misschien is het je niet opgevallen, maar een ID4 heeft bijvoorbeeld een neus en deze auto niet, de vergelijking stopt eigenlijk bij het vaststellen dat de aandrijflijn hetzelfde is en er een stuur met vier willen inzit. Snap niet dat je dat niet ziet, en het zo achteloos op een hoop gooit. Geen fan van Volkswagen zeker?
Coupe drive
Coupe drive
  • 6
Prachtig ?
Wederom is VW AG goed bezig, de transitie naar BEV gaat nu hard.
2022 was een geweldig jaar, de BEV verkopen zijn gigantisch toegenomen voor VW AG, zelfs meer vraag dan aanbod. 2023 zal wederom een geweldig jaar zijn.
Niet voor niets is VW AG marktleider binnen Europa met grote afstand.
LA CHARGE DS
LA CHARGE DS
  • 4
De mercedes toont volwassen, dat ID ding ziet er niet uit zo'n tab dashboard wat is dat toch lelijk.
Volv0
Volv0
  • 7
idiote vergelijking. iemand die de EQV overweegt zoekt een auto met veel zitplaatsen dus zal deze volkswagen niet kiezen. De EQV is gewoon een slag groter. Had het dan tegen een Proace City Verso (Long) gezet. ongeveer even groot maar dan veel goedkoper en lichter. dan zou de hoge prijs van de volkswagen al helemaal nergens op slaan.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 2
Nee hoor, ik zou de kleinere versie van de EQV willen maar die bestaat niet. Dus dan ga je naar een e-Berlingo of zo.
Volv0
Volv0
  • 0
haha wat een rare reactie..!!! er is dus geen kleinere EQV dus deze twee auto's zijn geen concurrenten. En ik begon zelf al over de toyota dat een broertje is van de berlingo.
Perenboom
Perenboom
  • 1
Voor mij een veel te duur busje tegen een veel te duur busje, maar dat kan ook aan mijn portemonnee liggen. ?
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Als jouw portemonnee dun is, dan geef je geld uit als water en vind je deze busjes niet duur, of je bent zuunig met een volle portemonnee en vind je ze wèl duur. Of... ?
Perenboom
Perenboom
  • 0
Je maakt het weer ingewikkeld zoef....
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
Deze EQV is te groot. Die BuZz met twee losse stoelen op de tweede rij, dat zoek ik. Het is de vraag of de EQT dat krijgt…
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
“Luchtig en vrolijk” is natuurlijk wel niet zo praktisch; die lichte kleuren worden wel snel vies. Niet alleen het stuur maar die stoelen nadat iemand er met een nieuwe jeansbroek heeft gezeten…
Joe Soldier
Joe Soldier
  • 0
Ja maar dat is bij donkere kleuren ook. Mijn auto is heeft ook een donkere kleur.
Elk spatje zie je. Ik reed een Tesla met lichte kleur interieur. Valt allemaal wel mee.
KadettRT
KadettRT
  • 3
Velgen en bandenmaat slaan nergens op bij de VW. Normale maat zoals de MB en je hebt 60-70km extra range.
Joe Soldier
Joe Soldier
  • 4
Ik vind de VW Buzz ontzettend leuke auto.
Ik zou het zo willen kopen. Alleen heb ik de middelen niet voor.
De Mercedes vind ik te…
Anoniem
Anoniem
  • 4
Hoef ze gelukkig allebei niet te rijden, wat een opluchting ??
Bimmert
Bimmert
  • 1
De ANWB heeft ze besteld, dus dat komt nog wel.
FFW
FFW
  • 2
zo te zien heeft de buzz weinig ruimte voor een bed, surfplanken, etc. Je moet wel heel graag een buzz willen om zo veel concessies te doen.
Chewy
Chewy
  • 0
Of gewoon wachten op de verlengde versie?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ach, tegenwoordig heb je vast al een Wangpangwingyong XZ1200 batterijbusje voor 20000€ minder. ?
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 1
Ik vind de MB meer een luxe verhuiswagen of lijkenauto. De VW komt op mij meer over als een Renault Espace -achtige auto in een gezellig jasje. Ik denk niet dat mensen in de praktijk deze auto's tegenover elkaar afwegen, maar dat is slechts mijn idee.
Peter 5045642
Peter 5045642
  • 0
Leuke vergelijking dit. Mijn conclusie is dat je beste voor de VW Multivan kunt gaan: die combineert de voordelen van deze twee auto’s en neemt een groot aantal nadelen ervan weg. Multivan is het ideale compromis op dit moment.
Gubstra
Gubstra
  • 5
Wat een leuke auto die ID Buzz. Lekker fris. Zeker naast die ouderwetse bus. Lijkt me een prima vakantie-auto. Maar wat een prijzen. Zal waarschijnlijk vooral zakelijk gereden worden.
Frank 5909379
Frank 5909379
  • 1
De vrachtversie wel natuurlijk, maar ik zie niet hoe je de passagiersversie zakelijk gaat rijden. Door een zakelijke hippie??
GTAm
GTAm
  • 0
De vrachtversie wel natuurlijk, maar ik zie niet hoe je de passagiersversie zakelijk gaat rijden. Door een zakelijke hippie??

Een vader van 3 kinderen die een SUV maar niks vindt?
Volv0
Volv0
  • 0
ja want mpv's zijn helemaal hip..!?
GTAm
GTAm
  • 0
Neen, maar dan heb je wel het voordeel (ruimte) van de de eigenschap dat het er lomp uitziet. Bij een SUV heb je die ruimte niet.
FFW
FFW
  • 0
Een goede t1 mag ook een ton kosten, ik denk niet dat de prijs onbereikbaar is. Het is het netniet ontwerp van deze buzz dat het succes twijfelachtig maakt. Ja two tone, ja vw logo voorop, maar dat is het dan. Verder is het namelijk een heel matig busje. Je kunt er niks op vastbinden want dat kost veel bereik, een fiets achterop kost veel bereik, ik weet niet of er een hefdak op kan want ik vind enkel 3d renders van idbuzz campervans. Ik denk dat kampeervoertuigen nog niet aan elektrificatie toe zijn. Een grote bus zou een goede kandidaat voor waterstof aandrijving kunnen zijn.
Ik rijd overigens zelf met een ev400 met trekhaak, in de zomer komen we met vouwwagen tot de grens. die aanhanger kost dus de helft van het bereik.
K Knevel
K Knevel
  • 1
Ik heb hem even van binnen en buiten kunnen bekijken bij de dealer en ben niet onder de indruk. Hij moet het van zijn stoeltje hebben en de juiste kleurstelling. Vervolgens betaal je echt de hoofdprijs omdat je iets wil wat een beetje origineel lijkt. De afwerking is typisch ID niet echt hoogwaardig. De range schijnt zwaar tegen te vallen, maar dat is logisch gezien de vorm en het gewicht.
K Knevel
K Knevel
  • 3
Ik heb hem even van binnen en buiten kunnen bekijken bij de dealer en ben niet onder de indruk. Hij moet het van zijn stoeltje hebben en de juiste kleurstelling. Vervolgens betaal je echt de hoofdprijs omdat je iets wil wat een beetje origineel lijkt. De afwerking is typisch ID niet echt hoogwaardig. De range schijnt zwaar tegen te vallen, maar dat is logisch gezien de vorm en het gewicht.
Prius 5
Prius 5
  • 2
De range is helemaal niet zo slecht, zo'n 362 km bij 10 graden buiten en 90 km/h. Zie Bjorn Nyland.
K Knevel
K Knevel
  • 0
Sorry twee keer. Stoeltje mort zijn smoeltje
ak2
ak2
  • 0
De VW en Mercedes vind ik bijzonder duur voor wat je krijgt. De Mercedes is een stuk groter, de VW is in deze kleur veel leuker, en is ook een stuk moderner. Ik zie zelf geen enkele reden om deze auto's te kopen
lostspider
lostspider
  • 3
Waarom moet de Buzz zo duur zijn als hij gebaseerd is op de ID 4?
WimZ
WimZ
  • 2
Al die decennia aan marketing en prototypes moet toch terug worden verdiend.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De ID Buzz is een vijfzitter. Dan vraag ik mij toch af wat de exacte meerwaarde in de praktijk is ten opzichte van een ID4. Zelfde onderstel en techniek. Uiteraard is de Buzz ruimer, maar de ID4 is al prima geschikt voor de meeste gezinnen. Is die extra ruimte zoveel geld waard? Want 75k…oef.
Hekkensluiter
Hekkensluiter
  • 0
De laatste 10 jaar is de markt voor de bestelvarianten voor een groot deel de link tussen een lokaal distributiecentrum en uw voordeur, als laatste link voor Amazon, Coolblue, Bol etc. Daar speelt laadvermogen ook niet echt een rol en is EV goed inzetbaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Buzz Cargo is hiervoor toch minder geschikt. Hij heeft en niet veel laadvermogen en niet veel laadruimte. En hij heeft een achterklep wat het gewoon minder prettig maakt om hem te beladen. Maar inderdaad, een e-Vito of elektrische Jumpy achtige zijn prima geschikt

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum