Volkswagen ID. Buzz - Afscheid Duurtest

Andere weggebruikers erg blij gemaakt maar zijn we dat zelf ook?

86 reacties

Video

We hebben zes maanden lang vrienden gemaakt met de Volkswagen ID Buzz. Zoveel bekijks trokken we in 33 jaar nog nooit met een duurtester en we zijn er bijna verlegen van geworden. Wat blijft er behalve die enorme aandacht­trekkerij nog meer hangen?

De ID Buzz rijdt als een grote ID3, als een personenauto dus. Door de grote wieluitslag is hij enorm wendbaar, ook in de stad. Wel moet je je altijd bewust zijn van de forse afmetingen, met name in ­parkeergarages. Vooral de hoogte is opmerkelijk. Dat deed aanvankelijk het ergste vermoeden voor het verbruik, maar gedurende de duurtest gingen de buitentemperaturen omhoog en de verbruikscijfers omlaag. Bij temperaturen rond de 5 graden moet je rekening ­houden met 25 kWh/100 km, in de ­zomer is minder dan 20 kWh/100 km goed mogelijk. Bij veel snelwegkilometers zit je er waarschijnlijk net boven.

Storingen: scherm op zwart en airbagmodule

Door de originaliteit van de ID Buzz ontsproot het ene na het andere idee aan onze breinen. We hebben in de afgelopen maanden dan ook veel verhalen met de elektrische MPV gemaakt. We gaan niet bij allemaal even ­uitgebreid stilstaan, want zeker de trouwe AutoWeek-lezer heeft de two-tone-Volkswagen vaak voorbij zien komen. Twee storingen deden zich voor tijdens de duurtest. De schermen van het multimediasysteem en het instrumentarium sprongen een keer volledig op zwart, terwijl de auto het verder wel deed. Daarbij waren snelheid en accupercentage niet zichtbaar en zeker dat laatste is bij een EV niet fijn. Nu weten we dat 300 kilometer bij een volle accu er altijd wel in zit en bij aangename temperaturen ging het zelfs richting de 400 kilometer. Toch wil je altijd weten waar je aan toe bent. Na een software-update werkte het systeem weer goed. Verder gaf een van de airbagmodules in de bestuurdersstoel er de brui aan. Ook daarvoor moest de auto een paar dagen terug.

Mooie wielen, maar pas op met stoepreanden

Onze ID Buzz was een 1St Max-uitvoering, waar onder meer de enorme wielen bijhoren. Je moet ver weg blijven van stoepranden, door de beperkte overzichtelijkheid van zo’n hoge koets best lastig. Op het met leer beklede stuur zagen we aan het eind een beschadigd stukje. Verder viel op dat de bekleding van het plateau in de bagageruimte snel pluist. Nog een tip: moet je als ID Buzz-rijder vaak laden op krappe parkeerplaatsen met weinig ruimte achter de auto, bewaar dan de laad­kabel zoveel mogelijk vóór de achterstoelen. De achterklep heeft namelijk heel veel ruimte achter de auto nodig.

Verbruik en actieradius Volkswagen ID Buzz

Verbruik winter 25 kWh/100 km

Verbruik zomer 20 kWh/100 km

Actieradius winter 320-330 km

Actieradius zomer 380-420 km

Signalement

Merk Volkswagen
Model ID. Buzz 1st Max
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 74.860

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 310 Nm
Accu capaciteit (bruto) 82 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.712 mm / 1.985 mm / 1.927 mm
Wielbasis 2.989 mm
Massa leeg 2.397 kg
Laadvermogen 603 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden voor235/45R21Prijzen
Banden achter265/40R21Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
Stroomverbruik (WLTP) 21,3 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 410 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (86) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum