Volkswagen ID. Buzz - Afscheid Duurtest
Andere weggebruikers erg blij gemaakt maar zijn we dat zelf ook?
86 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We hebben zes maanden lang vrienden gemaakt met de Volkswagen ID Buzz. Zoveel bekijks trokken we in 33 jaar nog nooit met een duurtester en we zijn er bijna verlegen van geworden. Wat blijft er behalve die enorme aandachttrekkerij nog meer hangen?
De ID Buzz rijdt als een grote ID3, als een personenauto dus. Door de grote wieluitslag is hij enorm wendbaar, ook in de stad. Wel moet je je altijd bewust zijn van de forse afmetingen, met name in parkeergarages. Vooral de hoogte is opmerkelijk. Dat deed aanvankelijk het ergste vermoeden voor het verbruik, maar gedurende de duurtest gingen de buitentemperaturen omhoog en de verbruikscijfers omlaag. Bij temperaturen rond de 5 graden moet je rekening houden met 25 kWh/100 km, in de zomer is minder dan 20 kWh/100 km goed mogelijk. Bij veel snelwegkilometers zit je er waarschijnlijk net boven.
Storingen: scherm op zwart en airbagmodule
Door de originaliteit van de ID Buzz ontsproot het ene na het andere idee aan onze breinen. We hebben in de afgelopen maanden dan ook veel verhalen met de elektrische MPV gemaakt. We gaan niet bij allemaal even uitgebreid stilstaan, want zeker de trouwe AutoWeek-lezer heeft de two-tone-Volkswagen vaak voorbij zien komen. Twee storingen deden zich voor tijdens de duurtest. De schermen van het multimediasysteem en het instrumentarium sprongen een keer volledig op zwart, terwijl de auto het verder wel deed. Daarbij waren snelheid en accupercentage niet zichtbaar en zeker dat laatste is bij een EV niet fijn. Nu weten we dat 300 kilometer bij een volle accu er altijd wel in zit en bij aangename temperaturen ging het zelfs richting de 400 kilometer. Toch wil je altijd weten waar je aan toe bent. Na een software-update werkte het systeem weer goed. Verder gaf een van de airbagmodules in de bestuurdersstoel er de brui aan. Ook daarvoor moest de auto een paar dagen terug.
Mooie wielen, maar pas op met stoepreanden
Onze ID Buzz was een 1St Max-uitvoering, waar onder meer de enorme wielen bijhoren. Je moet ver weg blijven van stoepranden, door de beperkte overzichtelijkheid van zo’n hoge koets best lastig. Op het met leer beklede stuur zagen we aan het eind een beschadigd stukje. Verder viel op dat de bekleding van het plateau in de bagageruimte snel pluist. Nog een tip: moet je als ID Buzz-rijder vaak laden op krappe parkeerplaatsen met weinig ruimte achter de auto, bewaar dan de laadkabel zoveel mogelijk vóór de achterstoelen. De achterklep heeft namelijk heel veel ruimte achter de auto nodig.
Verbruik en actieradius Volkswagen ID Buzz
Verbruik winter 25 kWh/100 km
Verbruik zomer 20 kWh/100 km
Actieradius winter 320-330 km
Actieradius zomer 380-420 km
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | ID. Buzz 1st Max |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 74.860 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.712 mm / 1.985 mm / 1.927 mm |
Wielbasis | 2.989 mm |
Massa leeg | 2.397 kg |
Laadvermogen | 603 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden voor | 235/45R21Prijzen |
Banden achter | 265/40R21Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 21,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 410 km |
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID. Buzz 286pk Pro 86 kWh 7-Zits Lang | Elek. Schuifdeuren & Achterklep | Apple Carplay & Android Auto
- 2025
- 29 km

Volkswagen ID. Buzz Pro 286pk 79 kWh | Wordt verwacht | Elektrische deuren + stoelen | Trekhaak | 360° camera |
- 2024
- 27.985 km

Volkswagen ID. Buzz 77 kWh NIEUWSTAAT VVB383
- 2022
- 31.739 km
Lezersreacties (86) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.