Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Golf Sportsvan

Comfortzone

36
Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf SportsvanVolkswagen Golf Sportsvan
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
4 september 2014 om 09:47
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22 2014
AutoWeek 22 2014

Je leest het in AutoWeek 22 2014

Broze botten, stramme spieren ... Met het klimmen der jaren wordt een auto met een hoger instap een steeds prettiger alternatief. Voor wie een MPV of SUV een brug te ver is, heeft Volkswagen een antwoord in de vorm van de opvolger van de Golf Plus, de Golf Sportsvan.

Tien jaar geleden kwam Volkswagen met de Golf Plus. Dat was een verticaal uitgerekte Golf waarbij de hoge instap en dito zitpositie direct tegemoetkwamen aan hen die wat minder soepel van lijf en leden zijn. Die Golf Plus wordt nu ver­vangen door de Golf Sportsvan. Deze auto is net als de Plus beduidend hoger dan de gewone Golf, maar hij is nu ook in de lengte ­gegroeid. Kort gezegd komt het erop neer dat je na het makkelijk ­instappen nu ook nog even lekker de benen kunt strekken, én dat er meer bagage meegenomen kan worden dan in de Plus. Verder is het interieur van de Sportsvan dankzij een verschuifbare achterbank flexibeler in te delen dan dat van z'n voorganger. De auto staat dus eigenlijk dichter bij de midi-MPV dan bij de gewone hatchback. Desalniettemin houdt Volkswagen vast aan de Golf-benaming en maakt het merk er geen Touran van. Of zou de volgende editie van die MPV misschien Golf Grand Sportsvan gaan heten?

Met een iets vlotter lijnenspel dan z'n voorganger denkt Volkswagen naast het vergrijsde deel van de bevolking ook jonge gezinnen voor de auto te kunnen interesseren. Op een hoge achterbank gesp je namelijk veel makkelijker je kroost in een kinderzitje, in andere auto's moet je daar diep voor bukken, zegt VW. Geen speld tussen te krijgen. Daar staat echter tegenover dat jonge gezinnen ook prijs stellen op een flinke bagageruimte voor de pakken luiers, de kinderwagens en de ­campingbedjes. Het laadvolume van de Sportsvan meet een royale 500 liter, maar dat is nog altijd beduidend minder dan de 695 liter van de Touran, en ook minder dan dat van de Golf Variant (605 liter). Nee, de kracht van de Sportsvan is echt het ruime interieur, niet de kofferruimte. Althans, als je de auto vergelijkt met ­andere producten uit het Volkswagen-gamma. ­Kijken we ook naar de concurrentie, dan blijkt de achterbak van de Golf Sportsvan wél weer ­aardig ruim te zijn. Hij is bijvoorbeeld groter dan die van de Renault Scénic (437 liter) en de Ford ­C-Max (432 liter), ja zelfs nog net iets groter dan die van de Grand C-Max (475 liter).

Erg braaf

De Golf Sportsvan staat op de bouwstenen van VW's MQB-platformtechniek. Dat levert een prettig voorspelbaar rijdende auto op. Weinig dynamisch, wel keurig stabiel en lekker comfortabel. De vermogens van de motoren variëren van 85 tot 150 pk op benzine en van 110 tot 150 pk op dieselolie en alle Sports­vans, op de zwakste benzineversie na, zijn met een DSG-transmissie te bestellen. Wij reden met de 125 pk sterke benzineversie met handgeschakelde zesbak. Daarmee is de auto geen strepentrekker, maar je komt keurig mee in het ­verkeer. Wie met een caravan door de Ardennen wil, doet er goed aan de krachtiger versie te nemen, of anders in elk geval de DSG-transmissie (€ 2.600 extra) aan te vinken. De bediening van de auto vraagt weinig gewenning, alle bedieningsorganen zitten daar waar je ze verwacht. Prettig is de hoge plaatsing van het multi­mediascherm; dat staat goed in het zicht. Eigenlijk is alles gericht op gemak en welbehagen. Dat blijkt niet alleen uit de uitrusting, maar ook uit de optielijst; comfort en veiligheid staan voorop. Denk bijvoorbeeld aan een verwarmd stuurwiel, een ­rijbaanassistent en vermoeidheidsherkenning. Dankzij de extra zijruit is de auto lekker over­zichtelijk, maar voor nóg meer ­gemoedsrust kun je hem laten uitrusten met een dodehoek­sensor. Daarnaast (en daarmee heeft de Golf Sportsvan de primeur bij Volkswagen) kun je de auto krijgen met Rear Traffic Alert. Dit systeem houdt wanneer je achteruit wilt rijden, van je oprit bijvoorbeeld, in de gaten of er in de straat verkeer aankomt. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan geeft het systeem een waarschuwing en in geval van nood voert het een remingreep uit. Dat is niet alleen prettig voor hen die niet meer zo soepel over hun schouder kunnen kijken. De optionele sportstoelen en het optionele sportonderstel ten spijt zou de auto eigenlijk gewoon Volkswagen Golf ­Comfortvan moeten heten.

Beter een Variant

Al met al is de Sportsvan een prettige auto waar weinig op aan te merken valt. Maar de prijs is wel ­stevig. Voor de slechts 85 pk sterke basisversie vraagt VW € 22.690. Wie per se een Volkswagen wil rijden, maar de hoge instap niet nodig heeft, doet er goed aan serieus na te ­denken over een Golf Variant. Die kan meer bagage mee­nemen en is bovendien goedkoper. Gaat het wél om de hoge instap, maar mag het ook een ander merk zijn, dan heb je voor minder geld een Ford ­C-Max; die zit ook lekker hoog en is (leuk voor wie daar prijs op stelt) een stuk dynamischer.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Volkswagen Golf Sportsvan

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI Highline Automaat, Airco, climate control, Trekhaak, Lichtmetalen wielen

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI Highline Automaat, Airco, climate control, Trekhaak, Lichtmetalen wielen

    • 2015
    • 208.305 km

    € 10.985

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125 pk Comfortline

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125 pk Comfortline

    • 2016
    • 99.985 km

    € 16.990

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT Highline Edition Panoramadak/Navi/Parkeersensoren

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT Highline Edition Panoramadak/Navi/Parkeersensoren

    • 2018
    • 47.674 km

    € 23.950

Meer Volkswagen Golf Sportsvan occasions

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf Sportsvan specificaties
  • Volkswagen Golf Sportsvan occasions
  • Volkswagen Golf Sportsvan video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf Sportsvan tests
  • Volkswagen Golf Sportsvan gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf Sportsvan index
PREMIUM
Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline

Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline

Je hart gaat er niet sneller van kloppen, maar betrouwbaar is deze Golf Sportsvan wel. Een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125pk Highline (2015)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125pk...

    1
    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI 116pk Comfortline (2016)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI 116pk...

    4
    • 5 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline Business (2017)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk...

    6
    • 25 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT 130pk Comfortline (2018)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT 130pk...

    11
    • 28 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT 130pk Highline Edition (2018)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT 130pk...

    11
    • 19 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 85pk Easyline (2015)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 85pk...

    13
    • 6 december 2018
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk Highline (2015)

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI 110pk...

    4
    • 1 september 2016
meer reviews
Rij-impressie Volkswagen Golf Sportsvan

Rij-impressie Volkswagen Golf Sportsvan

128

Broze botten, stramme spieren, met het klimmen der jaren wordt een auto met een hogere instap...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz B-klasse ontmoet Volkswagen Golf Sportsvan

    Mercedes-Benz B-klasse ontmoet Volkswagen...

    • 8 oktober 2019
  • PREMIUM
    Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan

    Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan

    • 12 juni 2018
  • Nieuws
    Vanafprijs vernieuwde Volkswagen Sportsvan bekend

    Vanafprijs vernieuwde Volkswagen Sportsvan...

    73
    • 11 december 2017
  • Nieuws
    Onder het mes: Volkswagen Sportsvan

    Onder het mes: Volkswagen Sportsvan

    134
    • 21 augustus 2017
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline

    Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI Highline

    • 8 augustus 2017
  • PREMIUM
    Ford C-Max - Renault Scénic - Volkswagen Golf Sportsvan

    Ford C-Max - Renault Scénic - Volkswagen...

    • 28 februari 2017
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Sportsvan vanaf 22.750 euro

    Volkswagen Golf Sportsvan vanaf 22.750...

    53
    • 18 juni 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Overname Europcar door Volkswagen bijna rond

    Overname Europcar door Volkswagen bijna...

    52
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen treft miljoenenschikking met Britten over dieselfraude

    Volkswagen treft miljoenenschikking met...

    123
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    13
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    13
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    101
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij in 2025”

    Volkswagen-topman: “We gaan Tesla voorbij...

    277
    • 25 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden