Volkswagen Golf II GTI 16V - niet wild, wel harmonieus

16V was hard nodig

Volkswagen Golf II GTI 16V

De Volkswagen Golf II GTI moest het aanvankelijk doen met de achtkleps 1.8 van de Golf I GTI. Maar het probleem was dat de nieuwe Golf zwaarder werd. Dus bedacht Volkswagen de 16V. Een motor met vier kleppen per cilinder moest van de Golf GTI weer een topper maken.

Wie in nood zit, wordt vanzelf vindingrijk. En VW zat in nood met de Golf II GTI, die in 1984 ten tonele verscheen met acht kleppen en een vermogen van slechts 112 pk. Opel had een 1.8 met 115 pk voor de Kadett GSi maar werkte aan een tweeliter GSi die 129 pk leverde zonder katalysator, Fiat had de Ritmo 130 TC, Lancia de Delta HF Turbo met 131 pk, Ford de Escort Turbo met 132 pk en de Japanners zaten ook niet stil. De katalysator zou het vermogen van de Golf al snel terugbrengen tot 107 pk – en de Golf GTI-liefhebbers klaagden al luidkeels dat de zware GTI langzamer en trager was dan de Golf I GTI. Het leek erop dat 16V-techniek het antwoord was.

GTI 16V had aanvankelijk 139 pk

Al in 1983 presenteerde VW zo’n motor tijdens de IAA-beurs; tijdens tests werd het blok echter zo heet dat de cilinderkop en de nokkenasaandrijving opnieuw moesten worden ontworpen. In 1986 lanceerde VW de GTI 16V met 139 pk, en de GTI-wereld was enthousiast: “Is dat niet geweldig?” Maar er waren ook mensen die zo hun bedenkingen hadden: “Is dat niet te veel van het goede?” Iedereen die vandaag 18 is en in een geleende elektrische auto door de stad zoeft, kan zich daar niets bij voorstellen.

Wat een multiklepper-GTI van toen zo interessant maakt is niet zozeer zijn vermogen, maar eerder hoe hij eruit ziet, hoe hij aanvoelt en hoe hij klinkt. Maar bij de Golf II GTI 16V is dat nu juist niet zo spannend. De motor – wij rijden de katalysatorversie met 129 pk – pakt zonder morren op vanaf 1.000 tpm, even gelijkmatig als lineair haalt hij vervolgens door tot ruim 6.500 toeren. Dat doet hij zonder een aantrekkelijk geluid te produceren, maar de krachtbron is uitstekend geschikt voor geconcentreerd rijden op hoge snelheid.

Dit harmonieert goed met het onderstel met zijn strakke afstelling. De auto rolt soms om de dwarsas, maar van deinbewegingen is geen sprake. Hij rijdt lekker sportief, maar toch biedt het onderstel voldoende comfort. De Recaro-sportstoelen, die destijds op de optielijst stonden, voldoen ook prima. De besturing had echter preciezer en directer mogen zijn en de versnellingspook voel je heen en weer bewegen nadat je een versnelling hebt ingelegd. En het uiterlijk? VW heeft de rode omlijsting rond de grille en de zwarte omlijsting rond de achterruit van de originele GTI overgenomen in de tweede generatie GTI, maar niet de golfbal-pookknop en de geruite bekleding – dat zullen we nooit begrijpen. In plaats daarvan genieten VW-fans van de ‘16V’ badges, de zwarte wielkasten en de lichtmetalen wielen in kruisspaakdesign. Had Volkswagen al zijn problemen opgelost met de 16V? Nee: in 1988 kwam er namelijk een verdomd sterke concurrent op de markt, afkomstig van aartsrivaal Opel.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf GTI 16V
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.365

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 129 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.040 mm / 1.680 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 965 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 482 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum