Volkswagen Golf Cabriolet 1.9 TDI 110pk Highline (2000)
Doe de diesel
Zo één hebben we vandaag in de aanbieding: de VW Golf Cabriolet TDI 110 in Highline uitvoering. Die 110 pk sterke TDI-motor is nog van de "oude" TDI-generatie en in veel Volkswagen-modellen al vervangen door een nieuwe pompverstuiver-TDI met 5 pk meer. Die is er echter nog niet in de cabrio, dus doen we het in deze test nog even met "maar" 110 paardenkrachten.
Met deze motor is de Golf Cabriolet zowel snel, soepel als zuinig.
Voorbeeldje: de Golf doet de 0-100 in 10,1 seconden. Voor het gevoel telt de tussenacceleratie van 80-120 echter veel meer. Of brengt u de vrije tijd voornamelijk door met het trekken van sprintjes? Bij de 80-120 merk je goed dat je maar liefst 235 Nm aan koppel beschikbaar hebt. In vier heeft de Golf voor dat kunstje aan 8,0 seconden genoeg. Da"s lekker vlot. En doe je dat in de vijfde versnelling, dan kost het nog maar 2,1 s meer, 10,1 tellen dus.
We sluiten het cijfermatige gedeelte van deze verhandeling af met het gemiddelde verbruik. De Golf is absoluut zuinig: 1:17,9.
We zeiden het al: een diesel verwacht je niet zo snel in een cabrio. Maar we zullen het traditionele denken toch echt opzij moeten zetten: de diesel is overal en rukt steeds meer op.
Voor dit verhaal levert dat de vraag op of de 110-pk TDI in de Golf Cabriolet goed tot zijn recht komt. Daarbij komen we gelijk tot een opmerkelijke conclusie. Een cabriolet leent zich over het algemeen uitstekend voor een lekker ontspannen rijstijl. En laat de TDI ook in deze 110 pk uitvoering nou een even relaxte als krachtige motor zijn... Je kunt altijd vertrouwen op zijn riante koppel waardoor je niet als een bezetene hoeft te schakelen. Je zou je bijna afvragen waarom de cabriolet niet in combinatie met de diesel is uitgevonden. Eigenlijk is het geluid van de TDI het enige smet op het blazoen van deze cabrio. De TDI klinkt simpelweg niet lekker. Hij is weliswaar een tijd lang dé maatstaf op dieselgebied geweest, maar inmiddels zijn ook andere merken op dieselgebied erg hard gegaan. De TDI is qua geluid gewoon een echte diesel en dat wreekt zich als de kap van de Golf open gaat. Dan word je live en uitdrukkelijk betrokken bij de aard van het beestje. Als de pompverstuiver-TDI in de Cabrio komt, zal dat een stuk beter zijn.
Geen GTI
Tuurlijk, de TDI is snel zat, maar het is géén GTI. Die gedachte komt bij deze Golf nog wel eens op, maar da's voorbij zodra je echt gaat hoeken. De cabrio laat zich vrijwel alles welgevallen, maar GTI-neigingen worden afgestraft door de verminderde stijfheid van de koets ten opzichte van de normale Golf (III). In zijn klasse slaat de Golf qua koetsstijfheid beslist geen slecht figuur, maar je voelt de carrosserie zeker bij snelle bochten toch wat bewegen. Onderstuur is nauwelijks een thema en de Golf kunnen we dus voorzien van het predikaat "Zuiver weggedrag".
En hoe staan de zaken er van binnen voor? Als we in termen van saai gaan beginnen, komen we gelijk bij de Golf terecht. Wij hadden weliswaar de luxueuze Highline-uitvoering, maar behalve de dashboardverlichting is echt alles zwart. Wellicht komt het daardoor dat je alle luxe die er wél op zit bijna niet terugvindt. Voor ons idee heeft een cabrio altijd iets frivools, maar VW vindt dat blijkbaar niet nodig in het interieur.
In de Golf Cabrio zit je goed en de stoelen bieden voldoende zijdelingse steun. En een goede zitpositie is gauw gevonden. Wij verdenken VW ervan stiekem Recaro's in de Highline-Golf te stoppen.
Bij een aankoop van een auto speelt onvermijdelijk de vraag: hoe veelzijdig wil je zijn? Nou, voor de meeste mensen zal de Golf Cabrio veelzijdig genoeg zijn. Hij is geschikt voor vier en dat zelfs voor langere trips. Zelfs de bagageruimte valt niet tegen, maar de bereikbaarheid ervan lijdt nadrukkelijk onder het cabrio-zijn van deze Golf. Bij de zoektocht naar extra koetsstijfheid heeft VW namelijk achterin rondom de kofferklep wat weten te vinden. Dat betekent bij de supermarkt: wurmen en wringen met kratjes en anderszins omvangrijke attributen.
Aan de uitrusting merk je dat de Cabrio feitelijk nog een Golf III is; sidebags die standaard zijn op de Golf IV, kunnen op de Cabrio niet eens geleverd worden.
De TDI in de Golf is beslist een geslaagd huwelijk. Een diesel in een cabrio kan dus wel degelijk. In de Golf werkt het als je je niet al te zeer aan het typische dieselgeluid stoort.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Cabriolet 1.9 TDI 110pk Highline |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.082 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.081 mm / 1.695 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.472 mm |
Massa leeg | 1.200 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/60TR14Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 138 g/km |