Volkswagen Beetle Dune

Duinvermaak

Volkswagen Beetle Dune Cabrio
Volkswagen Beetle Dune CabrioVolkswagen Beetle Dune CabrioVolkswagen Beetle Dune CabrioVolkswagen Beetle Dune CabrioVolkswagen Beetle Dune CabrioVolkswagen Beetle DuneVolkswagen Beetle Dune
AutoWeek 23 2016
AutoWeek 23 2016

Je leest het in AutoWeek 23 2016

Eind jaren zestig zijn op de Kever gebaseerde buggy's en bajabugs razend populair aan de westkust van de Verenigde Staten. Met een knipoog naar dat verleden presenteert Volkswagen nu de Beetle Dune, opgeruigd alsof je er zo de duinen mee in kunt. Gaat het alleen om de looks of is het meer?

In 2000 presenteerde Volkswagen de Beetle Dune, een behoorlijk opgeruigde studie op basis van de New Beetle. Twee jaar geleden stond er op de Detroit Motorshow wederom een concept te glimmen met de naam Beetle Dune. Ditmaal minder extreem dan toen, zo realistisch zelfs dat je hem vanaf september gewoon kunt kopen, zowel dicht als als cabriolet. Met de Beetle Dune grijpt Volkswagen terug op de dunebuggy's en bajabugs van bijna vijftig jaar geleden, stoer en hoog op de poten. De grap van die buggy's was dat ze met een polyester koetsje extreem licht waren. Dankzij een set brede banden en de motor boven op de aangedreven achterwielen kon je met zulke lichtgewicht wagentjes een heel eind komen op het strand en – uiteraard – de duinen. Haren in de wind en gaan.

Volkswagen is zelf ook in staat geweest om van een gewone auto een terreinwaardig voertuig te maken. In 1990 kwamen ze in Wolfsburg welhaast uit het niets met de Golf Country. Die Golf II stond op een verhoogd onderstel, had een set brede banden en beschikte over vierwielaandrijving. Behalve dat hij er stoer uitzag, kon hij ook nog wat, althans ten opzichte van reguliere Golfjes.

Bij de Beetle Dune pakt Volkswagen het anders aan. Hoewel VW de techniek in huis heeft en het uiterlijk die verwachting wekt, heeft de Dune geen vierwielaandrijving. Wel zitten er onder de bumpers en dorpels metaalkleurige skidplates alsof het een echt terreinmonster betreft. Zwarte wielkastverbreders houden de bredere banden binnenboord. O, en misschien nog wel het meest ingrijpende nieuws: de auto staat één hele centimeter hoger op zijn poten. Het maakt de Beetle absoluut een stuk stoerder. Bij elkaar is het voor Volkswagen genoeg om de Beetle Dune een cross-over te noemen.Ons is het niet helemaal duidelijk waarmee die auto dan een kruising is. En het strand op? Dat durven we met deze toch wel lijvige voorwielaandrijver beslist niet.

FLANEREN GEBLAZEN

Volkswagen levert de Beetle Dune behalve met de 1.2 TSI- en 1.4 TSI-benzinemotoren ook met de 2.0 TSI uit de Golf GTI, en naast extra uitstraling ook met een rijkere standaarduitrusting. De vanafprijs voor de Beetle Dune bedraagt € 29.090. Het gaat in dat geval om de dichte versie met 1.2 TSI-motor en handgeschakelde zesbak. Voor de 1.4 TSI met DSG wordt € 33.050 gevraagd. De prijzen van de vanaf november leverbare versies met de 220 pk sterke tweelitermotor beginnen bij € 36.150.

Wij reden de Beetle Dune Cabriolet met laatstgenoemde motor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Zonder een spoortje nervositeit reageert de motor goed op het gaspedaal. Trekkracht is over een breed toerenspectrum in ruime mate aanwezig, zodat schakelen tot een minimum beperkt blijft: wel zo comfortabel voor de bestuurder. Dat sluit mooi aan bij het onderstel, want ofschoon de motor gedeeld wordt met de sportieve Golf GTI, heeft het karakter van het Beetle Duneonderstel niets met die rappe Golf gemeen, wat vooral komt door de extra centimeter bodemvrijheid. Veren en dempers van de Beetle Dune zijn op comfortabel cruisen afgestemd. Het betere flaneren. Dus net als in de sixties geldt weer: kap open, haren in de wind en gaan. Af en toe menen we boven het windgeruis het raspende geluid van een luchtgekoelde boxermotor te horen ...

BEETLE-UPDATE

Naast de komst van de stoere Dune heeft Volkswagen voor na de zomer ook een kleine update van de gewone Beetle aangekondigd. Aan de buitenkant vallen voornamelijk de hertekende bumpers op, waarbij die aan de voorkant nu openingen vertoont in de stijl van de Dune. Aan de binnenkant blijven de belangrijkste wijzigingen beperkt tot zaken als nieuwe wijzerplaten en fellere instrumentariumverlichting.

Video

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.