Toyota Yaris Cross - Test
Jeugdige laatbloeier
51 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Blijkbaar is het succes van types als de Renault Captur en Peugeot 2008 tot de directiekamers van Toyota doorgedrongen, want na jaren van afwachten is er dan eindelijk die langverwachte SUV in het b-segment. We hebben het over de Yaris Cross, de hogere broer van de nieuwe Yaris.
Is het je opgevallen dat je de nieuwe Toyota Yaris best vaak tegenkomt? Niet zo verwonderlijk, want het is de bestverkochte auto in zijn segment en daarmee stoot hij koning Polo van de troon. Nu kan dat een kortstondige opleving zijn, aangezien het een nieuw model is waar veel klanten al een poosje op wachtten. Aan de andere kant verbazen de cijfers ons niet, want de huidige Yaris is een hip ding en dat kon van zijn voorgangers niet gworden gezegd. Iets meer dan 90 procent van de huidige kopers kiest voor de hybride, wat meer dan logisch is. Als je toch al een automaat op het oog had en lekker zuinig wilt rijden, is dat de beste optie; hij is nauwelijks duurder dan de reguliere Yaris 1.5 VVT-i met automaat. De meerprijs verdien je in de loop der jaren terug met het lagere verbruik.
Maar genoeg over die gewone Yaris, want we zijn naar Brussel afgereisd om kennis te maken met de Yaris Cross; het is de eerste keer dat we ermee kunnen rijden. Ooit had Toyota in dit segment de Urban Cruiser (en nog veel eerder de Tercel Wagon 4WD), dus helemaal nieuw is het recept niet voor de Japanners. Hoewel er maar weinig Japans is aan deze compacte SUV: hij is ontworpen in Toyota’s studio in Nice en wordt gebouwd in de fabriek in Valenciennes, waar ook de reguliere Yaris van de band rolt. Inmiddels zijn dat er al meer dan vier miljoen stuks. Dit alles uiteraard onder streng Japans toezicht, omdat Toyota een reputatie heeft hoog te houden als het gaat om kwaliteit. Eerst maar eens iets over die buitenkant.
Het is de eerste keer dat we de Cross in het echt zien en net als op de foto’s valt hij absoluut niet tegen. Verre van, het is een frisse verschijning. We verwachten in de toekomst echt geen persbericht te zullen ontvangen met de titel ‘Toyota Yaris het populairst onder senioren’. Want ja, dat is toch een beetje het imago dat aan de compacte en oerbetrouwbare Toyota kleeft, maar daar rekent het merk in één keer voorgoed mee af. Zeker met de Cross, die eerlijk gezegd zelfs wat meer op een RAV4 lijkt dan op de Yaris waarvan hij is afgeleid. Hij heeft 3 centimeter meer grondspeling dan de Yaris en is 9 centimeter hoger. De wielbasis bleef gelijk, maar de koetslengte nam met 24 centimeter toe, de breedte met 2 centimeter. Grappig weetje: de eerste RAV4 (hier geleverd als Funcruiser) is korter én smaller dan de Yaris Cross, maar ook een decimeter hoger. De hoge neus in combinatie met de grote, hoekige wielkastranden zorgen voor de obligate SUVuitstraling. Ook de achterkant oogt robuust en stoer, met de sterk geprononceerde lichtunits die optisch met elkaar verbonden zijn. Verder zijn de zijkanten vrij rustig gehouden, dus zonder een overdaad aan vouwen en lijnen. Zoals dat ook bij de gewone Yaris het geval is, bestaat er de optie om de koets in twee kleuren te laten spuiten. Dat wil zeggen: het dak en een klein deel van de C-stijl krijgen in dat geval een andere teint.
VIERDE GENERATIE HYBRIDE
De testauto is nog deels afgeplakt met de bekende camouflagetape, om aan te duiden dat het om een pre-productiemodel gaat. Om die reden is het navigatiesysteem bijvoorbeeld nog niet operationeel, maar we kunnen gelukkig gebruik maken van AppleCarPlay , dus verdwalen doen we niet in het Belgische land. Voor de testrit staat – hoe kan het ook anders – de Hybrid ter beschikking. Die heeft dezelfde aandrijflijn als de Yaris hatchback, met een systeemvermogen van 116 pk. De brandstofmotor is vrij nieuw. Het is nog steeds een 1,5-liter, maar nu is dat een driecilinder met een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk. Toyota spreekt van de vierde generatie hybride en we kunnen stellen dat het merk daarmee op dit gebied tot de top behoort.
Het dashboard komt overeen met dat van de Yaris, alleen is het scherm van het infotainmentsysteem een maatje groter (nu 9 inch, in de First Edition). De zitpositie is goed; ook op dat vlak heeft Toyota grote stappen voorwaarts gemaakt. Het interieur ziet er verder prima afgewerkt uit, met een leuk stofje op de deurpanelen. Het instrumentarium is deels digitaal. Aan de linkerkant zien we een analoge wijzer die de hybridestatus weergeeft, rechts meters voor brandstof en motortemperatuur en daartussenin een 7-inch display met daarin alle overige gegevens. Alle belangrijke knopjes zitten op het multifunctionele stuur. Alles bij elkaar een prettige werkplek.
De bekende driecilinderroffel is vrij nadrukkelijk aanwezig tijdens het optrekken en in die zin is deze aandrijflijn minder stil dan de vorige viercilinder. Bij zo’n hybride met cvt is het de kunst om het gas op precies de juiste manier te doseren en het zware werk zoveel mogelijk aan de elektromotor over te laten. Die levert namelijk al vanaf de eerste omwenteling al zijn koppel en ontlast daarmee de verbrandingsmotor.
En inderdaad, met een gematigde rijstijl is het motorgeluid nooit overheersend en eenmaal op constante snelheid klinkt er in de verte alleen wat gebrom. Waar het systeem vooral in uitblinkt, is in efficiency, waardoor je met deze SUV zomaar 1 op 20 kunt rijden. Binnen de bebouwde kom lukt het ook prima om korte stukken volledig elektrisch af te leggen.
NIEUWE KOERS
Hét vlak waarop de Cross aangenaam weet te verrassen, is dat van de rij eigenschappen. Ook op onderstelgebied vaart Toyota een nieuwe koers met de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat we al kennen van de Corolla en de nieuwe Yaris. De Yaris Cross is het tweede model in het B-segment dat gebruik maakt van dit platform. Het resulteert in een goed en leuk sturende auto. Mede dankzij de puike zitpositie heb je totaal niet het gevoel met een SUV onderweg te zijn. Vering en demping zijnmooi in harmonie, bochten neem je met plezier en het stuurgevoel is lekker stevig. Op de achterbank heb je weliswaar wat meer hoofdruimte dan in de reguliere Yaris, maar de beenruimte houdt daar niet over. De kofferbak is bijna 400 liter groot, dat is een keurige waarde. De ruimte wordt afgedekt door een op het oog eenvoudig schermpje, dat laat zich naar later blijkt gemakkelijk laat opvouwen en wegbergen.
Eveneens te prijzen is het grote aantal veiligheidsen assistentiesystemen dat op alle versies standaard is. Denk aan adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, voetgangerdetectie (ook bij duisternis), automatisch grootlicht en dergelijke. Toyota mag dan een beetje laat zijn met een SUV in dit segment, het merk pakt de zaken voortvarend aan en heeft goede kaarten in handen met de nieuwe Yaris Cross.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Jeugdige, frisse verschijning
- +Veel assistentiesystemen standaard
- -Brommerige driecilinder
- -Matige beenruimte achterin
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.402 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 120 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.172 mm / 1.765 mm / 1.560 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 550 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 4,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 102 g/km |
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.