Toyota RAV4 2.0 D4-D Linea Sol 4WD (2004)
Stads Utility Vehicle
Tien jaar geleden had je terreinwagens en gewone auto's. Van een Sports Utility Vehicle had nog niemand gehoord. Toyota, met de Funcruiser, was een pionier op dit gebied. En nu al is de tweede generatie RAV4 rijp voor een opfrisbeurt. De gewijzigde grille en voorbumper zijn de voornaamste kenmerken van de nieuwe RAV4.
Van een Toyota-dashboard zijn we zelden ondersteboven, maar het uitzicht vanaf de bestuurdersstoel is in de RAV4 alleraardigst. In de loop der jaren is het fijngeslepen en met drie klokken en het leren stuurtje, dat lekker in de hand ligt, heeft de RAV4 een speelse werkplek. Het kunststof op dashboard en deuren bekoort ons minder. Over de afwerking zult u geen klachten horen, die is gewoon goed voor elkaar. Als geheel komt het binnenste van de Toyota echter wat compact en rommelig over. Een klepjes- en bakjesparadijs is de RAV4 niet, alleen in de armsteun vinden we een bakje terug. Ondanks de vrij zachte stoelen met korte zittingen lukt het om 'n prettige zitpositie achter het stuur te vinden. De achterpassagiers komen er wat ruimte betreft, bekaaider vanaf. De achterpassagiers kunnen echter wel hun rugleuning verstellen. Ook de bagageruimte is niet royaal, maar als je de achterbank in twee gelijke delen opklapt, ontstaat er een laadruim van 1.500 liter. Wie echt alle kubieke centimeters wil benutten, haalt de hele achterste zitrij eruit.
Nagelen
Technisch veranderde er weinig. In het vooronder ligt een diesel die is voorzien van common-railinspuiting. De tweelitermotor is goed voor 116 pk en 250 Nm. Hij levert goede prestaties, maar daarbij toont de D4-D zich van z'n rauwe kant. Hij nagelt er vrolijk op los, maar zo lang je het toerental niet boven de 3.000 laat uitkomen, valt er best mee te leven. De pook heeft wat lange slagen, maar de vijfbak is daardoor zeker niet slecht. Overhellen in de bochten is de RAV niet vreemd maar dat blijft netjes binnen de perken. Het stuurwiel laat zich licht – handig voor stadsgebruik – maar vrij indirect ronddraaien. Met zijn relatief geringe lengte (4,27 meter) heeft de Toyota goede kaarten voor in de stad en dat is toch het werkgebied van een groot deel van de SUV-populatie.
Voor de RAV4 zoals wij hem reden, dient bijna 40.000 euro te worden stukgeslagen. Toyota geeft hem voor 38.790 euro de complete Linea Sol-uitrusting mee en dan blijft er nog maar weinig te wensen over. Klimaatregeling houdt de boel lekker droog, warm of koud, cruise control is standaard en de RAV4 heeft dan extra veiligheidsvoorzieningen. Ten opzichte van de minderbedeelde RAV4's Linea Terra en Luna heeft hij gordijnairbags voor en achter en zij-airbags voor. En met zaken als traction control, een remassistent en stabiliteitsregeling maakt hij zijn meerprijs ten opzichte van de Linea Luna (3.400 euro) zeker waar. Ook lichtmetalen velgen van 16 inch doorsnee sieren ook de Toyota. Doen we een beroep op onze rationaliteit? Bij de SUV's speelt het uiterlijk een zeer belangrijke rol. Mensen kopen zo'n auto namelijk ook een beetje om ermee te imponeren. Maar de RAV-4 is niet echt stoer of zo ruim als een MPV. Hij is wel voorzien van een complete uitrusting en de Toyota heeft erg veel elektronica aan boord die de auto extra veilig maken. Met zo'n hoge auto in minder ervaren handen kan dat wel prettig zijn.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | RAV4 2.0 D4-D Linea Sol 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 33.550 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.265 mm / 1.785 mm / 1.715 mm |
Wielbasis | 2.490 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 640 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 5,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |