Toyota Picnic 2.0 GXi (1999)
Zee van ruimte?
De ontwerpers hebben bij de Picnic gebruik gemaakt van ronde vormen wat de Toyota vriendelijk doet overkomen. Opvallend aan het ontwerp is natuurlijk de schuin verlopende achterste dakstijl, een detail dat we later terugvonden in de Mercedes A-klasse.
Om drie zitrijen te kunnen verwezenlijken, is een lengte van goed vier meter niet toereikend. Deze auto passeert dan ook de 4,5 meter. Doordat de hoogte tot 1,65 meter beperkt blijft, komt hij echter minder fors over dan een grootformaat ruimtewagen. De Picnic is voorzien van drie zitrijen en de koper kan kiezen uit zes of zeven zitplaatsen. In het eerste geval bestaat de middelste zitrij uit twee losse stoelen met armleuningen; in de zevenzits opstelling zijn deze vervangen door een driezits bank met gedeelde rugleuning. Toyota rekent voor beide versies gewoon dezelfde prijs. Overigens moet je van tevoren wel goed nadenken, want een zeszitter is naderhand nooit meer om te bouwen tot zevenzitter. Op de achterste rij zit een volwassene wel met zijn hoofd klem tegen het dak en de achterste stoelen zijn duidelijk minder comfortabel dan de rijen ervoor. De zeszitter biedt uiteraard op de tweede rij met geprofileerde, losse zetels meer comfort dan de vlakke bank van de zevenzitter. Ook kun je in de zeszitter binnendoor naar achteren lopen. Met het maximale aantal personen aan boord blijft niet veel bagageruimte meer over; vakantie vereist dan een dakkoffer of een karretje achter de auto.
De stoelen op de derde rij zijn vrij eenvoudig te verwijderen. De middelste stoelen of bank zijn alleen maar neerklapbaar, waardoor je nooit bestelwagenachtige laadvolumes en -lengtes kunt realiseren. Wel schuiven die middelste stoelen/bank flink naar voren waardoor de instap naar achteren geen acrobatiek vereist.
Van zo'n familieauto bij uitstek mag je een comfortabel vervoer verwachten. De vering/demping speelt daarbij een duidelijke rol en die is wat straf. Het voordeel is wel dat de Picnic in rappe bochten niet zo overhelt, maar voor gescheur is deze auto in eerste instantie toch niet bedoeld. Comfort heeft ook iets te maken met stoelen. Het Toyota-meubilair is wat vlak en hard uitgevallen, maar zit niet verkeerd. Een instelbare lendensteun in de bestuurdersstoel ontbreekt en de hoofdsteunen zijn maar net aan in verstelbereik. Op de tweede zitrij profileert Toyota de bank, waardoor de middelste passagier het wat minder naar zijn zin heeft.
In de versies met losse stoelen zit je op de tweede rij eigenlijk nog altijd eerste klas. Het interieurgeluid is eveneens van invloed op de beleving van comfort. Dat kan beter, want de Picnic heeft een zich nadrukkelijk manifesterende motor. Ook het windgeruis viel in negatieve zin op, met name rond de voorruitstijlen.
Pittig type
De tweeliter zestienklepper is goed bij de les, en levert 128 pk en 178 Nm. Daarmee zet hij goede prestaties neer. En blijkt hij ook nog eens verrassend zuinig. Ook voelt de Picnic lekker agiel aan. Hij helt niet ver over, is niet erg onderstuurd en geeft zijn bestuurder duidelijke informatie via het stuurwiel.
Ook reageert de Picnic niet zo erg op gas los in een rappe bocht. Tijdens krachtig remmen blijft de Toyota strak op koers. Ook schakelen doet hij als de beste. Vanaf de commandopost heb je een goed overzicht.
Het dashboard ziet er een beetje gewoontjes uit, maar het voldoet prima. Wie kiest voor een automaat, krijgt de bedieningshendel aan de stuurkolom.
Toyota kiest voor iets kleur op een wat donker getinte bekleding. Vinden we een mooie combinatie. De Picnic heeft een ruime uitrusting, inclusief ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagier, airconditioning, bekerhouders voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, een gedeeld neerklapbare achterbank en elektrisch bediende ramen voor en achter. Uiteraard is een toerenteller ook standaard. Voor metallic-lak vraagt Toyota bijna 1.000 pietermannen, mistlampen voor komen op zo'n 600 piek en voor een automatische transmissie bent u zo'n f 4.200 armer.
Al met al scoort de Picnic op rij-eigenschappen, prijs, verbruik en met zijn standaard ABS.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Picnic 2.0 GXi |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.609 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 178 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.530 mm / 1.695 mm / 1.620 mm |
Wielbasis | 2.735 mm |
Massa leeg | 1.310 kg |
Laadvermogen | 700 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 195/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 15,1 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |