Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Picnic

Toyota Picnic 2.0 GXi (1999)

Zee van ruimte?

Toyota Picnic 2.0 GXi (1999)
  • Autotest
6 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Toyota Picnic is een van de steeds groter wordende groep van midi-MPV's. Ruimtewagens die een slagje kleiner zijn dan de echte ruimtemodellen. Is de Picnic daarmee een mager aftreksel of juist een geslaagd compromis?

De ontwerpers hebben bij de Picnic gebruik gemaakt van ronde vormen wat de Toyota vriendelijk doet overkomen. Opvallend aan het ontwerp is natuurlijk de schuin verlopende achterste dakstijl, een detail dat we later terugvonden in de Mercedes A-klasse.
Om drie zitrijen te kunnen verwezenlijken, is een lengte van goed vier meter niet toereikend. Deze auto passeert dan ook de 4,5 meter. Doordat de hoogte tot 1,65 meter beperkt blijft, komt hij echter minder fors over dan een grootformaat ruimtewagen. De Picnic is voorzien van drie zitrijen en de koper kan kiezen uit zes of zeven zitplaatsen. In het eerste geval bestaat de middelste zitrij uit twee losse stoelen met armleuningen; in de zevenzits opstelling zijn deze vervangen door een driezits bank met gedeelde rugleuning. Toyota rekent voor beide versies gewoon dezelfde prijs. Overigens moet je van tevoren wel goed nadenken, want een zeszitter is naderhand nooit meer om te bouwen tot zevenzitter. Op de achterste rij zit een volwassene wel met zijn hoofd klem tegen het dak en de achterste stoelen zijn duidelijk minder comfortabel dan de rijen ervoor. De zeszitter biedt uiteraard op de tweede rij met geprofileerde, losse zetels meer comfort dan de vlakke bank van de zevenzitter. Ook kun je in de zeszitter binnendoor naar achteren lopen. Met het maximale aantal personen aan boord blijft niet veel bagageruimte meer over; vakantie vereist dan een dakkoffer of een karretje achter de auto.
De stoelen op de derde rij zijn vrij eenvoudig te verwijderen. De middelste stoelen of bank zijn alleen maar neerklapbaar, waardoor je nooit bestelwagenachtige laadvolumes en -lengtes kunt realiseren. Wel schuiven die middelste stoelen/bank flink naar voren waardoor de instap naar achteren geen acrobatiek vereist.
Van zo'n familieauto bij uitstek mag je een comfortabel vervoer verwachten. De vering/demping speelt daarbij een duidelijke rol en die is wat straf. Het voordeel is wel dat de Picnic in rappe bochten niet zo overhelt, maar voor gescheur is deze auto in eerste instantie toch niet bedoeld. Comfort heeft ook iets te maken met stoelen. Het Toyota-meubilair is wat vlak en hard uitgevallen, maar zit niet verkeerd. Een instelbare lendensteun in de bestuurdersstoel ontbreekt en de hoofdsteunen zijn maar net aan in verstelbereik. Op de tweede zitrij profileert Toyota de bank, waardoor de middelste passagier het wat minder naar zijn zin heeft.
In de versies met losse stoelen zit je op de tweede rij eigenlijk nog altijd eerste klas. Het interieurgeluid is eveneens van invloed op de beleving van comfort. Dat kan beter, want de Picnic heeft een zich nadrukkelijk manifesterende motor. Ook het windgeruis viel in negatieve zin op, met name rond de voorruitstijlen.

Pittig type
De tweeliter zestienklepper is goed bij de les, en levert 128 pk en 178 Nm. Daarmee zet hij goede prestaties neer. En blijkt hij ook nog eens verrassend zuinig. Ook voelt de Picnic lekker agiel aan. Hij helt niet ver over, is niet erg onderstuurd en geeft zijn bestuurder duidelijke informatie via het stuurwiel.
Ook reageert de Picnic niet zo erg op gas los in een rappe bocht. Tijdens krachtig remmen blijft de Toyota strak op koers. Ook schakelen doet hij als de beste. Vanaf de commandopost heb je een goed overzicht.
Het dashboard ziet er een beetje gewoontjes uit, maar het voldoet prima. Wie kiest voor een automaat, krijgt de bedieningshendel aan de stuurkolom.
Toyota kiest voor iets kleur op een wat donker getinte bekleding. Vinden we een mooie combinatie. De Picnic heeft een ruime uitrusting, inclusief ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagier, airconditioning, bekerhouders voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, een gedeeld neerklapbare achterbank en elektrisch bediende ramen voor en achter. Uiteraard is een toerenteller ook standaard. Voor metallic-lak vraagt Toyota bijna 1.000 pietermannen, mistlampen voor komen op zo'n 600 piek en voor een automatische transmissie bent u zo'n f 4.200 armer.
Al met al scoort de Picnic op rij-eigenschappen, prijs, verbruik en met zijn standaard ABS.

Signalement

Merk Toyota
Model Picnic 2.0 GXi
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.609

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.530 mm / 1.695 mm / 1.620 mm
Wielbasis 2.735 mm
Massa leeg 1.310 kg
Laadvermogen 700 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,5 s / 15,1 s
Brandstofverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Picnic
Toyota Toyota Picnic
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Picnic specificaties
  • Toyota Picnic occasions
  • Toyota Picnic video's
Advies en informatie
  • Toyota Picnic tests
  • Toyota Picnic gebruikersreviews
  • Toyota Picnic index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.0 GLi (1998)

    Toyota Picnic 2.0 GLi (1998)

    • 5 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.0 GXi (2000)

    Toyota Picnic 2.0 GXi (2000)

    1
    • 11 april 2011
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.2 TD GX (1998)

    Toyota Picnic 2.2 TD GX (1998)

    • 1 september 2004
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.2 TD GL (1999)

    Toyota Picnic 2.2 TD GL (1999)

    • 18 mei 2004
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.2 TD GX (1998)

    Toyota Picnic 2.2 TD GX (1998)

    1
    • 16 september 2003
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.0 GXi (1997)

    Toyota Picnic 2.0 GXi (1997)

    • 20 augustus 2003
  • Gebruikersreview
    Toyota Picnic 2.0 GLi (1997)

    Toyota Picnic 2.0 GLi (1997)

    1
    • 13 juli 2003
meer reviews
Toyota Aygo X - Welkom duurtest

Toyota Aygo X - Welkom duurtest

30

De Toyota Aygo X die onlangs in een vergelijkende test aantrad, mocht meteen in onze Duurtestgarage...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Toyota Picnic 2.0 GXi (1998)

    • 26 december 2000
  • Mitsubishi Space Wagon 2.4 GLXi - Toyota...

    • 11 februari 1999
Merk
Merk
  • Toyota Aygo X - Welkom duurtest

    Toyota Aygo X - Welkom duurtest

    30
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro NCAP-sterren

    Toyota Aygo X en BMW i4 scoren vier Euro...

    55
    • 6 juli 2022
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    Modeljaarupdate voor Toyota Highlander

    17
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban Cruiser Hyryder

    Toyota's nieuwste hybride cross-over: Urban...

    43
    • 5 juli 2022
  • Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235 km - Klokje Rond

    Toyota Prius 1.5 THSD – 2004 – 501.235...

    • 4 juli 2022
  • Autotest
    Wat is beter voor lange trips: waterstof of EV?

    Wat is beter voor lange trips: waterstof...

    499
    • 2 juli 2022
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    207
    • 1 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden