Toyota Mirai (2020) - Eerste rijtest

Alles moest anders

Toyota Mirai
AutoWeek 50 2020
AutoWeek 50 2020

Je leest het in AutoWeek 50 2020

Terwijl het ene na het andere merk waterstof ‘voorlopig’ aan de wilgen hangt, blijft Toyota dapper doorontwikkelen. Wat heet: de nieuwe Mirai ligt een stuk prettiger op het netvlies dan voorheen, komt verder op een volle tank én is een klap goedkoper dan de eerste generatie.

Dat ‘prettiger op het netvlies’-gedeelte is natuurlijk persoonlijk, maar wij denken dat er maar weinig mensen zijn die de eerste Mirai op basis van zijn uiterlijk boven de tweede zouden verkiezen. De bizar gevormde, wat plompe koets van de oer-Mirai heeft plaatsgemaakt voor een veel strakker gelijnd geheel, dat de waterstofauto lager, breder en langer maakt. In de lengte scheelt het zelfs 8,5 centimeter, om uit te komen op een indrukwekkend totaal van 4,97 meter.

Samen met een lange neus, diep ingesneden wielkasten en een sterk aflopende daklijn levert dat een behoorlijk imposante, dynamische uitstraling op. Dat is uiteraard geen toeval: Toyota wil dat de nieuwe Mirai niet alleen een auto is die wordt gekocht om zijn bijzondere techniek, maar ook omdat mensen hem simpelweg willen hebben. Een beetje zoals Tesla dat eerder ook al deed voor het fenomeen EV. Toyota gaf de nieuwe Mirai niet alleen een gelikt koetswerk, deze is ook onderhuids en in het interieur rigoureus op de schop gegaan. Het wat rommelige en drukke dashboard van het origineel is vervangen door een veel strakker, modern ogend geheel. Het dashboard is grotendeels bekleed met hetzelfde materiaal als de stoelen en is voorzien van een grote, dubbele schermcombinatie bovenop.

Direct naast de knie van de bestuurder begint een opvallende, gebogen lijn, die dit gedeelte vloeiend verbindt met de deur aan de passagierskant. Daaronder zijn de nodige fysieke bedieningselementen geplaatst. Prettig, want zo kan het grote, brede touchscreen gereserveerd blijven voor andere zaken. Achterin is het voor volwassenen van gemiddelde lengte voldoende ruim, hoewel de gevolgen van de coupé-trekjes wel goed naar voren komen. Toch is er groot nieuws op praktisch vlak, want met vijf zitplaatsen kan Toyota’s waterstofauto één persoon meer herbergen dan voorheen.

De zitpositie voorin past bij de dynamische auto die de Mirai wil zijn. Het stuur staat bijna volledig verticaal, de middentunnel is hoog en de stoelen zijn relatief laag.

100 KM VERDER

Die lagere zit is mogelijk doordat de brandstofcellen zich niet langer onder de stoel bevinden, maar in de lange neus van de auto. De stroom die daar wordt opgewekt, verdwijnt vervolgens naar achteren, want in tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe Mirai een achterwielaandrijver. In het land van de EV’s is deze FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) overigens niet bepaald snel. Met 182 pk en een 0-100-tijd van 9,2 seconden maak je tegenwoordig geen indruk meer, al gaat versnellen natuurlijk wel gewoon snel en soepel. Wat dat betreft rijdt de Mirai als een EV.

De auto rust voor het eerst op een versie van de TNGA-basis die voor nagenoeg alle nieuwe Toyota’s wordt gebruikt. Daarmee moet hij ook een stuk dynamischer rijden dan voorheen. Dat is ook wel zo, maar toch is het goed om het woord ‘sportief’ daarbij te vermijden. Het dynamische zit ’m in de genoemde zithouding en de goede gewichtsverdeling, maar ook in de fijne, communicatieve besturing. Het onderstel is nadrukkelijk comfortabel. Oneffenheden worden gladgestreken op een manier die zelfs een beetje doet denken aan luchtvering, al rust de Mirai gewoon op schroefveren.

Het levert een totaalpakket op dat nadrukkelijk zwaar aanvoelt. De Mirai weegt zo’n 2.000 kg, maar niet op een manier die je als vervelend ervaart. De auto is vooral een heerlijke kilometervreter, die voor je gevoel onder geen beding van zijn koers afwijkt. Dat kilometervreten kan hij trouwens maximaal 650 km aan één stuk volhouden, dat is 100 km meer dan voorheen. Dat komt door de grotere tank, terwijl de auto ook efficiënter met waterstof omspringt.

Een mooi gegeven, maar tanken blijft met vijf waterstofstations in Nederland voorlopig wel een uitdaging. Aan het einde van 2021 moet het aantal zijn verdubbeld, waarmee de kans dat je in de buurt van zo’n station woont in elk geval een stuk groter is geworden. Om de angst voor het tankprobleem weg te nemen, biedt Toyota Nederland kopers van de Mirai Launch Edition straks een heuse tankservice aan: wie binnen een straal van 50 km van een waterstofstation woont, kan de auto laten ophalen, aftanken en retourneren. Dat zou voor een aantal zakelijke rijders zomaar eens een oplossing kunnen zijn, want fiscaal is zo’n waterstofauto zonder meer interessant. Zo gelden er voor zelfstandigen riantere Vamilen MIAregelingen dan bij reguliere EV’s en geldt de lage bijtelling, 12 procent in 2021, in dit geval nog gewoon over de gehele aanschafprijs.

Daarover gesproken: de nieuwe Mirai is ook veel gunstiger geprijsd dan zijn voorganger. De voordeligste versie kost straks € 65.995, waarmee de auto in 2021 qua bijtelling ineens voordeliger is dan een Tesla Model 3 Long Range. Maar die kun je wel overal volladen ...

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Veel dynamischer dan voorheen
  • +Fraai in- en exterieur
  • -Tanken blijft voorlopig lastig
  • -Minder snel dan je zou denken

Signalement

Merk Toyota
Model Mirai Launch Edition
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 75.560

Specificaties

Brandstof waterstof
Motor elektrisch/waterstof
Maximaal vermogen 134 kW / 182 pk
Maximaal koppel 300 Nm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 142 l
Lengte / breedte / hoogte 4.975 mm / 1.885 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.920 mm
Massa leeg 1.895 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/45R20Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik 0,9 l/100km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum