Toyota Land Cruiser 100 4.7i V8 – 2000 – 452.871 km - Klokje Rond
Eigenaar rijdt deze terreinreus in hartje Amsterdam
128 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De aanschaf van een Toyota Land Cruiser V8 ligt niet voor de hand als je in hartje Amsterdam woont. Maar Jef Keijzer raakte verliefd op de Japanse terreinreus. Met enig achterstallig onderhoud, maar daar was de prijs ook naar. In principe is deze tank onverwoestbaar, toch?
Wereldauto
Door de decennia heen evolueerde de Toyota Land Cruiser van een enigszins Spartaans werkpaard tot een luxepaard met nog altijd uitstekende terreinkwaliteiten. Al blijven de Britten beweren dat zij de beste ‘4X4 by far’ maken, wil je een 4WD die praktisch onverwoestbaar is, dan kom je bij Toyota uit. De Land Cruiser kom je in al zijn verschijningsvormen in alle uithoeken van onze wereld tegen, onderdelen zijn vrijwel overal leverbaar. “Een jaar of tien geleden besloot ik het roer om te gooien en ging auto’s uit Frankrijk importeren”, aldus Jeff. “Om die naar Nederland te transporteren, had ik een goede trekker voor de aanhanger nodig. Ik vond een mooie Land Cruiser 60 en voor de grap zette ik ook die auto op Marktplaats. De volgende ochtend werd ik wakker en checkte mijn mailbox: meer dan tweehonderd reacties! Ik wist niet wat ik zag.” Vanwege het bouwjaar was dat type Land Cruiser wegenbelastingvrij. De jaren daarna heeft Jef er talloze naar Nederland gehaald, tot de belastingdienst de spelregels veranderde. Maar zijn liefde voor de Land Cruiser was geboren en van de autohandel stapte hij over naar onroerend goed. “Een ruime, stevige auto leek mij wel handig, maar dan geen bestelbus. Na lang zoeken vond ik deze blauwe V8, die niet in al te beste staat was, maar het gevoel was meteen goed.”
Factuur van vier mille
Jef kocht een Land Cruiser 100, het model dat van 1998 tot 2007 gebouwd is. Zoals dat gaat bij Toyota, is dat een evolutie van zijn voorganger. Met als grootste verschil het onderstel, met onafhankelijke voorwielophanging en elektronische geregelde schokdempers. Voor de ruigere landen is er de 105 met conventionele vering en een starre vooras. Naast die schokdempers heeft dit systeem (TEMS, Toyota Electronic Modulated Suspension) ook vier veerbollen, zoals we van Citroën kennen. Hoe goed de Land Cruiser ook is, deze componenten hebben niet het eeuwige leven. “Meteen na aanschaf heb ik hem naar de Toyota-dealer gebracht voor onderhoud. De distributieriem, een aandrijfas, de radiateur en de aircocondensor zijn toen vervangen. Alles bij elkaar goed voor een factuur van ruim vier mille. Met daarbij de boodschap dat de schokdemper rechtsvoor lekte en het advies om ze beide te laten vervangen. Kassa, weer € 1.555. Dat heb ik toen maar zo gelaten. Eerst maar eens aan het werk, daar is hij voor.” Met de banken plat is het laadruim enorm groot. Alles heb heeft Jef er al in vervoerd. Gipsplaten, balken, wc-potten, elf grote badkamerspiegels; noem het maar op. “Het leuke van zo’n Land Cruiser is de sympathie die hij van veel mensen krijgt. Het mag dan een grote SUV zijn, maar zo komt hij blijkbaar niet over."
In waarde gestegen
Een jaar of zes geleden hadden we ook al eens een 100 te gast, een diesel met bijna een miljoen op de klok. De Land Cruiser van Jef zit nog niet op de helft en het mag dan geen diesel zijn, van die V8 hoef je geen ellende te verwachten. Hij is alleen een beetje dorstig. “Dat heeft zo zijn voordelen. Mijn zoons rijden er bijna nooit mee omdat ze zelf de brandstof moeten betalen. Ik heb er nu bijna 60.000 kilometer mee gereden en inderdaad, hij lust een flinke slok, zeker in de stad.” Maar geen nood: Jef rijdt hem zakelijk, de kosten zijn aftrekbaar en de bijtelling is laag. In 2021 ging hij naar een 4x4-specilaist in Ermelo met een waslijst aan reparaties, waaronder een ander stuurhuis. Dat resulteerde in 36 uur arbeidsloon en heel veel onderdelen, alles bij elkaar weer een nota van €6.655. Daar staat dan weer tegenover dat de waarde door de jaren heen alleen maar is gestegen. “Hij is dus niet alleen net zo groot als een huis, maar financieel net zo lucratief”, klinkt het monter. Na die twee grote ingrepen beperkte het onderhoud zich tot de gewone beurtjes en de jaarlijkse keuring. “Een paar weken geleden lekte de hydrauliek linksvoor, waarvoor de Toyota-dealer al waarschuwde in 2020. De specialist in Ermelo heeft dat verholpen.” Heel even heeft Jef op het punt gestaan om een nieuwe RAV4 Hybride te kopen. “Een fijne auto, maar toen ik daarna weer in de Land Cruiser stapte, was ik meteen genezen. Vaker tanken, maar meer genieten.”
Eigenaar Toyota Land Cruiser
Naam Jef Keijzer
Bouwjaar van jezelf 1965
Woonplaats Amsterdam
Beroep Ondernemer
Eerste auto Mercedes-Benz 280 SE van 1969
Vorige auto Porsche 991.2 GTS Targa
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Het verbruik en de bijbehorende uitstoot.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Zuid-West Portugal.”
Onderhoudshistorie
Direct na aanschaf ging de Land Cruiser naar de Toyota-dealer voor het nodige herstel van achterstallig onderhoud. Een greep uit die lijst: onderhoud airco, nieuwe condensor, nieuwe radiateur, nieuwe distributieriem, stabilisatorstangen, aandrijfas: €4.072,55.
In 2021 volgde de tweede sessie, bij een 4X4-specialist in Ermelo, met onder meer: bougies, uitlaatspruitstukpakkingen, fuseekogels, wiellagers, remschijven en -blokken, remklauwen, stuurkogels, stuurhuis, uitlijnen: €6.655.
Wat mankeert eraan?
- Interieur rammelt flink
- Kachelventilator maakt herrie
- Demping van de vooras is minder goed dan van de achteras, auto staat wat voorover en ietsje scheef
- Auto trilt een beetje bij afremmen
- Bij gas los tussen 80 en 100 km/h is een lichte brom te horen
- De multiriem loopt scheef over de spanrol
- Er zit wat speling op de spiebanen van de cardanas
- De schokdempers achter zijn flink verroest
De mening van Carrec Technocenter
“Er valt hier en daar wel wat op aan te merken, maar in principe een beresterke auto. Bovendien na bijna een kwart eeuw nog in goede staat. Eén duim omhoog voor deze beuker!”
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Land Cruiser 100 4.7 V8 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 85.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.664 cc |
Maximaal vermogen | 173 kW / 235 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 434 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 96 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.940 mm / 1.880 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 2.235 kg |
Laadvermogen | 1.025 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 275/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s |
Brandstofverbruik | 16,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 396 g/km |
Lezersreacties (128) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.