Toyota GT86 2.0 D4-S - Op de Rollenbank
Schreeuwen om een turbo
58 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Daar kon je natuurlijk op wachten. Ooit zou het moment komen dat iemand met een Toyota GT86 zich zou melden voor een rondje op de rollenbank. Die sportauto tippen wij voor de nabije toekomst namelijk als een gewillig slachtoffer voor de tuningbranche. Ghisbert weet de uitslag eigenlijk al als hij de auto ziet staan.
Laten we eerlijk zijn: deze bruut ogende sportauto is met zijn 200 pk kanonnenvoer voor de eerste de beste GTI die er langskomt. Hij maakt zijn uiterlijk niet echt waar, zeg maar. En dan kocht Henk Heerkens ook nog eens de variant met een automatische transmissie. Toch kan hij zijn keuze opmerkelijk nuchter verdedigen. “Ik was op zoek naar zo’n auto en ineens stond deze bij mij in het dorp te koop. Het blijkt dat de varianten met een automaat wat goedkoper zijn dan de handgeschakelde versies. Sinds de komst van dit model heb ik het altijd al een interessant type gevonden.”
Zo kom je dus in zo’n auto terecht. Van het vermeende gebrek aan vermogen heeft Henk niet zo’n last. “Ik heb deze auto vooral gekocht omdat hij achterwiel- aandrijving heeft. Ik heb hem nog niet zo lang en voorlopig is die 200 pk nog voldoende”, zegt hij. Maar Henk heeft zich natuurlijk wel al een beetje ingelezen. “In Engeland zijn er voor deze auto turboblokjes te koop die het vermogen naar 300 pk brengen”, vertelt hij. Kijk, dat lijkt er al wat meer op. Als Ghisbert de auto klaarmaakt voor de test willen we van Henk nog even weten of zijn keuze voor een Toyota bewust is geweest of dat hij ook heeft ge- zocht naar het tweelingmodel van de GT86, de Subaru BRZ. Het antwoord is alweer nuchter. “Ik ben niet merkgebonden. Het had dus net zo goed een Subaru kunnen zijn.”
OGEN OP DE METERS
Om eerlijk te zijn is de GT86 ook meer een Subaru dan een Toyota. Het is een ontwerp van Subaru, heeft een motor van Subaru en komt ook nog eens uit een Subaru-fabriek. Dat mag de pret natuurlijk niet drukken. En als je Subaru-motor zegt, dan bedoel je natuurlijk een boxer.
Dat is ook precies het geluid dat we horen als Ghisbert de motor tergt tot 7.000 toeren. De ogen zijn natuurlijk gericht op de meters van de apparatuur die de 200 pk moeten gaan aanwijzen, maar zo’n feest wordt het niet. De meter blijft plakken op 195 pk, maar de trekkracht is wel een klein beetje hoger. Ghisbert: “Hij levert dus wel zo’n beetje wat de fabriek belooft. We hebben hier eerder zo’n auto gehad en die leverde ook al een waarde die rond de fabrieksopgave zat. Het is dus geen motor waarvan het vermogen wat bescheiden in de boeken is gezet, zoals je bij moderne auto’s vaker ziet. Het lijkt erop dat de motor is gemaakt om hem te tunen. Er past makkelijk een turbo op, waarmee je het vermogen vergroot. Daar schreeuwt deze auto wel om.” Henk hoort het allemaal met rode oortjes aan. Omdat hij de auto nog maar enkele maanden heeft, neemt hij voorlopig nog even genoegen met zijn 195 pk. Het zal ons benieuwen wat er daarna gaat gebeuren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | GT86 2.0 D-4S |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.535 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 6.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.240 mm / 1.775 mm / 1.285 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.228 kg |
Laadvermogen | 472 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 164 g/km |
Lezersreacties (58) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.