Toyota C-HR en Corolla Cross zijn anders, maar ook hetzelfde
Broers zonder familiegezicht
Als je de Toyota Corolla Cross en de Toyota C-HR naast elkaar ziet staan, dan zijn de gelijkenissen ver te zoeken. Ze ontberen zelfs een echt familiegezicht. Toch zijn ze nauw verwant en omdat ze in dezelfde prijsklasse zitten, concurreren ze zelfs met elkaar. Of ligt dat wat genuanceerder? We zoeken het uit.
Afgaand op de buitenkant is het moeilijk te geloven dat deze twee Toyota's nauw aan elkaar zijn verwant. Geen plaatwerkdeel is gelijk en ze lijken haast van verschillende fabrikanten afkomstig, want van een familiegezicht is geen sprake. De C-HR is uitgesproken gelijnd en heeft veel opvallende details. Als je de Corolla Cross ernaast zet, dan is dat bijna een grijze muis. Het ontwerp stoot niemand voor het hoofd en opvallende details zijn ver te zoeken. Hij heeft ‘normale’ handgrepen voor de portieren, koplampen uit één stuk en een profiel dat op veel meer auto’s zou passen. Het meest in het oog springend is wellicht het verchroomde naamplaatje op de C-stijl.
Zuinig
We hebben het hier over de nieuwe Toyota C-HR, maar onderhuids bleef alles voor een groot deel bij het oude. Dat betekent dat hij nog op hetzelfde platform staat en dat de 2-liter hybride aandrijflijn nauwelijk gewijzigd is overgekomen uit het vorige model. Die is gelijk aan die van de Corolla Cross. Alles is er op gericht zo min mogelijk benzine te verbruiken en het kostte ons geen enkele moeite om in de buurt van de fabrieksopgave te blijven, die lekker zuinig rond de 1 op 20 ligt.
Het mag duidelijk zijn: Toyota heeft de C-HR gebouwd voor mensen die veel bewuster aan het rijden zijn dan de doorsnee bestuurder van de Corolla Cross. De Cross is veel functioneler en flexibeler. Je ziet het verschil vooral als je plaatsneemt op de bestuurdersstoel. In de C-HR zit je echt in een soort cockpit. Je zit dieper, en alles is om je heen gebouwd. In de Corolla Cross zit je wat hoger, komt er meer licht naar binnen en zijn de afstanden tussen de verschillende onderdelen gevoelsmatig wat groter.
Toyota C-HR
De C-HR is bovenal sportiever vormgegeven. We zien mooie, zachte materialen en Toyota heeft wijselijk de verleiding kunnen weerstaan de fysieke knoppen helemaal weg te laten. Veel functies bedien je met drukknoppen en daarmee is helemaal niets mis. Het multimediasysteem werkt prettig; de enige bron van ergernis is dat je élke keer als je de auto start een vakje moet aankruisen, waarbij je accepteert dat de bediening van zo’n systeem gevaarlijk kan zijn. Elke keer, bij elke rit, zo lang je de auto in je bezit hebt.
Toyota Corolla Cross.
Achter het stuur zit een digitaal display, dat nagenoeg identiek is aan het exemplaar in de Corolla Cross. Je kunt verschillende layouts kiezen en meer of minder functies zichtbaar maken. Iets minder geslaagd vinden we dat je alle rijhulpfuncties kunt in- of uitschakelen via een menu, dat je alleen met knopjes aan het stuur kunt oproepen. Het zou fijner zijn als dat eveneens via het grote scherm mogelijk zou zijn.
In de Corolla Cross is het hele dashboard wat lager gepositioneerd ten opzichte van de bestuurder. Je kijkt er wat meer overheen. Hoewel het design anders is, zijn de indeling en de bediening in feite hetzelfde. Je werkt met exact dezelfde systemen, alleen is het display van het multimediasysteem iets kleiner. De gebruikte materialen zijn iets minder zacht en de bekleding van de stoelen zit er wat slordiger op.
Benauwd in de C-HR
Op de achterbank is het een verschil van dag en nacht tussen beide Japanners en dat mag je bijna letterlijk nemen. De Corolla Cross laat veel licht door in het interieur, en wie op de tweede rang zit kan goed naar buiten kijken. Achter in de C-HR is het een ander verhaal. De hoog oplopende taillelijn in combinatie met de juist laag aflopende daklijn maken de portierruiten heel klein en de C-stijlen heel dik. Je zit er niet eens bijzonder krap, maar een tikkeltje benauwd is het er wel. Met de meetlat erbij zijn de verschillen zelfs opvallend klein; het is vooral de beleving die wezenlijk verschilt.
Toyota C-HR.
Is het niet veelzeggend? In de brochure van de C-HR tref je geen enkele afbeelding van de achterbank of de bagageruimte, maar in de folder van de Corolla Cross barst het van de plaatjes van fietsen en kinderen die in en om de auto te zien zijn. Gemeten in liters verschillen ze niet eens heel veel van elkaar, 364 tegen 428 liter, maar het is de vorm die zo anders is. De inhoud van de bagagaruimte is gemeten ónder het zeil, en juist daarboven heeft de Corolla meer te bieden. De achterbankleuningen zijn bovendien enigszins verstelbaar en in de C-HR is de ruimte tussen wielkasten wel heel smal. Het laat zich raden welke Toyota het meest geschikt is voor gezinnen.
Toyota Corolla Cross.
Je zou vermoeden dat bij nagenoeg identieke techniek de rijeigenschappen goeddeels overeenkomen. Nou, dat is dus niet zo; de verschillen ervaar je heel duidelijk. Zo valt het direct op dat de C-HR veel stiller is. De geluiden van wind en banden dringen minder nadrukkelijk door in het interieur. Dat is juist een van de minpunten van de Corolla Cross. De andere verschillen liggen in de lijn der verwachting: de C-HR voelt wat sportiever aan, stuurt net wat scherper en veert wat steviger dan de Corolla Cross.
Bij de introductie van de huidige C-HR zeiden we het al: als het kan, kies dan voor de 2.0 in plaats van de 1.8, want de tweeliter motor hoeft minder hard te werken. Want als de 1.8 aan de bak moet, dan is dat duidelijk te horen aan zijn geloei. Het gaat de 2.0 allemaal wat gemakkelijker af.
Geen voorkeur
De prijzen van deze twee-eiige tweeling ontlopen elkaar nauwelijks. De geteste uitvoeringen hebben ongeveer hetzelfde uitrustingsniveau en dezelfde aandrijflijn en dan is het prijsverschil een bijna verwaarloosbare €300. Dat zal voor niemand doorslaggevend zijn. Maar dan hebben we het wel over auto’s met een catalogusprijs van bijna €43.000, dus het stempel goedkoop zullen we ze niet geven. Ze vallen in dezelfde categorie voor de motorijtuigenbelasting en ook het brandstofverbruik komt vrijwel overeen. De Toyota-importeur hanteert op beide modellen een garantie van 5 jaar, die automatisch wordt verlengd als je het onderhoud bij de Toyota-dealer laat uitvoeren. In alle gevallen is de garantie beperkt tot 200.000 km.
Verwacht niet dat we hier onze voorkeur uitspreken voor een van beide Toyota's. Daarvoor zijn de concepten te verschillend. Je gebruiksdoel geeft de doorslag bij de uiteindelijke keuze. Je merkt wel dat de C-HR nieuwer is. Daarnaast is dit model stiller en tref je mooiere materialen in het interieur. Dat kan doorslaggevend zijn.
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Cross Hybrid 140 Style Edition | Stuur en Stoelverwarming | PDC V+A |
- 2024
- 8.063 km

Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Active - AFNEEMBARE TREKHAAK 750 KG GEREMD TREKGEWICHT - STUUR EN STOEL VERWARMING - ADAPTIVE CRUISE CONTROL - NAVIGATIE - CLIMATE CONTROL - APPLE CARPLAY/ANDROID AUTO
- 2023
- 29.015 km

Toyota Corolla Cross Hybrid 140 Dynamic | Camera | Navigatie | Parkeersensoren
- 2024
- 25.000 km
Lees ook
Toyota C-HR goedkoper, vanafprijs plug-in hybride €3.000 omlaag
Vernieuwde Toyota Corolla Cross: focus op het front
Waarom het typeplaatje van de Toyota C-HR alleen bij stilstand oplicht
Waarom de plug-in hybride Toyota C-HR de stekkerloze 2.0 Hybrid buitenspel zet
Dubbeltest: Cupra Formentor vs Toyota C-HR – Verantwoord en (een beetje) sportief
Lezersreacties (43) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.