AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Aygo (2018) - Test

Eigenwijs broertje

48 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 24 2018
AutoWeek 24 2018

Je leest het in AutoWeek 24 2018

Terwijl Citroën en Peugeot bij 'broertjes' C1 en 108 volstaan met het herzien van de motor, voert Toyota bij de Aygo meteen een vrij uitgebreide facelift door. De auto krijgt niet alleen een moderner uiterlijk, maar moet dankzij allerlei onderhuidse aanpassingen ook beter rijden. Alle reden voor een hernieuwde kennismaking!

Van de bijna iconische drieling van PSA en Toyota gingen er in het topjaar 2011 in Nederland dik 47.000 over de toonbank, waarvan ongeveer 15.000 Toyota's, 21.000 Peugeots en 11.000 Citroëns. Momenteel hebben de kleintjes het wat minder gemakkelijk. Vorig jaar wist Toyota weliswaar meer Aygo's te slijten dan in 2016, maar met krap 7.500 exemplaren komt het huidige model in z'n voorlopige topjaar slechts tot de helft van het succes van z'n voorganger. Het concurrentieveld in het A-segment is inmiddels flink veranderd. Waar de eerste Aygo bij z'n aantreden in 2005 met z'n prettige rijgedrag en olijke uitstraling nog opviel, zijn er tegenwoordig genoeg alternatieven met vergelijkbare kwaliteiten.

De aangescherpte variant moet voorkomen dat de Aygo ondersneeuwt in de stroom van automobiele ukkies en heeft daarvoor om te beginnen een gemoderniseerd uiterlijk. Daarmee lijkt er op het eerste gezicht een einde te komen aan de opvallende, in contrastkleur gespoten 'X', die als een soort masker het gezicht van de Aygo bepaalde. De vorm is er nog steeds, maar minder opvallend. Nieuwe koplampen met ingebouwde led-dagrijverlichting ogen wat meer 'af' dan de separate ledstripjes die voorheen in de bumper werden gemonteerd. Ook de achterlichten hebben vanaf nu standaard ledtechniek. Wat blijft, is de mogelijkheid om het uiterlijk van de Aygo te individualiseren door accenten in contrastkleur toe te voegen. Ook oogt de 'Japanner' – de kleintjes komen in werkelijkheid uit Tsjechië – dankzij z'n scherpe lijnen en agressieve neusje nog altijd heel anders dan de C1 en 108, die wat rondere en vriendelijker ogend koetswerken hebben.

TYPISCHE ROFFEL

De 1.0 VVT-i driecilinder die in de oer-Aygo zo'n typische roffel liet horen, is er ook nog steeds. De motor werd bij de generatiewissel al eens tegen het licht gehouden en nu is het blokje, aangemoedigd door de nieuwe WLTP-meetcyclus voor uitstoot en verbruik, opnieuw aan de beurt. Behalve een lager verbruik levert die update ook meer vermogen op, al scheelt het maar 3 pk met de 69 pk sterke voorganger. Minder meetbaar, maar wel belangrijk, is het feit dat Toyota het blokje wat meer manieren heeft bijgebracht; een nieuwe balansas moet een betere stationairloop opleveren. Toyota brengt de motor, die van origine uit de stallen van Daihatsu komt, in een normale versie en een Eco-variant. Omdat de CO2-uitstoot van die laatste een paar grammen lager uitkomt en de reguliere versie dus duurder zou zijn, is het Eco-pakket in ons land standaard. Dit betekent dat de Aygo altijd is voorzien van een start-stop-systeem en banden met een lagere rolweerstand. De vierde en vijfde versnelling werden langer, voor een lager toerental op snelheid. Bij bepaalde snelheden levert dat wel een wat tegensputterend driecilindertje op.

De 1.0 past goed bij de Aygo, al hoef je niet te verwachten dat die extra pk's hem ineens echt vlot maken. Het predicaat 'voldoende' is meer op z'n plek. De kenmerkende roffel is er zoals gezegd nog steeds; hij is zelfs best nadrukkelijk aanwezig. Dat is opvallend aangezien de isolatie bij de facelift eveneens een upgrade kreeg. Jammer is dat er bij gas loslaten, wegrijden of overschakelen al snel een schokje door de auto gaat. Dat voelt niet zo verfijnd aan.

WELKOME AANVULLING

Op andere gebieden valt er tijdens het rijden echter weinig te klagen. De besturing is voldoende communicatief, het onderstel werkt oneffenheden netjes weg en hoewel er op de snelweg vrij veel geluid van banden en rijwind tot het interieur doordringt, klinkt de motor dan zeker niet alsof de rek er volledig uit is. Wel is het erg jammer dat cruisecontrol nog steeds niet leverbaar is. Bestuurder en passagiers kijken uit over een dashboard dat op wat details na identiek is aan het exemplaar van vóór de facelift. Het vrolijke ogende, speelse geheel is opgetrokken uit harde materialen en onbedekt plaatwerk speelt op de portieren een grote rol, maar dat zien we bij meer auto's in deze prijsklasse. Het creatief ingedeelde instrumentarium herbergt zowaar een toerenteller en de centraal geplaatste boordcomputer is lekker informatief. Duurdere uitvoeringen krijgen een multimediasysteem met een 7-inch touchscreen, dat nu ook Android Auto en Apple Carplay ondersteunt. Voorheen was het al mogelijk om je telefoon via Mirror Link aan het systeem te koppelen, maar de oplossingen van de twee bekende techgiganten zijn daarop een bijzonder welkome aanvulling.

Wat bij de facelift natuurlijk niet is veranderd, is de binnenruimte. Dat de plek op de achterbank niet overhoudt, is logisch, maar de 198 liter metende bagageruimte behoort ook binnen z'n segment nog altijd bij de allerkleinsten. Aan de binnenkant van de smalle, glazen achterklep valt bovendien op dat hier wat geld is bespaard: verschillende stekkers, schroeven en bouten liggen er open en bloot bij. Dat oogt wat goedkoop, maar met een vanafprijs van € 11.695 ís de Aygo dat zelf gelukkig ook. Voor dat geld levert Toyota de driedeurs 'x' zonder airco. De vijfdeurs x-fun mét die voorziening staat voor € 13.495 te boek. Daarmee is de Aygo nog altijd concurrerend. Inmiddels gaat bij- na de helft van de kopers in dit segment voor een private-leaseconstructie. De tijden van 15.000 stuks per jaar keren ook daar- mee niet terug, maar met een prognose van 8.100 exemplaren in 2018 spreekt Toyota wel degelijk vertrouwen uit in de toekomst van hun kleinste model.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo

Lezersreacties (48) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Carpe
Carpe
  • 1
Ik vond die X ook niet zo fraai. Goeie facelift dus.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Leuke stadsauto maar Yaris is zoveel fijner en comfortabeler, en veel fraaiere afwerking. Zou altijd doorsparen voor de Yaris.
Leefvrij
Leefvrij
  • 0
Jammer dat die X weg is. Nu klopt de lijn van de koplampen naar de a-stijl niet meer. Dat zwarte stuk slaat nu nergens meer op.
Smaken verschillen gelukkig
straatos
straatos
  • 0
Leukste van de drie, hoewel ik gek genoeg z'n voorganger mooier vind. Dit soort kleine auto's hebben als nieuwkoop tegenwoordig de puike 2de hands auto's van 1 of 2 klassen hoger (en groter) als concurrentie. Dat is de opgave/probleem.
daks
daks
  • 0
Aziatische merken veranderen om de 4 jaar van eh...design. Toyota vond het nu dus lelijk vandaar dat X compleet verdwenen is. Dit is beter.
Oranje B
Oranje B
  • 8
Onbegrijpelijk dat zelfs na zoveelste facelift nog steeds geen Cruise Control leverbaar is. Nota bene wel een stengel monteren met een snelheidsbegrenzer maar geen CC. Ik begrijp daar niets van. Elke andere concurrent (op Peugeot 108 en Citroen C1 na natuurlijk) levert dat wel op zijn A-segmenter. Stom en jammer.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Een goed rijdende auto. Dat mag gezegd worden. Stevige wegligging. Prettige remmen. Wat ik echter zelf erg vervelend vind zijn de hoge vaste hoofdsteunen, die het zicht over de schouder naar links en naar rechts volledig belemmeren. Bovendien zijn de ruitjes in de achterportieren erg klein en is de dode hoek links en rechts achter erg groot.
Heel goed opletten dus met deze auto want voordat je het weet heb je een fietser of voetganger klem gereden !
Alleen al om deze reden zou ik één van de VAG drielingen kopen, die een ruim en veilig uitzicht rondom hebben. Onontbeerlijk in de stad !
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Autoweek
Het betreft geen turbomotor zoals aangegeven in het overzicht.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@ Oranje bietje
Onbegrijpelijk dat zelfs na zoveelste facelift nog steeds geen Cruise Control leverbaar is.

hij staat wel in de onderdelenlijst van Toyota ,maar is daar best prijzig.
hij is van John Gold,dus je kan hem ook bij de onderdelenzaak kopen en of evt ergens anders.
het systeem is verlicht en werkt goed!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Tja...een CC zou toch in 2018 voor mij ook een dingetje zijn.

Verder is dit natuurlijk een doorontwikkeling van een al erg robuuste auto.
Voor als je heel goedkoop wilt rijden en ene bloedje hekel hebt aan onverwachte kosten...
Ja ik weet ook wel dat er van 2005-2008 een paar dingetjes waren. Zoals altijd door Toyota op coulance geregeld (had je een C1 0f 107 lag dat lastiger, hoewel die ook de waterpomp op coulance deden).
Anoniem
Anoniem
  • 3
Het is mooi om te zien dat zien dat a segmenters steeds beter worden.

Persoonlijk zou ik afstanden langer dan 5KM altijd nog niet in zo'n autootje willen rijden.

Je bent eigenlijk altijd beter af met een b segmenter. Daar licht de focus net iets minder op zo extreem goedkoop mogelijk en heb je een iets minder korte wielbasis wat rustiger rijdt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik heb altijd veel respect voor dit soort prijsvechtertjes. Met een minimaal budget een auto neerzetten die een compromis is op alle vlakken en toch moet voldoen aan wettelijke eisen EN in de smaak moet vallen bij de klant vind ik bewonderenswaardig.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Jan Lemkes
@Ron Auto: Thanks, is inmiddels opgelost.

mm, vreemd, mijn reactie wordt wel weg gehaald. Nou ja het is wat het is =)
RB 68
RB 68
  • 3
De Aygo is niet verkeerd rijd goed zelf zou ik eerder gaan voor de Yaris heb je toch wat meer ruimte wat een beetje aangenamer is voor de passagiers die achterin moeten zitten.
Wulp
Wulp
  • 2
Och cruise control op een stadsautootje. Dit soort auto's zijn er niet om lange afstanden mee te rijden. Dan spaar je maar door voor een B-segmenter of gewoon een tweedehands B-segmenter

Leuke auto, sowieso leukste van de drie. Hoewel saai vind ik de up! wel erg volwassen rijden met een pittige motor. Dat zou mijn keus zijn
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ideaal wagentje voor de binnendoor- en stadskilometers. Op de snelweg zou ik hier niet graag in rijden... Ik vind het wel een leuk hip karretje!
Alle waar is naar zijn geld
Alle waar is naar zijn geld
  • 1
Eens met SKKL. Enorm knap hoe voor een klein budget een volwaardige auto wordt neergezet.

In deze klasse heeft de Aygo/C1/108 drieling wel een geduchte concurrent aan de wel heel volwassen ogende Kia Picanto
ak2
ak2
  • 1
Deze Aygo ziet er best leuk uit, voor de rest heb ik er niet veel mee.
Het is wel meer auto dan de eerste Aygo, die hebben we 7 jaar gehad, maar wat was dat een slechte en oncomfortabele auto.
ak2
ak2
  • 0
Deze Aygo ziet er best leuk uit, voor de rest heb ik er niet veel mee.
Het is wel meer auto dan de eerste Aygo, die hebben we 7 jaar gehad, maar wat was dat een slechte en oncomfortabele auto.
ak2
ak2
  • 0
Deze Aygo ziet er best leuk uit, voor de rest heb ik er niet veel mee.
Het is wel meer auto dan de eerste Aygo, die hebben we 7 jaar gehad, maar wat was dat een slechte en oncomfortabele auto.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
@Alle waar is naar zijn geld
Inderdaad. De Up! Is al klein en blikkerig, maar rijdt verrassend goed op langere stukken. En je zit er als lange bestuurder veel beter is dan in zo’n Aygo. De Up is wel keihard op drempels.

Ben je klein van stuk, rijd je heel weinig en woon je in een drempelrijke omgeving, dan zou de Aygo iets voor jou kunnen zijn.
Hmmm... had Jan dat niet als conclusie zo kunnen verwoorden?
Anoniem
Anoniem
  • 4
Zelf zou ik om bovenomschreven redenen deze Aygo nooit kopen.
Ik ben een enorme fan van de drie-deurs Toyota Yaris 1500 Comfort
in de prachtige kleur Manhattan Grey Metallic. Rijklaar en met trekhaak
heb je dan voor slechts 20.000,00 euro een robuuste vier-cylinder auto
met 111 pk en 136 Nm koppel. Prima-de-Luxe zou mijn goede vader
zaliger zeggen, die aan het eind van zijn leven een wonderschone blauwe
Datsun Cherry Coupé 1500 5-speed van Datsun-Denissen in Tilburg reed.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Geinige auto om te zien. Wij hebben een rode gehad met half leer (kostte 450 extra, lachen!) en erg van genoten. Vooral in de stad is dit een handig formaat auto. Rijdt als een skelter overal tussendoor. Ik hoop er nog veel tegen te komen. Vrolijk!
Anoniem
Anoniem
  • 4
Om de veel negatieve reakties die ik lees wil ik deze mensen een goede tip geven,alle minpunten heeft een Kia Picanto niet,vooral de GT line met een fatsoenlijke 4 cilinder met alles aan boord,kost wel wat meer,maar dan heb je ook wat,en rijdt op alle fronten als een volwaardige B segmenter is mijn ervaring.
De Koek85
De Koek85
  • 0
veel leuker om te zien dan mijn lease Karl maar die auto is qua afwerking en rij eigenschappen toch wel een tikje beter. succes met de verkoop Toyota
Bimmert
Bimmert
  • 2
De reacties op dit onderwerp laten mooi een verschil in referentiekader, of zo je wilt verwachtingspatroon, zien. Wij hebben een Aygo uit 2013 maar rijeigenschappen, bouwkwaliteit en duurzaamheid vinden we matig. Ding is wel goedkoop in wegenbelasting, verbruik en verzekering en voor in de stad prima. Gaat volgend jaar weg voor een kleine EV van minimaal B segmentgrootte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, liever deze dan een Up, maar liever een klasse groter..
Stefan Janssens
Stefan Janssens
  • 2
Knap dat de uitstoot lager is, ondanks de nieuwe WLTP testmethodes. Opel Karl wordt €2000 duurder, Twingo fors omhoog en de nieuwe Aygo nauwelijks. Nu nog zien wat de 3 long van Volkswagen gaat kosten onder de nieuwe regelgeving.
Gii
Gii
  • 0
Leuke review...de auto wordt goed bekeken naar zijn waarde, dat mis ik nogal eens in de reviews...

De auto loopt wel giga achter op de Picanto...al is het infotainment systeem mooi up to date...

Ook leuk dat grapje erin verwerkt...meteen geprobeerd op mijn mobiel, maar kon het repliceren...
paul van vliet
paul van vliet
  • 2
Wat wordt er weer stoer denigrerend gedaan over de A-segmenters. Met een goede A-segmenter lach je natuurlijk iedereen uit, in het Nederlandse verkeer rijd je eigenlijk voor lul in alles dat groter en duurder is dan een B-segmenter. Als mensen eerlijk tegen zichzelf zouden zijn, zou iedereen inzien dat hij niets meer nodig heeft.
In een A-segmenter kom je net zo snel en net zo droog op je bestemming aan als in een 5 serie of een A6. Het grote verschil is dat je het voor een kwart van de kosten doet. Kostelijk!
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 1
Zo'n Aygo als tweede auto in het gezin kan prima. Onzin dat je in deze auto niet langer dan 5 km zou kunnen uithouden. Idem onzin dat je hier niet mee op de snelweg kan rijden. Gangetje van 110 gaat heerlijk met het drie pittertje. Het is geen vertegenwoordigwers auto maar voor in en rondom de stad, een paar buitenweggetjes hier en daar gaat echt prima. Anders inderdaad doorsparen voor de betere Yaris! Die schrijven namelijk ook weinig af en zijn wel echt Japans. (Aygo wordt meen ik in Polen geassembleerd)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Het kruis in de grille was voor de facelift een verplichte optie waarvoor de klant extra moest betalen. Nooit mooi gevonden dat kruis. Facelift is wel een verbetering. Komt de facelift ook in driedeurs automaat?
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 0
Too little, too late. Wellicht genoeg om een Mii of Twingo te verslaan, maar van de Picanto krijgt ie alle hoeken te zien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zit geen handel meer in hele kleine auto
Deux cent cinq
Deux cent cinq
  • 3
Benchmark in het A segment! Een A-segmenter hoort klein, wendbaar, zuinig en goedkoop te zijn en daarnaast leuk te rijden. De hierboven aangeprezen Picanto is 15cm langer, wat in dit segment zeker ook een nadeel is, en bovendien belachelijk onzuinig. De Aygo heeft een aantal nadelen die eigenlijk allemaal inherent zijn aan het segment. In de praktijk valt het trouwens best mee. Een ritje naar Duitsland of Frankrijk gaat prima, en de achterbank is ook prima voor kinderen.

Natuurlijk kan het groter, sneller, ruimer, maar daar koop je geen A-segmenter voor, want dat betekent ook duurder, onzuiniger, moeilijker te parkeren.

@De La Frikandel De Yaris is "Made in France", in Valenciennes om precies te zijn.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 0
Zou goedkoop mogelijk Suzuki Celerio, lekker zuinig en heel ruim. Stel je iets meer eisen dan heb je in een b-segment auto wel heel veel meer comfort en veiligheid.
MR PMG
MR PMG
  • 0
Volgens mij werken mevrouw Castafiore en de heer Punt bij Kia.
LBelangrijk
LBelangrijk
  • 1
@Willempunt
Een kia picanto is vreselijk onzuinig.
Dat zijn verbruiken waarmee ik een Astra kan rondrijden, leuk zo'n 4 cylinder in de kia traag en zuipen maar.
Carpe
Carpe
  • 1
Je kunt zeggen wat je wil, maar onze Jan houdt dit beest maar wel mooi tussen de witte strepen. Goede review ook.
A112
A112
  • 2
Jan Lemkes, compliment voor je uitstekende presentatie. Rustig, weloverwogen. En objectief.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mooi verslag, de Aygo is een goede keuze, de verkopen zullen zeker weer een boostje krijgen. Zelf zou ik liever een Yaris of Auris kiezen.
nolletje
nolletje
  • 0
Leuke frisse verschijning, grappig dat AutoWeek het metaal in de auto noemt als een beetje storend en bij de UP wordt geprezen. maar dat zal het verschil van interpretatie zijn van de verschillende testers.
Jan Lemkes
Jan Lemkes
  • 0
@Nolletje: neehoor, dat prijs ik in de Up ook niet.
MPV
MPV
  • 0
Van alle A segmenters vind ik de Aygo er verreweg het leukst uitzien. Fel kleurtje erop en je hebt een heel erg fris karretje. Als je veel kilometers wil maken zou ik dat geld altijd steken in een fijne occasion.
avla
avla
  • 0
@ Oranje bietje CC is wel leverbaar, krijg je n groen lampje bij boven op de stuurkolom, en werkt verder via de stengel van de begrenzer.
€ 600,00 incl btw bij de garage in Vianen. M'n vrouw heeft een Aygo daar hebben we het op laten zetten.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum