Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT Executive (2008)

Schoon en krachtig

Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT Executive
De Toyota Avensis loopt al weer sinds 2003 mee, maar dat wil niet zeggen dat de techniek aan boord gedateerd is. Neem bijvoorbeeld de 2,2-liter D-4D D-CAT, die Toyota in de Avensis aanbiedt. Dat is een moderne, krachtige, stille, en – dankzij zijn katalysator – schone dieselmotor.

Waar je bij andere merken genoegen moet nemen met een diesel van maximaal 150 pk wanneer je budget tussen de € 33.000 en € 40.000 ligt, kun je in de Toyota wel mooi een dikke 177 pk met 400 Nm aan koppel krijgen. Een D-CAT, die ook nog eens relatief schoon is dankzij de katalysator die NOx aanpakt.
Een automaat in combinatie met dieselmotor behoort bij de Avensis niet tot de mogelijkheden, maar met 400 Nm aan koppel onder je rechtervoet hoef je de zesbak nauwelijks te beroeren. In de Toyota Avensis is deze motor gekoppeld aan een bak met goede overbrengingen.

Ja, natuurlijk is de Avensis een vlotte auto. In 9,0 seconden dendert-ie vanuit stilstand naar 100 km/h. Wat is er nu leuker dan met een wat suf uitziende, grijze muis als deze Toyota sneller ogende auto's het nakijken te geven? De D-CATdiesel is niet alleen sterk, maar ook stil. De lange versnellingspook biedt genoeg schakelgevoel en gaat zonder problemen door de zes verzetten heen.
Het rijplezier van de diesel wordt echter grotendeels tenietgedaan door de hoge zitpositie en de zachte stoelen. Ook het stuur zou wel verder naar de bestuurder toe mogen. Aan de verstelbaarheid van beide moet Toyota voor de opvolger van de huidige Avensis echt werken. Zo is de verstelbaarheid van de rugleuning met grote trappen echt irritant. Je moet met een ver naar achteren, aan de linkerkant van de bestuurdersstoel geplaatste hendel 'pompen' om de stand van de leuning aan te passen. Niet handig en niet meer van deze tijd. Ruim is de Avensis achterin wel. Zelfs personen met lange stelten hebben er genoeg plek.

Gold het materiaalgebruik bij de komst van het model in 2003 nog tot de top in deze klasse, aan de onderzijde van het dashboard zien we naar huidige maatstaven erg hard plastic. Alleen de bovenzijde voelt soft aan. Zacht is ook de afstelling van het onderstel; dat maakt het zeer comfortabel, al neemt de Avensis drempels wel erg relaxed. Hij komt daarbij ver uit de veren en komt niet gelijk terug in het gelid. Ook de rolgeluiden kunnen wat beter worden gedempt.


Aantrekkelijk pakket
Aan het eind van een levenscyclus is een model op z'n compleetst. Toyota lonkt naar de zakelijke rijder met Businesspakketten. Zo kun je de topdiesel krijgen als Luna Business of Executive Business. Standaard hebben die een navigatiesysteem met groot scherm en Bluetooth. De Executive Business heeft zelfs een leren interieur. De D-CAT heeft altijd 17-inchwielen met banden in de maat 215/50/17 en een knie-airbag. Uiteraard heeft de Toyota vijf Euro NCAPsterren als het gaat om de bescherming van volwassen inzittenden.

Signalement

Merk Toyota
Model Avensis 2.2 D-4D D-CAT Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.630

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.231 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.645 mm / 1.760 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,2 s / 7,7 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 161 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.