Test: Zeekr X – Hoogstaand Chinees merk meldt zich in belangrijk segment
Volvo EX30-broertje uit China/Zweden maakt indruk met bouwkwaliteit en rij-eigenschappen
236 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zeekr wil snel naam maken op de Europese markt en komt kort na de lancering van de 001 met zijn tweede model: de X. Moederbedrijf Geely kent echter al een aantal spelers in deze klasse.
Wéér een Chinees merk?
Zeekr, eh zeker. En geen compleet nieuw merk. Niet alleen testten we onlangs al de eerste auto van het merk met de fascinerende naam 001, maar Zeekr is onderdeel van de Geely-groep, net als Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co en Smart (dat voor 50 procent van Mercedes is). Blijkbaar zijn de Chinezen er zelf nog niet helemaal uit hoe al die merken uit elkaar te houden, want Zeekr moet premium zijn, maar dat is Volvo ook. En o ja, Polestar ook. Als we het vragen, want Zeekr moet onderscheiden van zijn broers, volgt er dan ook geen eenduidig antwoord (“Wat dynamischer, wat strakker design.”) , al moet Zeekr wel bóven Volvo worden geplaatst! Ambitieus is het wel. Ook presenteert Zeekr zich duidelijk als een merk met veel Zweedse roots; het Chinese deel is minder belangrijk. Vooral voor de thuismarkt wordt het feit dat de auto in Zweden is ontworpen flink benadrukt en anders dan bij bijvoorbeeld BYD wordt de Chinese tak niet zo actief benoemd.
Een verfijnd en comfortabel onderstel.
Die Zeekr 001 was wel goed, las ik. Wat is de X voor auto?
De 001 bleek inderdaad een verrassend dynamische auto, die bovendien een interieurkwaliteit had die we vanuit China nog niet eerder hadden gezien. Een auto die echt begeerte opwekt. Voorwaar een knallende binnenkomer voor een Chinese debutant! En nu, slechts enkele weken later, is het al de beurt aan het tweede model. Nee, die heet geen 002, maar X. Een wat kleinere auto, die heel veel techniek deelt en op hetzelfde platform staat als een auto die we al kennen, de Smart #1. Ook de nieuwe Volvo EX30 kun je zien als een technisch zusje van deze Zeekr X. Opvallend genoeg is de Chinees wel wat langer, meer XC40-formaat. Daar staat tegenover dat waar de auto op de foto’s nog wel wat SUV-trekjes had, het toch echt meer een hatchback is. Wel eentje die net wat hoger is, zoals de Volkswagen ID3 en de Renault Megane E-Tech. Het strakke design zet de lijn van de 001 door en de auto is allesbehalve saai, en dat in een tijd dat nieuwe EV’s steeds meer op elkaar gaan lijken. De koplampen lijken op die van de Lynk & Co, met een vleugje Pagani Zonda.
Een nieuw niveau interieur voor een Chinees merk.
Hoe is de Zeekr X vanbinnen?
De kofferbak is met 360 liter niet erg ruim en op de achterbank valt de beenruimte wat tegen, al is de kwaliteit van de bank zelf bovengemiddeld. Ook zit je met de dikke C-stijl wel erg ingebouwd; een kind zal nauwelijks naar buiten kunnen kijken. De cockpit is net als de 001 bijzonder hoogwaardig, al staat dat model nog wel even op een hoger plan. De materialen in de X zijn voor dit segment bijzonder mooi en de afwerking is goed, voor een Chinees merk zelfs verbluffend. De ergonomie is ook prima. De meeste opties zitten verwerkt in het multimediascherm, maar op een duidelijke en overzichtelijke manier. We zien dat wel eens slechter. Een kleiner tft-scherm voor je geeft de info die je nodig hebt en een fors head-up display biedt zelfs goede augmented reality standaard. De audio is van Yamaha, ook niet het eerste de beste en voor het eerst in een auto.
Achterin is het mooi, maar niet heel ruim.
En hoe rijdt dat?
Even belangrijk om te melden dat er twee versies komen: een RWD met 272 pk op de achterwielen en een 4WD met 428 pk. Beide hebben een 69 kWh-accu waarmee je 400 tot 440 kilometer ver komt. Wij proberen de longe range met RWD, die snel genoeg is voor het type auto. Het vermogen is uitstekend te doseren en er zijn genoeg keuzemogelijkheden qua gasrespons en regeneratiekracht. De auto rijdt braaf en degelijk en geeft geen krimp als we het tempo opvoeren in bochten. De besturing is alleen te licht en te afstandelijk om te spreken van sportief rijgedrag. Geen ramp, maar Zeekr presenteert zichzelf wel als een dynamisch merk. Iets wat met de 001 merkbaar beter lukt, want die betrekt je véél meer bij het rijden dan de X. Een opvallend groot verschil, vooral qua stuurgevoel. Een Volvo C40 is ook geen sportieve auto, maar betrekt je meer bij het rijden dan de X, die wat anoniemer is. Een beetje zoals Honda en Renault dat ook kunnen doen. In een dubbeltest met de elektrische Megane E-Tech en een Volkswagen ID3 zou het erg interessant zijn om te kijken waar Zeekr staat. Qua interieur verslaat de Chinees beide merken in elk geval met gemak en met zijn elektrische specificaties ook! De WLTP-range van 440 kilometer is netjes, maar het snelladen met 150 kW is voor dit segment bovengemiddeld. Daar komt bij dat een AC-lader van 22 kW standaard is en dat is zeldzaam. Nu is thuis met 22 kW laden in Nederland helaas lastig, maar wel de moeite als je de middelen hebt en je netbeheerder wil meedenken. De Zeekr 001 is de beste Chinese auto die we tot nu toe hebben gereden. BYD en Nio zullen aan de bak moeten om dit niveau te halen. De X haalt het niveau van de 001 niet, maar behoort qua rijden en bouwkwaliteit ook zonder meer tot de Chinese top.
Zeekr X
Lezersreacties (236) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.