Test: wat is de beste sportieve winterband 225/40R18?

Stoeien in de sneeuw

Sportieve winterbanden 225/40R18 openingsbeeld
AutoWeek 46 2023
AutoWeek 46 2023

Je leest het in AutoWeek 46 2023

Als je in het koude seizoen maximale veiligheid wilt, kun je niet om winterbanden heen. Onze test met elf kandidaten in de maat 225/40 R18 maakt duidelijk welke banden zich echt thuisvoelen op ijs en sneeuw en welke banden je beter links kunt laten liggen.

In het koude seizoen, wanneer de wegen soms zijn bedekt met sneeuw en ijs en de temperaturen dalen, staan liefhebbers van sportauto’s voor een belangrijke beslissing: blijven ze op zomerbanden rijden of is de overstap naar winterbanden onvermijdelijk om maximale controle te houden? Deze vraag, die vaak leidt tot verhitte discussies onder autoliefhebbers, gaat over meer dan alleen persoonlijke voorkeur. Het gaat ook over de algemene veiligheid op onze wegen, naast de persoonlijke veiligheid. In al onze winter- en vierseizoenenbandentests stellen we daarom ter vergelijking altijd een zomerband op de proef die we onderwerpen aan alle onderdelen. 

Driften met echte winterbanden

Natuurlijk rijden auto’s met zomerbanden scherper, dynamischer en sneller door de bochten, maar alleen zolang de temperaturen in de dubbele cijfers verkeren. Dat is namelijk de keerzijde van de enorme grip van moderne sportbanden: bij temperaturen net boven het vriespunt worden de rubbersamenstellingen zo hard dat ze nauwelijks grip opbouwen. Op sneeuw en ijs zijn auto’s met deze banden onbestuurbaar. Winterbanden daarentegen zijn ontworpen voor grip bij lage temperaturen. Op vastgereden sneeuw is het vermakelijk om door de bochten te driften met échte winterbanden. Toegegeven, zulke omstandigheden zijn in ons land uiterst zeldzaam, maar er zijn genoeg landgenoten die eenmaal (of enkele keren) per jaar naar winterse gebieden afreizen voor de wintersportvakantie.

Testonderdelen op sneeuw

  • Remmen: Wat het remmen betreft, weet de onder winterse omstandigheden goed presterende Michelin de andere deelnemers achter zich te laten. De SW608 Snowmaster van Goodride daarentegen doet zijn naam geen eer aan. Met dit rubber glijdt de Toyota hopeloos rechtdoor, praktisch zonder af te remmen.
  • Rijgedrag: De goedkope Austone-banden staan garant voor puur rijplezier op het handlingparcours dankzij de sensationele zijwaartse grip. Op besneeuwde hellingen kan alleen de scherp insturende Michelin Pilot Alpin 5 hem bijhouden.
  • Slalom: Of hij op spikebanden rijdt, zo vastberaden baant de Yaris op de Skadi’s SP-901 van Austone zich een weg tussen de rij pylonen door. Daarmee pakt hij een duidelijke voorsprong. De banden van Falken en Goodride hebben daarentegen te weinig zijwaartse grip; zo kun je weinig rijplezier beleven onder winterse omstandigheden. 
  • Tractie: Michelin gaat ook aan kop in de tractiemeting, op de voet gevolgd door de winterspecialisten van de merken Pirelli en Goodyear. De band van Goodride presteert ook op dit testonderdeel matig.

Testonderdelen op nat wegdek

  • Aquaplaning: De Winter i*cept evo3 van Hankook biedt de grootste veiligheidsreserves bij aquaplaning. Asymmetrische profielen (Austone en Falken) zijn in het nadeel op het gebied van aquaplaning en verliezen veel eerder het contact met de weg.
  • Bocht-aquaplaning: Ook in bochten bieden de directionele V-profielen een betere bescherming tegen het vormen van een waterlaag onder het loopvlak. De Austone krijgt ook op dit testonderdeel een rode kaart voor zijn slechte prestaties.
  • Remmen: Zolang de temperaturen in de dubbele cijfers verkeren, kan de zomerband goed meekomen. Vergeleken met de topkandidaten is de remweg van de lowbudgetband tot wel veertien meter langer, wat gevaarlijk kan zijn bij het naderen van een file.
  • Rotonde: Op het ronde circuit kan de zomerband met zijn goede zijwaartse grip zich staande houden in de top. De dynamische banden van Goodyear, Bridgestone en Vredestein zitten daar maar vlak achter. De Austone kan daarentegen nauwelijks grip opbouwen.
  • Rijgedrag: Op nat wegdek is de GR Yaris ultrasnel op Goodyears nieuwe UltraGrip Performance 3. Deze band pakt een voorsprong op de rest. De goedkope band van Austone daarentegen stelt ernstig teleur en komt op nat wegdek totaal niet uit de verf.

Testonderdelen op droog wegdek

  • Rijgedrag: In de Track- en Sport-modi heeft de GR Yaris een stabiele grip op de achteras nodig. Dat gaat het beste met de banden van Bridgestone, Michelin en Falken. De kleine krachtpatser reageert op de banden van Austone met oncontroleerbaar overstuur.
  • Remmen: De remprestaties zijn het enige serieus zwakke punt van veel winterbanden. De best remmende banden van Falken en Kumho verliezen net iets minder dan een voertuiglengte, bij de Bridgestone gaat acht meter veiligheidsreserve verloren.
  • Geluid (bij voorbijrijden): Winterbanden rollen in het algemeen niet luidruchtiger dan zomerbanden over het asfalt. De i*cept evo³ van Hankook brengt aan de buitenkant het meeste geluid voort, in het interieur is daarvan echter weinig te merken.
  • Rolweerstand: Een lage rolweerstand kan helpen om het brandstofverbruik te verlagen. Vergeleken met de banden van Vredestein bieden die van Continental een theoretisch besparingspotentieel van zo’n vier procent, wat het verbruik van de Toyota met zo’n 0,4 liter per 100 km vermindert.

Top-5 test winterband 225/40R18

Deze vijf banden presteerden het beste tijdens de winterbandentest 225/40R18:

  1. Goodyear UltraGrip Performance 3
  2. Michelin Pilot Alpin 5
  3. Continental WinterContact TS870P
  4. Hankook Winter i*cept evo3
  5. Bridgestone Blizzak LM005

Uitgebreide resultaten en grafieken

Alle resultaten zijn ook weergegeven in grafieken, net als een overzicht van alle banden en hun prestaties. Deze kunnen we niet op de webpagina tonen maar je vindt die in het PDF dat je op deze pagina kunt downloaden.

Prijsvergelijker

Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op banden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van zestien verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Als je tijdens het winterseizoen elke dag op je auto wilt vertrouwen en altijd mobiel wilt zijn, ook op die zeldzame dagen dat er een dikke laag sneeuw op de weg ligt, kun je niet zonder goede winterbanden. Hoewel zomerbanden de eerste keuze zijn als het om rijdynamiek gaat, kunnen ze als Koning Winter toeslaat een veiligheidsrisico vormen. De banden die het predicaat ‘voorbeeldig’ krijgen, bieden een maximale veiligheid onder dat soort omstandigheden. En rijplezier bieden deze banden ook.