Test: Volvo EX30 - Hoge verwachtingen grotendeels waargemaakt

Rustig ademhalen

256 reacties

Video

Wordt de Volvo EX30 de bestverkochte auto van Nederland? Als er één auto de juiste papieren voor die titel heeft, is het deze wel. Daarmee hangt er veel af van deze eerste test, vooral voor wie in de markt is voor deze nieuwkomer. Goed nieuws: zij kunnen rustig ademhalen.

Waarom zou de Volvo EX30 zo populair kunnen worden? 

Een elektrische Volvo-SUV voor minder dan 37.000 euro? Dat klinkt haast onrealistisch. Ga maar na: auto’s als de Opel Mokka Electric en Peugeot e-2008 zijn al duurder, en van het ‘premium’ Volvo verwachten we doorgaans toch wat meer dan van die mainstream-merken.

Komt de Volvo EX30 uit China?

Volvo zet zijn nieuwste, kleinste model heel gunstig in de markt, wat mede mogelijk wordt gemaakt door het feit dat hij in China wordt gebouwd en dat het elektrische SEA-platform van moederbedrijf Geely als basis kon worden gebruikt. De EX30 deelt dus zijn technische basis met de Zeekr X en Smart #1, al benadrukt Volvo dat de auto primair voor en in Europa is ontwikkeld. In de toekomst blijft het bovendien niet bij Chinese productie, want net als de XC40 moet de EX30 ook in België van de band gaan lopen.

Wat krijg je voor de basisprijs van de Volvo EX30?

Wie dat precies wil weten, moet zeker even naar deze aflevering van 'Back to Basics' gaan. In deze test houden we het erop dat de basisuitvoering van de Volvo EX30 voor € 36.795 wel een beetje een showroomlokkertje is. De Single Motor-uitvoering heeft een aardig bereik van 344 kilometer, maar Volvo verwacht zelf al dat de overgrote meerderheid van de kopers zal kiezen voor een Single Motor Extended Range. Die heeft een grotere accu, komt 476 kilometer ver en kost minimaal € 41.495. Vervolgens is er nog de keuze uit drie uitrustingsniveaus, waarvan de middelste naar verwachting de populairste zal zijn. Gaan we daarvan uit, dan is het niet gek dat Volvo verwacht dat de gemiddelde EX30-koper zo’n 45 mille zal overmaken. Wij rijden de EX30 ook als Single Motor Extended Range, gecombineerd met het duurste Ultra-uitrustingsniveau. Dan staat er ineens een auto van 50 mille en dat is toch al wat minder een koopje voor een SUV'tje dat met een lengte van 4,23 meter nog korter is dan een Volkswagen ID.3. De EX30 oogt vanbuiten echter ook bepaald niet als een budgetmodel, maar eerder als een bijzonder chic kleintje. En als een echte Volvo, zij het een Volvo-nieuwe-stijl. De EX30 vertoont veel optische overeenkomsten met de eveneens nieuwe EX90 en geeft het bekende, opgeruimde design van Volvo een speelse draai.

Hoeveel ruimte biedt de Volvo EX30?

De bagageruimte van de EX30 is ondanks die compacte koets nog best aardig. Volvo rept officieel van een weinig riante 318 liter, maar in de praktijk lijkt het samen met de ruimte onder de verstelbare vloer meer te zijn. Bovendien slingert de laadkabel hier niet noodzakelijkerwijs rond, want er is een klein vakje in de neus (frunkje!) waar die kabel net in past. Het neerklappen van de achterbank levert net als in andere Volvo’s een geheel vlakke laadvloer op. Die bank zelf is helaas wat minder bruikbaar, althans voor volwassenen. De combinatie van een lage bank en weinig beenruimte betekent dat je hier ook met een enigszins gemiddelde 1,84 meter al helemaal opgepropt zit. Alleen gebruiken voor korte stukjes of kinderen, dus. De hoofdruimte is in orde, al draagt het vaste panoramadak van de gereden versie daar ook aan bij. Voorin is de zithouding op zich goed, maar wie lange benen heeft, moet die wel ietwat optrekken om goed bij het stuur te kunnen.

Hoe bevalt het interieur van de Volvo EX30?

In de EX30 wordt direct duidelijk dat deze Volvo anders dan anders is. Het dashboard is erg minimalistisch en dat heeft niet alleen te maken met design, maar ook met het terugdringen van productiekosten. Zo is er geen instrumentarium of head-up display en zitten de raamknoppen in het midden, net voor de armsteun. Net als bij de ID-modellen van Volkswagen zijn het er bovendien maar twee: voor de achterramen moet je eerst op ‘rear’ drukken en dan dezelfde knoppen gebruiken. Daarmee hebben we ook meteen vrijwel alle knoppen benoemd, want alle andere functies zitten in het 12,3-inch grote, centrale en verticale touchscreen. Dat draait op Android Automotive, voorziet dus in zaken als Google Maps en Spotify en werkt prima, al missen we wel de mogelijkheid om verbruiksgegevens en navigatiekaarten te combineren. Nu moet je dus kiezen: óf inzicht in het verbruik, óf zien waar je heen moet. Bovendien zit ook de snelheidsmeter (boven)in het scherm en staat die net even te ver weg, zodat de ogen bewust van de weg moeten worden gehaald om te zien hoe hard het gaat. We hebben het niet als een enorm probleem ervaren, maar optimaal is anders. Het bedienen van de rijrichting gaat met een hendel aan de stuurkolom die ook dient om de cruisecontrol mee in te schakelen. Net als bij Tesla dus, en van dat merk herkennen we ook de dashboard-opzet en de sleutelkaarten. Toch is de EX30 ook vanbinnen onmiskenbaar een Volvo. Dat is knap, want tegelijkertijd is hij heel uniek. De gebruikte materialen zijn vaak gerecycled en ogen bijzonder, maar zeker niet goedkoop. Het kleurgebruik mag er ook zijn: standaard zit er donkerblauw in de stoelbekleding, maar een groenige tint of heel lichtblauw kan ook. Ongeacht die keuze is er creatief omgegaan met de beschikbare ruimte. Een ‘soundbar’ vervangt de speakers in de deuren, zodat er ruimte ontstaat voor grote opbergvakken. Tussen de stoelen zit een groot open vak met een dubbele bodem en telefoonhouders, daarboven een soort schuifla die als bekerhouder of als extra opbergvak kan worden gebruikt. Handig!

Bekerhouder of opbergla? Zeg het maar, want de la in de armsteun heeft beide functies. Let ook even op de raamknoppen: in het midden, en twee knoppen voor vier ramen.

Hoe rijdt de Volvo EX30?

De Extended Range-versie van de EX30 heeft net als de instapper 272 pk en sprint daarmee in 5,3 seconden van 0 naar 100. Het is een achterwielaandrijver, dus die sprint verloopt zonder drama en zonder hinderlijke aandrijfreacties in het stuur. ‘Zonder drama’ is sowieso wel een goede manier om het rijgedrag van deze auto te omschrijven. De onderstelspecialisten in Gotenburg zijn er goed in geslaagd om de Chinese basis een eigen draai te geven en dat levert een prettig pakketje op. Oneffenheden worden op een volwassen manier weggewerkt, de besturing is prettig afgewogen en trefzeker en de auto is comfortabel, zonder het gevoelloos-weke dat we van veel ‘echte’ Chinezen kennen. Bovendien is de EX30 lekker stil, ook als het gaat om afrolgeluiden of windgeruis. Wie daar prijs op stelt, kan via het scherm kiezen voor een ‘one-pedal-drive’-stand, waarin de auto maximaal regenereert en dus hard afremt bij het loslaten van het rijpedaal. Hij komt dan ook echt automatisch helemaal tot stilstand, zoals dat hoort bij zo’n rijmodus. Wel is het regenereren wat lastig te doseren, waardoor het in druk stadsverkeer niet altijd lukt om volledig soepel op te trekken en weer tot stilstand te komen. We zetten het bij het rijtje met nadelen, maar onder de streep laat de EX30 wel degelijk een goede indruk na. Wie kan leven met het beperkte ruimteaanbod, koopt of leaset hiermee inderdaad wat de theorie suggereert: een elektrische SUV die qua uitstraling, interieur en rijgedrag veel waar voor zijn geld biedt.

Deel jouw ervaringen met je EX30!
Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen.
Volvo EX30
Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30Volvo EX30

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (256) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum