Test: Volvo EX30 Cross Country – Ruiger en toch softer

Eindelijk de X-factor gevonden?

31 reacties

Video

Met de EX30 Cross Country voegt Volvo wat meer offroad toe aan een auto die op basis van zijn naam al een halve offroader zou moeten zijn. Het is een ruigere versie van de EX30, die desondanks vooral opvalt omdat hij een stuk softer is.

Wat voor auto is de Volvo EX30 Cross Country in deze test?

Eigenlijk is de Volvo EX30 Cross Country in deze test een heel fascinerende auto. Tot op heden gold namelijk altijd dat een Volvo maximaal één X'je in zijn naam kon hebben. Het was ofwel een echte SUV/Cross-over en dan was het een letter-cijfercombinatie met een X erin, zoals XC60 of EX90. Of het was een opgeruigde station of sedan die werd verkocht als Cross Country, afgekort XC, zoals de V90 XC of S60 XC. De nieuwe EX30 Cross Country is dus een vreemde eend, want het model is van zichzelf al een cross-over, maar nu is het ook nog een cross-country. Uiteraard is de Volvo EX30 Cross Country voorzien van zwarte kunststof, want anders ben je niet stoer, maar het gaat gelukkig verder dan dat. Zo is de bodemspeling met 19 mm vergroot, zijn veren en schokdempers zachter afgesteld, worden voor en achter bodembeschermplaten gemonteerd en zijn er diverse zwarte accenten geplaatst. Optioneel kun je dan nog kiezen voor kleiner 18 lichtmetaal met all-terrain-banden, spatlappen en een heuse dakmand.

Volvo EX30 Cross Country

Veel zwarte kunststof op de Volvo EX30 Cross Country.

Merk je iets van de zwarte kunststof tijdens de test van de Volvo EX30 Cross Country?

Verrassend genoeg voel je weinig van de zwarte kunststof als je de Volvo EX30 Cross Country test. Wat je wél voelt, is dat het onderstel van de auto wezenlijk anders is geworden. Er is meer veerweg en het kost minder moeite om de veren in elkaar te duwen. De schokdempers laten de veren ook meer bewegen en zitten er minder strak op dan bij de reguliere EX30. Ondanks zijn ruige uitstraling wijst de test van de EX30 Cross Country dus vooral uit dat de XC een stuk comfortabeler is. Daarbij moeten we wel aantekenen dat we rijden op een bevroren meer en op spijkerbanden, dus de omstandigheden zijn niet helemaal representatief voor de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. We kennen de EX30 echter als een opvallend strakke auto voor een cross-over en dat is in de Cross Country duidelijk minder. In hoeverre dat gevolgen heeft voor de stabiliteit in snelle bochten zal een nadere kennismaking in Nederland moeten uitwijzen, maar dat op dat vlak heeft de EX30 gelukkig wat speelruimte.

Heeft de Volvo EX30 Cross Country in deze nog een beetje vermogen?

O zeker, er valt voor de test niet zoveel te kiezen, want de EX30 Cross Country is er alleen maar als Twin Motor Performance. Dat is immers de enige variant van de EX30 met vierwielaandrijving en dat is voor een Cross Country natuurlijk wel handig. Voor de EX30-leek: het gaat om een batterij van netto 64 kWh en twee elektromotoren die samen 428 pk en 543 Nm leveren. Dat is de optelsom van 156 pk en 200 Nm vóór en 272 pk en 343 Nm achter. Net als bij de normale EX30 is dat meer dan voldoende, zeker op het bevroren meer waarop wij de eerste kennismaking hebben met de nieuwe Cross Country. Sterker nog: als het negentig procent minder was geweest, hadden we nog steeds niet al het vermogen nodig gehad. Aangezien de aandrijflijn zelf niet verschilt van de bestaande EX30 durven we wel te stellen dat het voor de Nederlandse situatie behoorlijk overkill is. Hilarisch blijft het resultaat van zoveel, vrijwel meteen beschikbaar vermogen natuurlijk wel. Je moet het alleen niet altijd willen gebruiken, want de actieradius is met 427 kilometer op de WLTP cyclus nog eens 20 kilometer kleiner dan de reguliere EX30 en die staat al niet bekend om zijn enorme lange adem in de praktijk. Gelukkig wordt de EX30 Cross Country alleen geleverd als duurste Ultra en dat betekent dat een 22 kW-wisselstroomlader standaard is. DC-laden gaat tot 157 kW.

Volvo EX30 Cross Country

Licht offroad-werk is voor de Volvo EX30 Cross Country geen probleem.

Is het interieur van de Volvo EX30 Cross Country anders dan de EX30 uit een eerdere test?

Nee, als je geblinddoekt in zou stappen, zou je niet weten of je een Volvo EX30 Cross Country test, of een EX30. Dat betekent dat alle voor- en nadelen blijven staan. Het ziet er allemaal opgeruimd uit, maar ergonomisch is de sterke afhankelijkheid van het centrale touchscreen niet altijd een voordeel. Overigens updatet Volvo het systeem wel regelmatig en tijdens onze duurtest werd de frustratie na verloop van tijd wel minder. Wat echter niet over-the air kan worden geüpdatet, is de ruimte. Die is beperkt, zeker voor gezinnen met kinderen.

Volvo EX30 Cross Country

Vanbinnen is de Volvo EX30 Cross Country identiek aan de gewone EX30

Deze test heeft me overtuigd: ik wil een Volvo EX30 Cross Country! Wat kost hij?

Nou, voordat je met je creditcard richting de Volvo-dealer rent om de EX30 Cross Country te bestellen: check even je saldo. Hij is er zoals gezegd alleen maar als topuitvoering en dat betekent dat de prijslijst pas bij zo’n 53 mille begint. En wil je alle extra ruige opties, dan komt er nog een paar duizend euro bij. De standaarduitrusting is wel lekker compleet. Naast alles wat je op de EX30 Ultra krijgt, is op de Cross Country ook het Climate Pack standaard. Daarin zit elektrische stoel- en stuurverwarming en dat is op een EV eigenlijk onmisbaar. Maar het onderstel mag dan softer zijn, voor je portemonnee is de Volvo EX30 Cross Country behoorlijk ruig.

PRIVATE LEASE Volvo EX30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum