Test: Toyota C-HR – Is de nieuwe Toyota C-HR een goede tweede poging?
Scherpe lijnen, soepel onderstel
141 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Gezien de opvallende styling van de Toyota C-HR zou je het misschien niet verwachten, maar de cross-over is een behoorlijk succes voor Toyota. Wordt de tweede generatie ook weer een succes?
Is die foto echt van de productieversie van de Toyota C-HR?
Zeker. De nieuwe C-HR is een concept car voor de openbare weg, zegt Toyota. En profil herken je hem waarschijnlijk direct, maar de neus en kont gingen allebei behoorlijk op de schop, met een fris uiterlijk als gevolg. De vorige C-HR was ook al geen grijze muis, maar de nieuwe is nog een stukje dapperder. Kennelijk slaat het aan, want van de vorige gingen er in ons land ruim 20.000 op kenteken.
Uitklappende deurgrepen zijn mooi, maar je moet geen dikke vingers hebben.
Is het nog steeds een donker hol op de achterbank van de C-HR?
Yep, zelfs Dracula zou het een tikkeltje aan de donkere kant vinden achter in de Toyota C-HR. Uiteraard is er door die dalende daklijn niet bijzonder veel hoofdruimte, maar het is vooral het feit dat je verstopt zit achter de C-stijl waardoor de C-HR nogal claustrofobisch aandoet. Ook de bagageruimte wint geen prijzen. De inhoud is niet bijzonder groot, er is een behoorlijke tildrempel en bij de overgang naar de achterbank is de ruimte een stukje smaller dan elders.
Een beetje claustrofobisch is het wel achterin
Nou, genoeg geklaagd: is het voorin beter?
Absoluut. De bekende obsessieve degelijkheid wordt in de C-HR door Toyota gekoppeld aan een smaakvolle vormgeving en zachte materialen. Daarbij zijn er nog voldoende fysieke knoppen, wat de ergonomie ten goede komt. De C-HR krijgt natuurlijk ook het nieuwste multimediasysteem van Toyota, dat snel en overzichtelijk werkt. Koppel dat aan een eveneens fraai digitaal instrumentarium en je hebt een mooi en modern geheel.
Rijdt de Toyota C-HR net zo spannend als hij eruitziet?
Nee. Het is absoluut een dynamischer auto dan bijvoorbeeld de Corolla Cross, maar zo scherp als zijn uiterlijk rijdt de C-HR zeker niet. Dat geeft ook niet, want Toyota heeft wel degelijk een prettig compromis weten te vinden. Zelfs op 19-inch wielen is er een behoorlijke bandwang en dat helpt bij het comfort, terwijl de wegligging keurig in orde is. De C-HR heeft er geen bezwaar tegen om met onfatsoenlijke snelheid een bocht om te gaan, maar spoort je er ook niet actief toe aan.
Mooie materialen, een goede ergonomie en een fraaie styling.
Is de C-HR er ook als hybride?
Nee, hij is er alleen als hybride. In 2024 komt er ook een plug-in hybride, maar voor nu kun je kiezen uit de 1.8 Hybrid met 140 pk en de 2.0 Hybrid met 197 pk. Die laatste is vrijwel net zo zuinig, maar rijdt aanzienlijk prettiger. Wil je bij een Toyota hybride namelijk het onderste uit de kan, dan wordt hij namelijk rumoerig en met 197 pk hoef je minder vaak alles eruit te halen dan met 140 pk. Altijd doen dus.
Wat kost dat moois?
In theorie iets meer dan 37.000 euro. In de praktijk ga je vrijwel altijd door de 40 mille heen. Dat is geen kleingeld, maar in dit segment ook zeker niet gek. Bovendien beknibbelt Toyota niet op veiligheidssystemen, dus veel daarvan zijn altijd standaard. Helaas zijn ze wel wat te gevoelig afgestemd, waardoor de Toyota C-HR nogal de neiging heeft om continu te piepen en zich ermee te bemoeien. Het goede nieuws: al die systemen kunnen uit.
De typenaam licht op bij stilstand, tijdens het rijden moet-ie uit.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | C-HR Hybrid 200 Première Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.727 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.987 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.400 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 4 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.362 mm / 1.832 mm / 1.558 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 725 kg / 725 kg |
Banden | 225/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 110 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Had je deze auto's al gezien?

Toyota C-HR 2.0 Hybrid 200 GR SPORT PLUS | Navigatie | 360 camera | JBL | Stoel-/stuurverwarming | Dodehoek detectie | 19 inch
- 2024
- 2.156 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 Dynamic | Stuur & Stoelverwarming | Parkeersensoren Voor & Achter | Apple Carplay & Andriod Auto |
- 2025
- 100 km

Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid 220 Dynamic | Stoel en stuur verwarming | Parkeersensoren voor en achter | Apple Carplay & AndriodAUTO | Naviagtie
- 2025
- 100 km
Lezersreacties (141) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.