Test: Suzuki Swift - zuinige lichtgewicht in zware tijden

'Swift nu altijd een mild hybrid, met opvallend weinig vermogen'

101 reacties

Video

In tijden dat alles zwaar wordt en stekkers de norm zijn, valt de vierde generatie Suzuki Swift  compleet uit de toon. Hij is compact, licht en alles behalve overdreven krachtig. Wij reden ermee en proefden aan oldschool autorijden. Met een vleugje elektrokracht.

Wacht even, de vierde generatie Suzuki Swift? Ik tel er zomaar zeven of acht?

Ja, goed punt. Suzuki zelf begint opvallend genoeg pas met tellen bij het model van eind 2004, het leuke bolletje dat nog door Cristiano Ronaldo werd aangeprezen. Die auto heette over de hele wereld Swift, wat niet gold voor de vele modellen die in de vorige eeuw al onder die naam in onder meer Nederland verkrijgbaar waren. Verwarrend inderdaad, maar voor het gemak gaan we maar even mee in de wereldwijde telling.

Het design krijgt niet unaniem lof

Hij lijkt nog wel wat op de 'eerste' Suzuki Swift dan ...

Het design is inderdaad en doorgaande evolutie van de versie uit 2004. Niet tot ieders tevredenheid overigens. Maak goed smaak blijft persoonlijk zullen we maar zeggen en dus gaan we maar over op de techniek. De auto heeft een gloednieuwe 1.2 gekregen. Deze heeft precies evenveel cc inhoud (1.197) als de 1.2 in de vorige Swift, maar wel een cilinder minder. Ook geen turbo erop, maar wel een paar pk elektrische ondersteuning van een elektromotor waardoor er een mild-hybrid systeem ontstaat. In totaal hebben we dan 84 pk. Dit is nota bene mínder dan de instapper uit 2004, wiens atmosferische 1.3 92 pk leverde. Daar staat tegenover dat hij, althans op papier, echt extreem zuinig is. Met een score van minder 100 gram CO2/km is het de zuinigste benzineauto met handbak die nu verkrijgbaar is.

 

Maar kom je nog een beetje vooruit met 84 pk?

Het gaat. De 0-100 tijd is met 12,5 tellen niet meer zo van deze tijd, helemaal niet voor een auto met wat dynamische ambities. Het scheelt dat je door de elektrosteun wat extra koppel hebt bij lage toeren, maar evengoed moet je flink doorhalen om wat vaart te krijgen. Een echt toerenblok is het ook weer niet, met een redline bij 6.000 tpm. De eerder genoemde 1.3 van 20 jaar terug ging zelfs nog tot 6.500. Net even 10-15 pk erbij had er veel verschil gemaakt. De Swift voelt nu toch wat onderbemeten ondanks het lage gewicht, maar hier houdt Suzuki de eer wel hoog. Het rijklaargewicht zit onder de 1.000 kilo en het gewicht dat telt voor de mrb zelfs onder de 900 kilo.

Een beetje vaart erin betekent toeren maken!

Erg indrukwekkend. Maar rijdt de Suzuki Swift zoals hij aan zijn stand verplicht is?

Nou, lastig. Suzuki heeft hem strakker gemaakt, dus met de tractie zit het wel goed, en met lastwisselingen helt hij minder over. Maar er is tevens wat speelsheid verdwenen en het vermogen is zo laag dat je niet echt iets kunt forceren. Suzuki worstelt een beetje met de wens de Swift volwassener te maken, terwijl het niveau van bijvoorbeeld de Clio en Polo niet wordt gehaald. Hij is dan ook goedkoper, maar we missen een beetje het vrijheid-blijheid-karakter. Bovendien is hij vrij stoterig op slecht wegdek; verkeersdrempels komen hard door.

Analoge tellers! Waar zie je het nog?

En vanbinnen?

Het dashboard is moderner dat sommige andere modellen van Suzuki. Evengoed hebben we nog steeds analoge tellers. De stoelen zijn niet al te dik, maar bieden wel wat zijdelingse steun. Daarbij is het een opvallend ruimtelijk geheel door de staande voorruit. Wel even bukken als je vooraan staat bij het stoplicht, maar de hoofdruimte is gigantisch. Ook achterin. De beenruimte is ook opvallend goed voor zijn formaat. Dit ging wel wat ten koste van de kofferbak die met 265 liter kleiner is dan veel andere B-segmenters. De basisversie 'Comfort' heeft al een multimediasysteem, naast onder meer airco, parkeersensoren en verschillende veiligheidssystemen zoals voetgangersdetectie en crosstraficalert. Luxere uitvoeringen doen daar klimaatcontrole, lichtmetalen wielen en stoelverwarming bij. Voor dit geld erg netjes.

 

Opvallend veel ruimte voor zo'n compacte auto.

Ah, de prijs. Waar hebben we het dan over?

Nou, over een vanafprijs van €21.700 voor de genoemde Comfort. Niet spotgoedkoop, maar wel voor een nieuwe auto in deze tijden. De concurrentie is duurder, tenzij je Dacia-modellen ziet als een concurrent. Zoals gezegd krijg je altijd 84 pk met de 1.2, maar naar wens is er wel een cvt-automaat of vierwielaandrijving leverbaar. Allebei tegelijk is overigens geen optie. Voor dit prijsniveau is het aanpoten, zelfs voor concurrenten als de Toyota Yaris en Mazda 2. Ook wat rijker uitgeruste A-segmenters komen in de buurt en dan biedt de nieuwe Suzuki ineens érg veel auto voor je geld. De nieuwe Swift komt al snel, in mei staat hij bij de dealers.

Signalement

Merk Suzuki
Model Swift 1.2 Smart Hybrid Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.945

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 3.860 mm / 1.735 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 919 kg
Laadvermogen 446 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Brandstofverbruik
CO2-uitstoot (WLTP) 99 g/km

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 374
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum