Test: Subaru Forester e-Boxer - Verfijnder, maar nog steeds grof

Ovebruggingskrediet

Subaru Forester (2024)

De nieuwe Subaru Forester moet het nog even rooien zonder noemenswaardige elektrificatie, net als Subaru als geheel. Die Forester maakte zijn debuut vorig jaar al in de States en komt begin 2025 naar Europa met minder vermogen, maar met meer raffinement.

Help even, de Subaru Forester?

De Subaru Forester is een behoorlijk forse SUV die goed is in offroaden en dingen trekken. Zoals (bijna) elke Subaru heeft de Forester vierwielaandrijving en een boxermotor. Hoewel de Subaru Forester bij ons nooit een grote hit is geworden, is er mede door de grote trekcapaciteit nog altijd een trouwe schare fans voor het model. De nieuwe heeft altijd een cvt-automaat en sinds 2018 is de 2.0i-boxermotor voorzien van mild hybrid-aandrijving. In de behuizing van de cvt-automaat zit dan een kleine elektromotor die een beetje kan helpen met aandrijven.

Wat merk je van het mild hybrid-systeem op de Subaru Forester?

Als vanouds onderscheidt de Subaru Forester zich meer naast dan op de gebaande paden. Op de weg rijdt hij eerder veilig en comfortabel dan vinnig of innemend. Dat komt vooral door de teruggeschroefde motor, die minstens 12,2 seconden nodig heeft voor de sprint van 0 tot 100 km/u. Gelukkig voel je dat gebrek aan vermogen niet op normale snelheden en evenmin offroad, maar dat zou met een volle belading en 1.870 kilo aan de haak wel eens anders kunnen uitpakken. Het verbruik bedraagt immers op de testbank al 8,1 l/100 km, wat overeenkomt met een gecombineerde CO2-waarde van 188 g/km. Een wereld van verschil gaat de nieuwe Forester dus helaas niet maken in de verkoopstatistieken, maar de verfijnde nieuwkomer zorgt er hopelijk wel voor dat het dealernet overeind blijft tot Subaru zich resoluut tot het (PH)EV-geloof bekeert dat Europa op straffe van boetes oplegt.

Aan ruimte geen gebrek in de Subaru Forester.

Hoe is het onderstel van de Subaru Forester?

Net als voordien rust de nieuwe Subaru Forester op het Subaru Global Platform (SGP). Dat zorgt enerzijds voor een lager zwaartepunt, maar anderzijds ook voor meer structuurstijfheid. Voor de zesde generatie werd die laatste eigenschap nog eens met tien procent verhoogd om de Forester geraffineerder te maken. Verder hebben de Japanners de lasnaden onder handen genomen en de afdichting van het schuifdak geoptimaliseerd om het comfort aan boord te verhogen. Het resultaat van die detailaanpassingen zijn voelbaar betere NVH-waarden (kort voor Noise, Vibration & Harshness), die samen met de nieuwe voorstoelen voor meer welbehagen zorgen. Enkel op de S-versie zijn de stoelen overtrokken met leer, maar wel al vanaf de Sport-uitvoering tienvoudig elektrisch verstelbaar voor de bestuurder en achtvoudig voor de passagier. Achterin is er voldoende hoofd- en beenruimte voor twee en occasioneel zelfs drie volwassen, terwijl de koffer 508 liter slikt. Met de achterbank plat wordt dat 1.731 liter. O ja, de kofferklep heeft nu ook een voetsensor.

Vanbinnen is Subaru Forester een stuk mooier.

En is de Subaru Forester vanbinnen een beetje te pruimen?

Het dashboard van de Subaru Forester is grondig hertekend, dieper geplaatst voor extra binnenruimte en best smaakvol aangekleed. Subaru kiest ook hier voor een verticaal infotainmentscherm van 11,6 inch dat zowel Apple CarPlay als Android Auto ondersteunt. Een achteruitrijcamera is altijd standaard en vanaf het middelste uitrustingsniveau komt daar een Multi-View Monitor bij. Die combineert beelden van vier camera’s om een 3D-bovenaanzicht te creëren en verborgen obstakels te identificeren, zowel in de urban jungle als ver daarbuiten. Gelukkig is het zicht rondom ook zonder camera’s gegarandeerd dankzij de traditioneel grote raampartijen van het model. Die geven de binnenruimte niet alleen een luchtig gevoel, maar dragen ook bij aan de veiligheid, die actief wordt ondersteund door het Eyesight-systeem. Dat wordt op de nieuwe Forester uitgebreid met een intelligente snelheidsbegrenzer op basis van verkeersbordenherkenning, een verbeterde botspreventie met een automatisch remfunctie voor kruisend verkeer en een autonoom noodstopsysteem dat in werking treedt als de bestuurder onwel wordt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum