Test: Skoda Octavia (2024) - Waarom de Skoda Octavia net je oude spijkerbroek is
Golf voor verstandige mensen
88 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nu de vierde generatie Skoda Octavia bijna halverwege zijn levenscyclus is, wordt het tijd voor een facelift. Aan de buitenkant van de Skoda Octavia verandert niet echt veel. Toch bewijst een eerste test dat er wel degelijk nieuws valt te melden.
Waarom zou je in 2024 een test doen met de Skoda Octavia?
Omdat de Skoda Octavia een facelift heeft ondergaan. Toegegeven, daar zie je aan de buitenkant niet zo heel erg veel van. Het meest in het oog springen de nieuwe koplampunits. Maar goed, voor een test van de koplampen hoeven we natuurlijk niet af te reizen naar Tsjechië. Gelukkig zijn er ook wat wijzigingen in het interieur en is er een nieuwe basismotor ter vervanging van de 1.0 TSI die uitgefaseerd wordt. Maar verder blijft de Skoda Octavia vooral als je oude spijkerbroek. Het is niet het mooiste wat je hebt, maar je weet wat je eraan hebt en het is een verstandige optie.
Het makkelijkst herken je de Skoda Octavia facelift aan z'n nieuwe koplampunits.
Gaat de test van de Skoda Octavia dan ook om een versie met die nieuwe basismotor?
Zeker, al is de 1.5 TSI in de neus van de Skoda Octavia niet zo nieuw als je misschien zou verwachten. We kennen de 1.5 viercilinder turbomotor immers al, alleen heeft de nieuwe versie andere software waardoor het vermogen en koppel van de motor van 150 pk en 250 Nm daalt naar 115 pk en 220 Nm. De basismotor is de enige variant die in Nederland verkrijgbaar is met een handgeschakelde zesbak. Als optie is er de zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling, dan wordt de Octavia ook meteen een Mild Hybrid. Dat is de auto waarmee wij de eerste test van de Octavia doen en hij bevalt op zich goed. De motor is soepel, de automaat schakelt niet meer zo fanatiek op naar de hoogste versnelling en dankzij de mild hybrid ondersteuning voelt de viercilinder best pittig. Tot je een keer wil inhalen en dan blijkt er helemaal niet zoveel reserve te zijn. Dus wie regelmatig met volle bepakking op pad wil, kan toch beter doorsparen voor de variant met 150 pk.
De Skoda Octavia heeft een keurig interieur dat makkelijk in gebruik is.
Hebben jullie ook de laadruimte van de Skoda Octavia getest?
Daarvoor hadden we een heel vliegtuig mee moeten nemen, want de Skoda Octavia blijft onverminderd ruim. In de hatchback past al 600 liter, dat is meer dan sommige stationwagons in dit segment. Er is ook een stationwagon-variant en die slikt 640 liter. Het gaat ook niet bepaald ten koste van de ruimte op de achterbank, want daar zit je als Nederlandse volwassene gewoon heel fatsoenlijk. Voorin is er een nieuw 13-inch infotainmentsysteem, al is dat niet standaard. Wel standaard is een digitaal instrumentarium, al kan ook dat als optie worden uitgebreid met meer functionaliteit. Uiteraard mogen duurzame keuzes niet ontbreken, dus wiel wil kan het dashboard laten bekleden met gereyclede PET-flessen.
Nieuw en een optie in de Octavia is een aflegbakje/bekerhouder voor de achterpassagiers.
Hoe is het onderstel van de Skoda Octavia?
Onze eerste test met de Skoda Octavia gaat over allerlei soorten asfalt en beton en onder alle omstandigheden voelt de auto competent en soepel in de veren. De stuurbekrachtiging is een klein beetje teruggeschroefd, waardoor je iets meer controle ervaart over de voorwielen en dat is prettig. Denk echter niet dat het een sportauto is. Hij kan alles, desnoods op hoog tempo, maar het blijft vooral een comfortabele auto voor moeiteloos lange afstanden maken. In dat licht zijn de 18-inch wielen overigens niet aan te bevelen, die maken het onderstel op slecht wegdek een tikkeltje bonkig.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.5 TSI e-TEC 115pk Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.505 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.698 mm / 1.829 mm / 1.486 mm |
Wielbasis | 2.669 mm |
Massa leeg | 1.385 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 690 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 112 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Business Edition Plus 1.5 TSI m-HEV 85 kW / 115 PK
- 2025
- 50 km

Skoda Octavia Business Edition 1.5 TSI 115 PK | Automaat | Cruise control | Achteruitrijcamera | Apple carplay / Android auto
- 2025
- 10 km

Skoda Octavia Sportline Business 1.5 TSI m-HEV 110 kW / 150 PK
- 2025
- 50 km
Lezersreacties (88) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.