Test: Skoda Kamiq - niet zo frivool als concurrentie wel veel ruimer
Kleine Skoda-crossover kreeg nieuwe neus en wat technische updates
68 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Geen klasse is afgelopen jaren zo hard gegroeid als die van de B-segment SUV/cross-over. Het is Skoda echter nooit gelukt van de Kamiq net zo’n hardloper te maken zoals de wat frivolere Franse concurrentie. Een ouderwetse facelift moet daar verandering in brengen.
Een all-new Skoda Kamiq, dat is wel weer tijd!
Ja en nee. De Kamiq is alweer vijf jaar op de markt, maar Skoda wacht nog met een volledig nieuwe generatie en geeft de cross-over wel een facelift, zodat hij een beetje bij de tijd blijft. De verkopen vallen in Nederland inmiddels wat tegen. Hij oogt ook wel erg braaf naast de inmiddels wat stoerdere Skoda’s als de Kodiaq en de Enyaq. Deze facelift moet daar wat aan doen, want het is er een uit het boekje: de neus werd flink aangepakt.
Een hip nieuw neusje.
Ook motorennieuws?
De aandrijflijnen kregen in sommige gevallen een upgrade. Zo gaat de 1.0 naar 115 pk. Wij zouden in alle gevallen dat de Kamiq als eerste auto wordt ingezet echter aanraden om voor de 1.5 TSI met 150 pk te gaan. Dat is een viercilinder met een prettige loop en een breed vermogensbereik. Maar helaas, die motor wordt in Nederland niet leverbaar! Dit terwijl hij bijna net zo zuinig is en dus niet belastingtechnisch heel veel duurder waardoor hij onbetaalbaar zou zijn, iets wat met dieselversies wel het geval is. Volgens de Nederlandse importeur kiest de typische Kamiq-klant echter altijd voor een 1.0. Die ene procent die wel meer vermogen wil, is dan niet genoeg reden om een hele extra uitvoering naar Nederland te halen. Opvallend. Wij doen het dus met de 115 pk van de 1.0. In zijn soort is het gelukkig een prima motor, die ook heuvel-op echt wel wat vaart in de Skoda krijgt.
Een beetje Skoda is wel ruim, dat zit hier ook wel goed?
Zeker! Het ruimtegevoel is nog altijd overweldigend. Voorin zit je laag in de iets verhoogde auto, in ons geval op sportstoelen van de wat sportievere (qua aankleding ) Monte Carlo-editie, met veel ruimte om je heen. Uiteraard zijn er overal prettige aflegplekken en vakjes. De achterbank is vervolgens helemaal een oase van ruimte. Je voeten kunnen goed onder de stoel en zelfs de langere Nederlanders zullen nooit hun knieën stoten. Hij is zo ruim dat het niet opvalt, het lijkt gewoon een auto uit een hogere klasse. Directe concurrenten als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Ford Puma komen niet eens in de buurt bij het zitcomfort op de achterbank van de Kamiq. Met 400 liter is de kofferbak ook bovengemiddeld. Klap je de achterbank om, dan ga je naar krap 1.400 liter.
Bijzonder ruime achterbank.
En hoe rijdt zo'n Skoda Kamiq?
Het rijden in de auto is bijzonder gemoedelijk. Het is prettig dat het weke dat Skoda’s enkele jaren geleden kenmerkte wel een beetje verdwenen is. Het zijn nog altijd comfortabele en bijzondere brave auto’s om te rijden. De Kamiq mist ook nog altijd de uitstraling van een Kodiaq, maar de wegligging is zelfs op hoog autobahn-tempo voor dit segment meer dan prima. Van wat snel genomen bochten schrikt de Tsjech ook niet: braaf onderstuur als je te hard gaat en dat is het wel. Het grootste probleem is nog altijd dat veel concurrenten wat frivoler zijn in rijgedrag en uitstraling en dat telt merkbaar toch wel als we naar de verkoopcijfers kijken. De niet-emotionele en daardoor hard meetbare dingen heeft Skoda echter prima voor elkaar.
Ook wat kleine wijzigingen aan de achterkant.
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.