Test: Range Rover Sport SV - Koorddansende olifant

Belachelijk goed

60 reacties

Video

De Range Rover Sport SVR was al een belachelijk snelle SUV, maar de Range Rover Sport SV in deze test is nog sneller. En in alles beter. Maar ook minder uniek.

Wat is de Range Rover Sport SV precies voor auto?

De Range Rover Sport SV in deze test is de snelste, dikste en duurste Range Rover Sport die je nieuw kunt kopen. Of niet kunt kopen, want vooralsnog is het topmodel uitverkocht, ondanks een vanafprijs van (in Nederand) zo'n drie ton. Het is de opvolger van de even geweldige als belachelijke Range Rover Sport SVR van voorheen, maar dan met meer vermogen en een flink moderner onderstel.

Land Rover heeft de V8 wat gekieteld, waarodoor hij een stuk beter klinkt dan in diverse BMW's

Dan heeft de Range Rover Sport vast de 5.0 V8 met supercharger?

Helaas niet, de Range Rover Sport SV verliest niet alleen een R, maar ook die bejubelde en luidruchtige V8. In plaats daarvan krijg je een 4,4-liter V8 met twee turbo's, afkomstig van BMW. Maar niet getreurd: ze kietelen hem in Engeland nog een beetje, zodat je nu 635 pk en 750 Nm hebt. Daarmee heeft de Range Rover Sport SV in deze test 60 pk meer dan de oude SVR. En: hij klinkt best aardig. Niet zo bruut als die oude 5.0 natuurlijk, maar in verhouding tot diverse BMW's klinkt de 4.4 hier enthousiast en relatief uitbundig. Hij maakt de SV bovendien gestoord snel. Van 0-100 gaat in 3,8 seconden en als je genoeg ruimte hebt, kun je er 290 km/h mee halen! De achtcilinder heeft zoveel koppel, dat het soms voelt alsof de auto niet naar voren gaat, maar de hele aarde onder zich doortrekt tot de bestemming op dezelfde plek is als de SV.

Hoe gaat het onderstel van de Range Rover Sport om met al dat vermogen?

Verbazingwekkend goed. Er zit een systeem op de Range Rover Sport SV dat Land Rover '6D Dynamics' heeft gedoopt en dat zorgt er eigenlijk voor dat er hydraulische vloeistof naar de dempers wordt gepompt die het hardst moeten werken. Dus als je hard remt, gaat de vloeistof naar voren om duiken tegen te gaan en bij enthousiast bochtenwerk worden de buitenste dempers harder. Gecombineerd met vierwielbesturing, torque vectoring en luchtvering resulteert dat in een auto die verbazing comfortabel kan zijn, en met een druk op de SV knoop verandert in een soort koorddansende olifant: het ziet er gek uit, maar het is heel indrukwekkend. Je moet echt even wennen aan hoe hard je kan, vooral omdat de koets zo enorm vlak blijft.

Met een druk op deze knop verandert de Range Rover Sport SV in een heel zware, hoge sportwagen.

Nog speciale opties op de Range Rover Sport SV?

Alles wat je zou kunnen bedenken en meer kan op de Range Rover Sport SV. Bijzonder zijn de koolstofvezel wielen die per stuk 9 kilo lichter zijn dan lichtmetaal. Leuk, maar aangezien de auto 2,5 ton weegt zet het nou niet echt zoden aan de dijk, en als je ooit een stoeprandje pakt ben je meteen failliet. Verder kun je het zo gek maken als je portemonnee toe laat. Hoe dan ook is de Range Rover Sport SV enorm indrukwekkend. Maar ook ietsje minder uniek en schreeuwerig dan zijn voorganger, terwijl 'm dat nou net liet wedijveren met andere über-SUVs.

Zo luxe als je kunt betalen.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Sport P635 SV Edition One
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 285.322

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 467 kW / 635 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 750 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.946 mm / 1.990 mm / 1.820 mm
Wielbasis 2.997 mm
Massa leeg 2.460 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden275/40R23Prijzen
Topsnelheid 290 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,8 s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 271 g/km

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.