Test: Ram 1500 (2025) – Een onderhuidse revolutie
Kan een zes-in-lijn de Hemi V8 vervangen?
131 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Fullsize pick-ups en grote V8-motoren horen bij elkaar als krenten bij een krentenbrood. Althans, tot voor kort. In de grote Ram 1500 heeft de Hemi-V8 plaatsgemaakt voor een beschaafde zes-in-lijn. Is er dan niets meer zeker in deze wereld?
De Ram 1500 is er toch altijd met V8?
De wereld van de fullsize pick-ups is een vrij conservatieve. De vierde, uit 2008 stammende generatie van de Ram 1500 is pas sinds enkele maanden uit productie, terwijl de huidige, vijfde generatie Ram 1500 al in 2018 zijn opwachting maakte. Met kleine jaarlijkse updates worden de modellen fris gehouden. Ook voor modeljaar 2025 lijkt dat het geval, althans uiterlijk, maar bij generatie vijf heeft er zich voor het nieuwe modeljaar onderhuids een serieuze revolutie voltrokken. Dan hebben we het niet zozeer over het groeiend aantal elektronische hulpsystemen en touchscreens. Nee, de grote Hemi-V8-motor is niet meer. Het is even slikken voor de petrol heads, maar de 2025 Ram 1500 is er alleen als zescilinder. Onder de grote motorkap zit standaard de 3,0-liter zes-in-lijn met twee turbo’s (de Hurricane) die ook wordt gebruikt in de Jeep Wagoneer en de Dodge Charger. Voor de wereldverbeteraars onder de Ram-rijders is er een 3,6-liter V6-mild hybrid (de Pentastar-motor). Zijn er dan echt geen zekerheden meer in deze wereld? Nee.
De grote Hemi-V8 maakt plaats voor potente zescilinders.
Is de Ram 1500 toekomstbestendig?
Alsof het verlies van de V8 nog niet erg genoeg is, is de Ram 1500 vanaf het derde kwartaal van 2025 ook verkrijgbaar als EV. De elektrische pick-up krijgt dan een accupakket mee van maar liefst 168 kWh, drie keer zoveel als de accu van een e-Corsa. Daarmee moet de truck 563 kilometer ver komen. Als optie wordt zelfs een accupakket aangeboden met een capaciteit van 229 kWh voor een range van ruim 800 kilometer. Om het laadproces een beetje te versnellen, wordt gewerkt met 800 volt-techniek en maximaal 350 kW. Minstens zo imposant is de frunk, waarin je meer dan alleen maar een vieze laadkabel kwijt kunt. Waar ooit een machtige V8 zat, past straks gewoon 425 liter bagage. Dat is net zo veel als je in de kofferbak van een middenklasse-SUV mee kunt nemen. Twee elektromotoren zorgen samen voor 654 pk en 840 Nm, waarmee je in 4,4 seconden van nul naar 60 mph (96 km/h) moet schieten.
Volgend jaar is de Ram er ook als EV, met desgewenst een accupakket van maar liefst 229 kWh.
Kun je er een beetje in zitten?
De Ram 1500 meet 5,9 meter. Hiervan moet je een flink deel offeren aan de laadbak en de lange motorkap, maar evengoed blijft er nog meer dan genoeg ruimte over voor vijf forse inzittenden. Zelfs met een bovengemiddeld postuur voel je je in de grote cabine een kleine jongen. Zowel voor- als achterin houd je in alle richtingen ruimte over. Het vinden van de ideale zitpositie achter het stuur kost geen enkele moeite. De stoel is goed verstelbaar, net als het stuur. Daarnaast kun je met een druk op de knop ook nog de pedalen naar je toe halen of juist verder naar voren zetten.
Zowel voor- als achterin heb je in de cabine aan ruimte geen gebrek.
Hoe bedien je de Ram?
Voor de liefhebber van fysieke knoppen is de Ram nog altijd een paradijs, want het dashboard is er rijk mee bedeeld. Zelfs wanneer je vanuit de winterkou je handschoenen nog aan hebt, lijkt alles nog te bedienen. Toch staat ook in Detroit de tijd niet stil. De versnellingspook is een draaiknop op het dashboard en het instrumentarium is deels digitaal (optioneel zelfs helemaal): midscheeps heb je een rechtopstaand multimediascherm, standaard 12 inch en optioneel 14,5 inch groot. Standaard heeft de bijrijder twee dashboardkastjes. Wie daar prijs op stelt, kan de Ram ook bestellen met op de plek van het bovenste kastje een extra 10,25-inch touchscreen, zodat de bijrijder tijdens de rit een film kan kijken, het navigatiesysteem kan bedienen of via de veelheid aan camera’s de omgeving rond de auto in de gaten kan houden.
Ondanks de grote schermen heeft het dashboard nog lekker veel fysieke knoppen en schakelaars.
Kunnen we zonder V8?
In het interieur blijft het tijdens het rijden opvallend stil. Dat komt deels door extra geluidsisolatiemateriaal, maar ook doordat er nu geen rauwe, 401 pk ophoestende V8 in het vooronder ligt, maar een iets beschaafdere zescilinder. De klankkleur van die motor doet Duits aan, een beetje BMW of Mercedes in de juiste uitvoering. Wij zijn op pad met de 426 pk en 635 Nm sterke versie van de zes-in-lijn, maar hij is er ook met 548 pk en 707 Nm. Verder is er zoals eerder gezegd de V6, maar die piekt al bij 318 pk en 365 Nm; alles voor een betere wereld. In alle gevallen beschik je over een achttraps automaat. Die vormt in ons geval een prima combinatie met de 426 pk motor. Het kan vrij loom en rustig, maar wanneer we overschakelen naar de Sport-stand en het gaspedaal flink intrappen, toont de aandrijflijn plotseling een vrij gretig karakter en kost het ogenschijnlijk weinig moeite de (volgens de kentekenpapieren in het dashboardkastje) 2,6 ton wegende truck naar voren te stuwen. De zes-in-lijn geeft daarbij een mooie klank, maar het blijft beschaafd. We kunnen ons voorstellen dat er straks op de aftermarket uitlaatspecialisten zijn die hier meer uit weten te halen.
De twin-turbo zescilinder is er in twee vermogensvarianten: 426 pk en 548 pk. Dat is meer dan genoeg.
Is hij vrij stug of toch wel comfortabel?
Zolang het rechtuit gaat, is het dikke pret. Doemen de eerste bochten op, dan blijkt er behoorlijk wat beweging in de auto te zitten. Niet zo heel verwonderlijk, want aan de voorkant zitten weliswaar dubbele driehoekige draagarmen, maar achter hebben we gewoon een starre as met al zijn bijbehorende nukken. Voor sport en spel is de auto niet bedacht, de nadruk ligt meer op vlot en comfortabel cruisen. Standaard hebben we rondom schroefveren en daar is niets mis mee. Voor wie er prijs op stelt, is er ook luchtvering beschikbaar.
Achter heb je gewoon een starre as met al zijn bijbehorende nukken.
Zijn er elektronische assistentiesystemen?
Ondanks de conservatieve opzet van de auto is er een waaier aan elektronische hulpsystemen beschikbaar. Wat te denken van Trailer Hitch Assist, een hulpje dat zorgt dat je met de trekhaak keurig bij de koppeling van je trailer uitkomt, of Trailer Reverse Guidance, een assistent die vervolgens zorgt dat je precies daar komt waar je wezen wilt bij het achteruitrijden met die aanhanger. Voor de buitenwereld lijk je een held, zeker wanneer je bedenkt dat er 3,5 ton mag worden getrokken. Dan kun je nog eens een trailer met een flinke speedboot, een Airstream-caravan of een tridemasser met vee aankoppelen.
Met de Trailer Hitch Assist is een caravan aankoppelen een fluitje van een cent.
Kun je nog op lpg rijden?
Wat de vanafprijs voor de 2025 Ram 1500 is, weten we niet exact, maar de Europese Ram-vertegenwoordiging (Klintberg & Way, oftewel KW Autohaus) zegt dat de prijslijst begint bij €62.000, waar dan nog wel alle belastingen bij komen. Wie daar prijs op stelt, kan daar uiteraard nog een lpg-installatie bij optellen. Desgevraagd vertrouwen de KW-mensen ons namelijk toe dat de Hurricane-motor geschikt is voor ombouw naar autogas. Hoe dat in de praktijk uitpakt, moeten we nog even afwachten. Op benzine zorgt de zes-in-lijn in elk geval voor genoeg pret. Dat hij dan niet als een V8 klinkt, mag die pret niet drukken.
- +Geweldige motor
- +Lekker ruim
- -Matig bochtgedrag
- -Onoverzichtelijk
Oordeel
De zes-in-lijn zorgt in de Ram 1500 voor genoeg pret, we komen geen pk’s te kort. En dat hij dan niet als een V8 klinkt … we zullen er mee moeten leren leven.
Lezersreacties (131) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.