Test: Porsche Taycan Turbo GT - Waanzin op wielen
Zinloos geweldig
98 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Porsche bewees met de Taycan al dat een EV best sportief kan zijn. Maar een trackday-wapen was de Porsche Taycan tot nu toe niet. Met de Porsche Taycan Turbo GT moet daar verandering in komen.
Wat is de Porsche Taycan Turbo GT precies?
De allersnelste Porsche Taycan ooit en de tweede keer dat Porsche het 'Turbo GT' toepast, na de Cayenne van een paar jaar geleden. De Porsche Taycan was al een behoorlijk sportieve EV, maar de Turbo GT is in alles de overtreffende trap. Een scherper onderstel, meer downforce en heel veel meer vermogen.

Veel vermogen, dus ook veel koeling.
Hoeveel vermogen heeft de Taycan Turbo GT dan?
Dat hangt er een beetje vanaf. De Taycan Turbo GT heeft sowieso 789 pk beschikbaar. Druk je op de Attack Mode knop, dan stijgt dat 10 seconden lang naar 1.034 pk. Daarna moet de boel vier seconden afkoelen en kun je weer tien seconden naar 1.034. Maar de absolute piekwaarde van de Porsche Taycan Turbo GT is 1.104 pk, dat krijg je bij ingeschakelde launch control twee seconden lang. Dat lijkt misschien flauw, maar die twee seconden zijn bijna genoeg om het sprintje naar de 100 te voltooien, dat duurt namelijk 2,2 tellen. En vervolgens kun je doorgaan voor een top van 290 km/h of zelfs 305.

Met Weissach-pakket heb je 220 kilo downforce op topsnelheid.
Wacht even, de Porsche Taycan Turbo GT heeft twee topsnelheden?
Ja, als je voor de 'normale' gaat dan loopt de Porsche Taycan Turbo GT 290 km/h, ga je voor het kosteloze Weissach-pakket dan stijgt dat naar 305 km/h. Wat je hier op de foto's ziet is zo'n Weissach-pakket met een grote carbon spoiler en geen achterbank, zodat de auto 70 kilo lichter wordt. En ja, het slaat natuurlijk als een tang op een varken dat een vierdeurs EV geen achterbank heeft, maar dat geldt voor het hele idee van een EV met 1.100 pk. Elke Porsche Taycan Turbo GT krijgt bovendien alle optionele dynamiekverhogende systemen die opties zijn op andere Taycans. Dat betekent luchtvering, vierwielbesturing en het Active Ride onderstel dat razendsnel elk wiel individueel kan ophogen en de demping kan wijzigen.

Het Weissach-pakket kost je € 0 en een achterbank.
Hoe rijdt de Porsche Taycan Turbo GT dan?
Indrukwekkend. Na het nemen van de zonovergoten foto's begint het enorm te hozen en zelfs dan voelt de Porsche Taycan Turbo GT, stabiel en zeker. Best knap met 1.000 pk onder je rechtervoet. Vooral de communicatie via stuur en rem maakt indruk voor een auto die 2.200 kilo weegt. Hoewel we in de zeiknatte omstandigheden niet in de buurt van de grens kunnen komen, geeft de Turbo GT bizar veel vertrouwen. Toch knap.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Taycan Turbo GT Weissach Pack |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 2 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 248.747 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 760 kW / 1034 pk |
Maximaal koppel | 1.340 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 105 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.968 mm / 1.998 mm / 1.378 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.195 kg |
Laadvermogen | 275 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 265/35R21Prijzen |
Banden achter | 305/30R21Prijzen |
Topsnelheid | 305 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 2,2 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 20,6 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 555 km |
Lezersreacties (98) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.