Test: Porsche Taycan – Hoe een oude aap nieuwe trucjes leert
Harder, beter, sneller, sterker
92 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Inmiddels is de Porsche Taycan vijf jaar op de markt. In die tijd zaten de concurrenten van Porsche natuurlijk niet stil. Een eerste test moet uitwijzen hoeveel beter hij na de update is.
Hoe nieuw is de Porsche Taycan in deze test?
Best wel. Aan de buitenzijde veranderde de Porsche Taycan niet zo heel veel, al herken je het jongste model eenvoudig door andere lichtunits en het ontbreken van de verticale zwarte streep onder de koplampen. Maar volgens Porsche ging meer dan de helft van het budget op aan het verbeteren van de prestaties en de efficiëntie. Alle versies komen dus verder, verbruiken minder en leveren meer vermogen. Niet slecht voor een tussentijdse update.
De neus van de Porsche Taycan verliest de verticale zwarte streep.
Welke aandrijflijnen zijn er in de Porsche Taycan?
Er zijn in principe vier uitvoeringen: een achterwielaangedreven variant, een vierwielaangedreven Taycan 4S en dan de Taycan Turbo en Taycan Turbo S die ook allebei vierwielaandrijving hebben. Die laatste twee hebben standaard de nieuwe, grote accu met een netto capaciteit van 97 kWh. Op de Taycan en Taycan 4S is die grote batterij optioneel, standaard doen die het met 82 kWh netto, wat ongeveer net zo groot is als de grote accu van voor de facelift. Als je voor die grote batterij gaat kun je sneller DC-laden (320 kW in plaats van 270 kW) en krijgt de auto bovendien wat meer vermogen. De Taycan gaat van 408 naar 435 pk en de 4S gaat van 544 naar 598 pk. De Turbo versies hebben 884 ok 952 pk maximaal vermogen. Overigens geldt voor alle vierwielaangedreven varianten dat dat vermogen alleen beschikbaar is met een druk op de push-to-pass knop op het stuur. Niet dat je dat echt nodig hebt. De Porsche Taycan is sowieso ergens tussen belachelijk en verwoestend snel. We rijden tijdens de intro met de 4S en de Turbo S en die laatste is echt zinloze overkill. Op de natte wegen rondom Sevilla kun je de 598 pk van de 4S al amper benutten. Zelf bij het inhalen heb je het extra vermogen onder de knop niet nodig en zit je alsnog in no time op 200 km/h.
Fraai interieur in de Porsche Taycan, op het passagiersdisplay kun je ook video's kijken.
Kan het onderstel van de Porsche Taycan een beetje met dat vermogen overweg?
Zeker. Porsche hoef je niet uit te leggen hoe je een goed onderstel bouwt en zelfs een loodzware EV als de Taycan voelt verrassend wendbaar. Overigens hebben we tijdens de introductie uiteraard een volledig afgeladen versie met vierwielbesturing, adaptieve dempers, luchtvering (wat sinds de facelift standaard is op elke Taycan) en het nieuwe Active Ride-onderstel dat ook op de Panamera leverbaar is. Dat kan elk wiel razendsnel meer of minder demping en rijhoogte geven waardoor de koets zelfs bij hard remmen of hoge bochtensnelheden volledig vlak blijft. Het voelt een beetje onwennig in het begin maar hoe harder je gaat hoe minder prominent het aanwezig is, zeker met alles in Sport Plus. Het voelt dan zo natuurlijk, dat het lijkt alsof het systeem niet meer werkt maar Porsche bezweert ons dat het ook dan nog actief blijft.
Is het interieur van de Porsche Taycan ook vernieuwd?
Ja, maar de Porsche Taycan blijft wat krap vanbinnen in verhouding tot zijn buitenmaten. Bijna vijf meter is best lang, maar de beenruimte op de achterbank houdt echt niet over en de kofferbak van 407 liter is ook geen echoput. Wel heb je voorin nog een aardige frunk van 84 liter. Het instrumentarium werd eveneens vernieuwd en geeft nu meer informatie over de temperatuur van de batterij en welke gevolgen dat heeft voor het haalbare laadtempo. Mocht een laadpaal de begrenzende factor zijn, dan geeft het instrumentarium dat weer bij een laadsessie. Het infotainmentsysteem doet wat het moet doen maar is voor dit segment zeker niet indrukwekkend. Maar als geheel voelt de vernieuwde Taycan zeker wél indrukwekkend.
Op de achterbank van de Porsche Taycan zit je niet heel ruim.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Taycan 4S |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 2 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 125.647 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 400 kW / 544 pk |
Maximaal koppel | 710 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 89 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.963 mm / 1.966 mm / 1.379 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.145 kg |
Laadvermogen | 735 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 225/55R19Prijzen |
Banden achter | 275/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 557 km |
Lezersreacties (92) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.