Test: Peugeot e-3008 325 Dual Motor – Potentere EV met levenslustiger karakter

Maakt een extra motor van de 3008 een terreinwagen of juist een sportwagen?

58 reacties

Video

De Peugeot e-3008 is er dankzij een tweede elektromotor voortaan ook als potentere vierwielaandrijver. Wordt de cross-over daarvan een terreinwagen of leveren de hogere prestaties juist meer dynamiek op?

Wat is de Peugeot e-3008 325 Dual Motor?

De vorig jaar gepresenteerde derde generatie van de Peugeot 3008 is er behalve met voorwielaandrijving voortaan ook als vierwielaandrijver. Althans de elektrische e-3008, bij de hybride en plug-in hybride varianten blijven louter de voorwielen verantwoordelijk voor de afgifte van aandrijfkrachten. Voluit heet de vierwielaandrijver e-3008 325 Dual Motor. De naam verraadt al dat er een tweede elektromotor is toegevoegd. Deze zit tussen de achterwielen en verzorgt aldaar de aandrijving. De komst van die extra motor maakt van de 4x4 meteen ook de potentste variant, het systeemvermogen bedraagt 325 pk.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur

Een tweede elektromotor (tussen de achterwielen) maakt van de e-3008 een vierwielaandrijver

Waaraan kun je de 4x4 herkennen?

Aan de buitenkant onderscheidt de vierwielaandrijver zich van de andere varianten louter en alleen doordat er Dual Motor op de achterklep staat. Ook in het interieur zien we geen verschillen met de andere 3008’en. Op de afwerking en de gebruikte materialen hebben we dan ook weinig aan te merken. Het eigenzinnige dashboardontwerp vraagt enige gewenning maar vormt uiteindelijk weinig belemmering voor een eenvoudige bediening.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur

Je kunt de vierwielaandrijver aan de buitenkant alleen herkennen aan de tekst Dual Motor rechts onderaan op de achterklep.

Is de Peugeot e-3008 een ruime auto?

Met de e-3008 325 Dual Motor mikt Peugeot nog steeds op tweepersoonshuishoudens of hooguit gezinnen met kleine kinderen. Begrijpelijk, op de achterbank heb je onder het aflopende dak als volwassene weinig te zoeken. Het is net iets meer dan een 2+2. Het enige praktische verschil met de voorwielaandrijvers is de inhoud van de bagageruimte, die meet bij de vierwielaandrijver 50 liter minder: 470 liter. Dit is het directe gevolg van de plaatsing van de elektromotor tussen de achterwielen. Gelukkig is er onder de in hoogte verstelbare kofferbakvloer nog wel ruimte overgebleven om bijvoorbeeld de laadkabel op te bergen, fijn, want een frunk heeft de e-3008 niet.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieur

Op de achterbank heb je als volwassene niets te zoeken, het dak is vrij laag.

Wat presteert de Peugeot e-3008 325 Dual Motor?

Met alleen voorwielaandrijving is de e-3008 te koop met een 73-kWh accupakket en een bij 213 pk piekende elektromotor (de e-3008 210) en als Long Range-variant met een 96,9-kWh accupakket en een 231 pk motor (de e-3008 230). De Dual Motor is een directe afgeleide van de basisversie, hij is er alleen met de 73-kWh accu en heeft voorin de 213 pk motor. De achterste motor is goed voor 112 pk en brengt het systeemvermogen op 325 pk. Het maakt de e-3008 lekker vlot en levenslustig. Het drijft alleen wel het verbruik op waardoor je volgens opgave een actieradius overhoudt van maximaal 490 kilometer.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur

Het grote accupakket van de e-3008 Long Range is op de 4WD niet verkrijgbaar.

Wat levert een tweede motor op?

De komst van de tweede elektromotor brengt een extra rijmodus met zich mee: 4WD. In deze stand krijgen de voor- en achteras elk 50 procent van het vermogen toebedeeld, de voorste motor wordt dus enigszins in toom gehouden. Dit laatst om op rottige ondergrond overmatig doorslaan van de voorwielen de kop in te drukken. Overigens staat de elektronica in deze stand wel iets meer wielspin toe dan in de andere rijmodi zodat je off-road toch gecontroleerd uit de voeten kunt. Verder heeft de Dual Motor hill-decent control, de off-road cruisecontrol die zorgt dat je op losse ondergrond zonder te hoeven remmen toch beheerst beneden komt. De andere rijmodi zijn Eco, waarbij voor een lager verbruik alleen de voorwielen worden aangedreven en de achterste motor loos meedraait, Normal waarbij de voorwielen leidend zijn qua aandrijving maar waarbij de achterwielen automatisch bijgeschakeld kunnen worden als het nodig is, met een maximum systeemvermogen van 312 pk. In de Sport-stand is er een progressievere reactie op het gaspedaal en mogen beide motoren volle bak meedoen. Er is net als in de 4WD-modus permanent vierwielaandrijving, alleen nu in een verdeling van bijna 60 procent vóór en 40 procent achter.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieur

De komst van de tweede motor brengt ook een 4WD-modus met zich mee. Dat maakt van de e-3008 Dual Motor nog geen terreinwagen. Hij is meer in zijn element op het asfalt.

Wat heb je aan vierwielaandrijving in Nederland?

In Nederland waar extreme sneeuwdagen zelden voorkomen en de wegen doorgaans keurig verhard zijn lijkt de toegevoegde waarde van vierwielaandrijving beperkt. Als het je om extra pk’s te doen is, is een iets grotere elektromotor een simpelere en vooral ook goedkopere oplossing. Daar staat tegenover dat met vierwielaandrijving de voorwielen niet alles voor hun kiezen krijgen maar enigszins worden ontlast. Dat draagt bij aan iets meer rust in de besturing. Daarnaast levert een actieve verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achterwielen een stabiliserende werking op. Dit blijkt al snel tijdens onze kennismaking met de Dual Motor over een route met veel bochten. Waar een voorwielaandrijver van nature de buitenkant van een vlot genomen bocht opzoekt, wordt die neiging tot onderstuur bij de 4x4 de kop ingedrukt, al ver voordat rijden overgaat in glijden. Mooi neutraal volgt de Peugeot de opgelegde route. Alleen bij flink forceren op nat asfalt zien we een enkele keer het waarschuwingslampje van het elektronisch stabilisatiesysteem oplichten, verder geeft de auto geen krimp.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur

Dankzij vierwielaandrijving voelt de 3008 stabieler aan.

Hoe rijdt de e-3008 met 4WD?

Net als de andere elektrische varianten heeft ook de vierwielaandrijver vóór McPherson-veerpoten en achter een multi-link constructie, het basisrecept voor een stabiel weggedrag. Wel heeft de 4x4 strakker afgestemde veren, dito schokdempers en stabilisatorstangen om het extra gewicht (+ 154 kg) en het hogere vermogen het hoofd te bieden. De aanwezigheid van de Sport-modus ten spijt is de onderstelafstemming niet gericht op dynamiek: de nadruk ligt op comfort, net als de besturing. In de sportstand wordt de stuurbekrachtiging weliswaar een tandje teruggeschroefd, de besturing zelf wordt er niet gevoeliger van, die blijft enigszins afstandelijk. Je krijgt in alle rijmodi slechts in beperkte mate door wat er zich tussen de banden en het wegdek afspeelt. Dat associëren we nou niet direct met sport, maar zeker op langere afstanden draagt het wel bij aan de nodige rust.

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur

Het onderstel van de 4x4 Peugeot is lekker comfortabel.

Krijg je waar voor je geld?

In eerste instantie is de e-3008 325 Dual Motor alleen leverbaar als Launch Edition. Die is  gebaseerd op de GT-uitvoering en daarbovenop voorzien van onder meer 20-inch licht metalen wielen, een glazen dak, stoelen met extra functionaliteit en extra assistentiesystemen. Peugeot vraagt hiervoor €56.515. Dat is best stevig wanneer je bedenkt dat je voor minder geld al vierwielaangedreven versies hebt van bijvoorbeeld de Tesla Model Y of XPeng G6, auto’s met veel volwassener elektrocapaciteiten en vooral ook een ruimer interieur.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieur
Peugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) exterieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieurPeugeot e-3008 325 Dual Motor (2025) interieur

  • +Lekker vlot
  • +Comfortabel onderstel
  • -Krap achterin
  • -Flink aan de prijs

Oordeel

3 sterren

De tweede elektromotor maakt van de Peugeot e-3008 325 Dual Motor een vlot rijdende EV met nog altijd een comfortabel karakter. Er hangt echter wel een stevig prijskaartje aan deze elektrische 4x4, we kennen auto’s waar je voor minder geld volwassener prestaties en vooral ook meer ruimte krijgt.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.