AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Opel Astra Electric - De betere Astra?

Electric valt te verkiezen boven de plug in-hybrid

120 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Na de Mokka en de Corsa komt Opel nu met een volledig elektrische Astra, die als Electric in de prijslijst staat. Met de nieuwe elektrische aandrijflijn, dus een grotere accu, meer motorvermogen en vooral een betere efficiency. In en om Berlijn doen we onze eerste ervaringen op en proberen we indruk te krijgen van het verbruik.

Een laag verbruik is voor elke EV essentieel, zeker als de accucapaciteit niet al te riant is. Die bedraagt in dit geval een bruikbare 51 kWh en uitgaande van het WLTP-verbruik van 14,8 kWh/100 km zou je dan na ongeveer 330 kilometer op zoek moeten naar een laadpaal of snellader, wil je niet doorrijden totdat er allerlei alarmlichten op het dashboard gaan branden. De motor ligt dwars voorin en levert 156 pk en 270 Nm koppel, goed voor een topsnelheid van 170 km/h en 0-100 km/h in 9,2 seconden.

Wat zijn de concurrenten van de Astra Electric?

De Astra – in topjaar 1999 goed voor ruim 40.000 registraties in Nederland - opereert in het c-segment en doet het qua verkoop niet geweldig dit jaar, ook niet op de thuismarkt. Kijken we naar de elektrische versie en puur naar het segment van de vijfdeurs hatchback of stationcar, dan komt hij uit eigen stal de nieuwe Peugeot e-308 tegen en als gedoodverfde concurrent natuurlijk de VW ID3. Andere kapers op de kust zijn de MG4 en MG5, de Cupra Born en de Renault Megane E-tech

Is het een beetje efficiënte EV?

Tijdens een eerste rijtest als deze is het lastig om een representatief verbruik te noteren. Toch hebben we een poging gedaan en zijn we direct vanaf het vliegveld van Berlijn de snelweg op gegaan. Ja, de autobahn. Maar dan wel met Nederlands tempo. Kortom, de cruisecontrol op 105 km/h en dat bijna vijftig kilometer lang, met als uiteindelijk resultaat een keurige 14,5 kWh/100 km. Zoals gezegd, nog niet echt representatief, maar het geeft toch een goed indicatie. Later hebben we ook nog een stuk met 130 km/h gereden en verder veel binnenwegen met veel stoppen en optrekken voor de video. Na 250 km gaf de boordcomputer een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km aan.

Is de elektrische Astra net zo ruim als de andere versies?

Het is best een slimme strategie van Stellantis om een bestaand model ook als volledig elektrisch te leveren, zoals dat al met bijvoorbeeld de Corsa, Mokka, Peugeot 208 en 2008 gebeurt. De accupakketten krijgen een plek onder de voorzittingen, de achterbank en deels onder de bagagevloer. Dat laatst kost ruimte. De kofferbak van een Astra hatchback met benzinemotor heeft een inhoud van 422 liter, bij de Electric (en de plug in-hybrid) is dat 352 liter. In het geval van de Sports Tourer hebben we het over 598 liter versus 516 liter. In het interieur merk je vrijwel niets van de accu’s, behalve de verhoging bij de voorstoelen. Een aanhanger mag er helaas niet achter, voor de ST komt een trekhaak beschikbaar waar een fietsdrager op kan.

Hoe anders dan de ‘reguliere’ Astra rijdt de Electric?

We melden het wel vaker bij het rijden in de elektrische versie van een bestaand model: de spontane reactie op het stroompedaal, het direct beschikbare koppel, het ontbreken van motortrillingen en het stille en soepele accelereren maken het de fijnere auto. En ja, een EV is duurder en legt je qua vrijheid misschien wat beperkingen op, dat staat los van het feit dat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor en nauwelijks onderhoud verlangt. De Astra Electric weegt hetzelfde als de plug in-hybrid maar de gewichtsverdeling is iets beter. Vering en demping zijn hier of afgestemd en ook op dat vlak heeft Opel zijn huiswerk goed gedaan; de Astra Electric stuurt fijn en is weliswaar stevig geveerd om het gewicht in toom te houden, maar niet irritant hard.

Is de Astra Electric een aanrader?

De elektrische Opel Astra blijkt een prettig rijdende auto met een redelijk goede actieradius, mede dankzij de verbeterde efficiency van deze nieuwe aandrijflijn van Stellantis. Het interieur is niet het ruimste in zijn klasse en de bagageruimte leverde wat liters in ten faveure van het accupakket. Een prijs hebben we nog niet, maar die zal zeker op het niveau van een VW ID3 en Renault Megane E-Tech liggen.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (120) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 2
Europa wordt danig op de proef gesteld om geen Chinese EV te kopen. Noem de hoge prijs en matige prestatie een solidariteitsheffing en het kan nog wat worden.
Gewijzigd door auteur
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 15
Ook de BEV's uit Europa, zoals de VW ID3, de Renault Mégane en de Peugeot 208 of 2008, zijn prima BEV's en bovendien kun je dan in je vertrouwde merk blijven rijden, maar dan elektrisch. Daar staat tegenover dat de prijzen van al deze auto's wel aan de hoge kant zijn in vergelijking met de concurrentie uit China en de VS. De Zeekr en de BYD hebben inderdaad aansprekende BEV's in hetzelfde segment en dezelfde prijsklasse. Met de prijs van € 45.000 voor deze Opel die door Marc is getest, is de Opel evenwel ook € 3.000 duurder dan de Tesla Model 3., die een segment groter is. Dat is geen station, zelfs geen hatchback, maar qua prijs dus wel een directe concurrent. Niettemin ben ik onder de indruk van de vormgeving en het verbruik van deze elektrische Opel. Mooi merk met veel liefhebbers
Anoniem
Anoniem
  • 3
Dat is de "eeuwige" afweging. Een Tesla met meer "value" (ofwel EV-specs) voor je geld. Of een auto van een legacy brand...
Probleem dat ik toch een beetje met Tesla blijf hebben is het feit dat de stoelen niet lekker zitten/minder zijn en simpele knoppen (bijv. volume) niet aanwezig zijn.
Ja het went, maar ook, ja het is nog steeds minder prettig. Als je uit een luxe auto stapt met "volvo" kwaliteit stoelen, dan ga je dat toch missen. Maakte voor mij dat ik geen model S meer wilde, terwijl ik die zo gaaf vind. Ook het uiterlijk wordt iets te veel op bespaard, gemaakt voor goedkope productie, maar daarmee ook net te veel vorm gaat voor functie (en niet een leuke uitstraling).
Een model 3 of y of s is veelal stukken beter en voordeliger dan de concurrentie. Maar ik krijg het "wauw" gevoel alleen bij acceleren, leuke AI en goede EV-eigenschappen.. Dat is, voor mij, helaas onvoldoende.
Gewijzigd door auteur
Juul Snoek Tesla
Juul Snoek Tesla
  • 0
@Good vibrations: of stoelen lekker zitten is inderdaad een persoonlijke beleving. Daar kun je in zijn algemeenheid niet zoveel over zeggen. In de reviews lees ik daarover eigenlijk niet of nauwelijks iets negatiefs. Ik zelf ervaar de stoelen na 200.000 km nog steeds als heel prettig. Voor wat betreft "knoppen" deel ik je mening evenwel niet. Het volume bedien je immers gewoon met het scrollwieltje op je stuur of via spraakbediening of via het scherm. Ik gebruik altijd het scrollwieltje: een kind kan de was doen. De door jou gelegde relatie tussen prijs en uiterlijk begrijp ik niet zo goed. Het uiterlijk is bepaald door luchtweerstand: dat kan je aanspreken of minder aanspreken, maar met prijs heeft dat niet zoveel te maken. Een relatie tussen prijs en gebruikte materialen is er natuurlijk wel, maar dat zit bij Tesla wel snor: de materialen zijn steeds mooier. Het wow-gevoel hangt dan ook voornamelijk samen met jouw persoonlijke esthetische voorkeur... prima toch ?
Gewijzigd door auteur
s velthuis
s velthuis
  • 1
Europa wordt niet op de proef gesteld, Europa heeft alle slagen verloren. Europa is geen partij meer in de wereld. We zijn op bijna alle vlakken ingehaald door Azië en zijn voor onze consumptie volledig er van afhankelijk geworden. Dus nee, Europa wordt niet op de proef gesteld, Europa krijgt waar ze langdurig naar toe heeft gewerkt. Lees het boek Grand Hotel Europa eens, van Ilja Pfeijffer. Bv hoofdstuk 6.8 en de dialoog in hoofdstuk 7 leggen dit heel verhelderend uit. Daar gaan ze nog een stap verder zelfs, Europa is het attractiepark van de wereld geworden om te zien hoe het vroeger was. Waar we nu staan hebben we volledig aan onszelf te danken en te wijten. En dat geldt ook voor de (teloorgang van) onze auto industrie.
Gewijzigd door auteur
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik maak me er niet druk over. Heb er geen invloed op. Ik kan waarschijnlijk de rest van mijn leven geen "Chinees" kopen en om mij heen zien dat het ervan wemelt. Ik heb de indruk dat als mensen zich bewust worden van de (eigen, zelf gecreëerde) gekte in de wereld, dat pas dan een eerste stap gezet kan worden richting samenwerking, vrede, ecologie. Als ik daar bij mag zijn, mooi. Zo niet, dan kan ik er zelf naar leven, met de nodige uitdagingen en tegenslagen. Ook wel "het leven" genoemd.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 9
Mooie auto.Alles is afhankelijk van de prijs. Voorlopig ligt de TCO bij bij dit soort auto’s bij benzine nog lager.
Jelmer
Jelmer
  • 0
Mooie auto.Alles is afhankelijk van de prijs. Voorlopig ligt de TCO bij bij dit soort auto’s bij benzine nog lager.

Welnee.
En het is ook meer waar voor je geld: rijdt fijner.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Niet als je veel kilometers maakt en zonnepanelen op je dak hebt liggen..
Wilde zelf een Alfa Mito als 2e auto, maar een MX30 bleek voordeliger op TCO.. in aanschaf uiteraard wel stukken duurder..
Fairlight
Fairlight
  • 3
Mooi product, prijzen verlagen nog wel. Ze zullen wel moeten. Dan wordt de totale aanbieding vanzelf beter.
Ik lees nauwelijks onderhoud, opel is geen tesla. Laatste EV beurt ruitenwissrvloeistof vergeten: 22 euro materiaal, afbik om het klepje van het reservoir te openen, en dan nog btw. Dus de TCO verlaging is kleiner dan bij een “echte” EV.
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 3
Een long range MG 5 is praktischer, goedkoper, lichter, én heeft een grotere batterij, dan deze elektrische Astra. Er is dus nog E-werk voor Stellantis. Rationeel gezien, heeft MG de betere papieren.
Stellantis rules
Stellantis rules
  • 8
Een MG5 long range heeft een grotere batterij maar een lagere range......dus minder efficiënt . En ook nog lagere snellaadcapaciteit!
Ga jij maar lekker in een minder efficiënte Chinese budget auto rijden voor hoogstens een paar duizend euro minder.
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 2
Een MG5 long range heeft een grotere batterij maar een lagere range......dus minder efficiënt . En ook nog lagere snellaadcapaciteit!
Ga jij maar lekker in een minder efficiënte Chinese budget auto rijden voor hoogstens een paar duizend euro minder.

Volvo EX30.....
nitro68
nitro68
  • 3
Vindt die laadnelheid nog steeds een beetje povertjes.........MG4 64kW start met 136kW en heeft bij 60% SOC nog steeds 100kW.
En daar veranderd niets aan, hoe vaak je ook snellaad.
Dat schiet op, Charging like a bosssssss volgens T-Bjørn.
Qua efficientie liggen ze op gelijk niveau, daar gaat het verbruik ook fors omhoog bij +110km/h net als bij deze astra.
Zal wel door de luchtweerstand komen.
Gewijzigd door auteur
Helios
Helios
  • 0
Klopt, maar als je ipv Kwh laadsnelheid denkt over de KM snelheid die je bijlaadt, is het wel weer aardig. 200 KM in 30 min is ok.
was Grami
was Grami
  • 0
En ziet er ook nog eens niet uit - echt een low- budgetauto , de Astra is een schoonheid in zijn klasse !
Helios
Helios
  • 1
Niet mee eens, dit zal beter rijden, deze auto is zuiniger en minder afschrijven. Zuiniger bespaart je ook weer wat knaken. Gewicht is minder relevant, weggedrag meer.
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
Gut, de accu's zitten niet onder de vloer. In tegenstelling tot wat een welbekend allround auto-expert (objectief, maar dan alleen mbt VAG-producten) op deze site wist te vertellen. Nee, ze hebben ze weggepropt precies op de plekken waar ik het al verwachtte. Dus, voor wie gaat roepen dat het accupakket groter moet: Gaat niet.
Chewy
Chewy
  • 4
Energiedichtheid kan wel omhoog.
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Daar wordt het accupakket niet groter van, toch?
B56
B56
  • 2
Wil ik wel direct bovenop accu’s zitten?
pakkingharry
pakkingharry
  • 3
Er is geen ev die niet de accu op of direct naar de stoelen heeft ziten.
Frits79
Frits79
  • 3
Je zit nu ook al op de brandstof tank.
Bigdaddy
Bigdaddy
  • 0
Zit die bij jou onder de voorstoel dan?
Stellantis rules
Stellantis rules
  • 15
Er zijn inmiddels al veel tests van de Astra electric op internet te vinden en bij allemaal blijkt dat de Astra uiterst efficiënt is. Dat is ook waar het naar toe moet, efficiënte BEV's, niet gewoon grotere accu's er in plempen.
Goed bezig Opel/Stellantis
Gewijzigd door auteur
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 4
De prijs van de BEV zal de levensvatbaarheid bepalen. Qua TCO is benzine doorgaans in deze categorie Golf/Astra nog fors goedkoper.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 4
Loop je niet wat op de muziek vooruit? Ik heb nog geen echte testwaardes gezien, alleen maar gespeculeerde nummers of heel oppervlakkige extrapolaties.
Stellantis rules
Stellantis rules
  • 4
Kijk op YouTube en je zult veel reviews vinden met allemaal verbruikscijfers in dezelfde range en in verschillende situaties getest, niet alleen stadstempo bv.
Een voorbeeld:
https://youtu.be/FfK-7n6DrA8
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
18.5 kWh/100 km bij 130 km/u.
Das ist ganz nett!! Dat lukt niet met mijn citroentje.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Bijgaand de TCO van auto’s die in dit segment te koop zijn. Bron: Belgisch verkeersinstituut VIAS. Objectieve waarden over de levensduur.
Simulatie TCO Peugeot 208 (klein)
TCO Elektrische versie € 56.872
TCO Benzine € 52.577
TCO Diesel € 52.421
Simulatie TCO VW Golf (compact)
TCO Elektrische versie € 63.763
TCO Benzine € 59.635
TCO Diesel € 65.675
Anoniem
Anoniem
  • 1
Even duiding, dit zijn dus Belgische prijzen. De brandstof prijzen in Nederland zijn uiteraard hoger.
.
ANWB komt op andere tarieven uit waarbij de BEV lager uitkomt.
.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het
.
Peugeot e-208 GT Peugeot 208 1.2 GT
Totaal per km 49,9 ct 59,6 ct
Totaal per maand € 518 € 622
*Op basis van benzineprijs €1,99/liter en elektriciteitsprijs € 0,46/kWh.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Dat is aantoonbaar niet correct Fonz. Dieselprijs is in België bijv. hoger dan in Nederland. 1,99 euro voor een liter euro 95 is buitensporig hoog. Betaalde vandaag 1,739. Qua TCO blijft een BEV gewoon geen goede keuze. Voor het milieu kan ik het begrijpen maar economisch is een BEV gewoon een dure en verkeerde keuze.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Oh jee. Dan gaat het bedrijfsleven vanaf volgende maand allemaal weer massaal benzinevoertuigen kopen.
.
Gelukkig gebeurt dat niet. Want comfort, CO2 uitstoot en duurzaamheid zijn ook belangrijk. En daarop scoort een BEV veel beter dan een ouderwetse oliestoker.
MaxO
MaxO
  • 0
@SR, u heeft er blijkbaar wel een dagtaak aan om een gemiddelde auto op te hemelen naar een topper in het segment...
Ik heb persoonlijk helemaal niet met accu-vervoermiddelen, maar als het dan toch per se zou moeten doe dan maar een Tesla Model 3 en zeker geen (P) Opel...
Gewijzigd door auteur
Ragnar Lodbrok
Ragnar Lodbrok
  • 0
Wat verwacht je met zo`n Nic name. Van objectiviteit is nauwelijks sprake. Tesla zou ook mijn voorkeur hebben.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Hij is zeker wel objectief, zelfs met nic name. Kunnen we van Ragnar 'Purepech' Lodbroek helaas niet zeggen. Tesla jouw voorkeur, hahaha. Alles is jouw voorkeur, als het maar geen Stellantis is.
Helios
Helios
  • 1
+ Ontzettend zuinige aandrijflijn
+ Laadsnelheid is ok, samen met efficiency kan je snel veel KM bijladen
+ Mooie bak van een vertrouwd merk
- kleine kofferbak, zelfs ST zal waarschijnlijk relatief klein zijn
- Prijs is gemiddeld, niet concurrerend
- Helaas kan ie geen kilo aan de trekhaak.
Helios
Helios
  • 1
- Auto kan niet route incl. Laadstops berekenen. Heeft een overzicht van laadpunten, maar meldt niet de laadsnelheid van de punten. Daar zijn er andere merken die dat wel geintegreerd hebben.
pakkingharry
pakkingharry
  • 1
Is dat niet via apple carplay/android auto te omzeilen via een goede navi app?
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 0
Niet zoals bij Tesla, of bijvoorbeeld de IONIQ6 (en sinds kort door een update de EV6 en IONIQ5). Een app als PUMP of ABRP heb je een betaald abonnement voor nodig als je Carplay wilt gebruken. Je kan deze apps dan gebruiken voor routeplanning inclusief laadstops, maar de planners worden niet constant gevoed met data van de auto. Zou dan weer met een dongle kunnen. Of bij PUMP door in de app in te loggen met de inloggegevens van de app van je auto (data is ook dan niet realtime maar moet steeds ververst worden). Dus allemaal vrij houtje touwtje.
Tot slot zal een carplay-app je batterij niet conditioneren voor het snelladen en dat gaat te koste van de laadsnelheid.
pakkingharry
pakkingharry
  • 0
Ahh ja de koppeling met de auto had ik niet voorzien. Nog wat werk te verzetten dan door Stellantis.
Fully Charged
Fully Charged
  • 1
DC laadsnelheid van de snellader is amper relevant als de Opel zelf maar ca. 90 Kw aankan.
ak2
ak2
  • 7
De elektrische Opel Astra en Peugeot 308 zijn geen baanbrekende elektrische auto's.
Wel zijn het zeer bruikbare, goed rijdende, en mooie elektrische auto's.
Ik denk dat Opel en Peugeot er best veel van gaan verkopen.
Helios
Helios
  • 1
Wel leuke omgeving trouwens, hier wonen wij in de omgeving ?
Frits79
Frits79
  • 0
Welke omgeving is dat? het ziet er inderdaad mooi uit.
Helios
Helios
  • 1
Brandenburg, Speckgürtel van Berlijn. Die "Hangar" waar de video begint is tegenwoordig een tropisch zwemparadijs, erg bijzonder (wel wat prijzig).
Ruttie85
Ruttie85
  • 11
Laatst reed ik achter een felblauw exemplaar, onder de vleugels van Stellantis is de Astra imo een mooie verschijning geworden ?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik kan 330 km op basis van wltp nou niet echt een goede range noemen, in de praktijk is dit namelijk al lager, en in een koude winter nog meer... Daarnaast is de prijs veels te hoog
Helios
Helios
  • 2
Uit 51KwH is dat fors, aandrijflijn die wordt gepresenteerd is echt een grote sprong naar voren. Daarnaast, de concurrentie doet het niet veel beter voor deze prijs. Megane, Tesla SR, ID3 gaan niet verder komen.
Half uur laden, 70% erbij en je kan weer 200KM plus erbij rijden.
Frits79
Frits79
  • 3
De WLTP range is 410km en in de praktijk is 330 netjes.
voorheen 306xsi
voorheen 306xsi
  • 2
Zet in de folder gewoon de echte range is WLTP x 0,8, wel zo eerlijk.
Bij een literfles cola in de supermarkt, verwacht je toch ook een liter cola?
Bij EV is het normaal een niet realistische theoretische range te vermelden.
Een hogere uitstoot bij DIESEL tov theorie (ook gemeten) is het ineens sjoemelen?
Zet je toch aan het denken, beide niet juist in de praktijk.
Helios
Helios
  • 1
WLTP is voor alle aandrijflijnen, dus ook voor die Diesel en Benzine. Ook die hebben minder reikwijdte. Om een neutrale proef te hebben, moet je die ju eenmaal onder perfecte omstandigheden doen, daarmee alle factoren gelijk zijn.
Marleen
Marleen
  • 0
Eigenlijk zouden ze beter de actieradius vermelden bij een snelheid van 120/u bij 5 graden. Ik denk dat je dan al een beter beeld hebt van de werkelijke actieradius.
Jilger
Jilger
  • 2
Die opmerkingen over de TCO, waarop zijn die gebaseerd?
Welke tarieven voor (snel)laden worden gebruikt?
Zelf heb ik sinds kort ook een elektrische auto (naast 2 benzine auto's) en de maandelijkse kostenbesparing is echt fors. Ja, ik heb zonnepanelen thuis en een eigen oprit, waardoor ik met dit weer zo goed als gratis de auto kan opladen. Ik weet best dat lang niet iedereen dat kan, maar voor de mensen die een vergelijkbare situatie hebben (zonnepanelen en eigen oprit met laadpunt) is de TCO van een EV echt een stuk lager dan van een ICE.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Met snelladen ga je nooit de voordeligste zijn, dus snelladen is een reservemogelijkheid voor als het niet anders kan. Als je niet kunt laden bij je werkgever (maar wel parkeren) dan wordt het hoogste tijd om dat te regelen!
michelvd
michelvd
  • 1
Ik zie hier nog steeds geen efficiënt ontwerp wat goedkoper te produceren is, met veel minder onderdelen en veel beschikbare ruimte voor inzittenden en bagage zoals "nieuwe" elektrische bouwers dat wel doen.
Ik vrees dat als dit niet heel snel verbetert een aantal grote traditionele merken over 10 jaar niet meer bestaan.
nitro68
nitro68
  • 4
Komt door gebrek aan lef.
Had de 308 en Astra als EV ontworpen en een dedicated EV platform gebruikt met het pakket in de bodem dan had je voor de ruimte met name in de koffebak en de cabine geen consessies te doen.
Maar ze blijven maar met 1 been in het ICE gat (graf) staan.
Tesla verkoopt toch ook prima, dat gaat deze Astra nooit evenaren.
Hoe zou dat komen denken jullie?
Dat gebrek aan lef gaat de EU fabrikanten heel snel opbreken, de meeste consumenten interesseert het 0,0 waar de auto vandaan komt, die wil bang for the buck.
Koppakking
Koppakking
  • 8
Onzin, BMW bewijst dat het wel kan. Dedicated is overated.
nitro68
nitro68
  • 4
Met een grote SUV bedoel je, je vergelijkt appels met peren zoals gewoonlijk.
DeZ
DeZ
  • 1
Met mijn i4 doe ik geen concessies hoor.....;-)
nitro68
nitro68
  • 2
i4 is ook een maat groter, dus daar is het wat makkelijker om je accu's te verstoppen.
Tevens is de i4 uitsluitend als EV te krijgen, dus het is dan voor BMW wat makkelijker om wat aanpassingen aan de carosserie te doen dat je de accu's wat makkelijker kwijt kan.
DFC
DFC
  • 0
Ziet er een leuke en efficiënte ev uit, maar wat een lawaai in de cabine !
Op minuut 10 bij een wat hogere snelheid komen er wat decibels binnen.
Goed dat de achterklep van kunststof is om gewicht te besparen maar beknibbel dan niet op isolatie om het gewicht te reduceren.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 1
Is maar net hoe de microfoon staat en versterkt wordt. Een echte dB meting vertelt pas goed wat de geluidsdruk is.
DFC
DFC
  • 0
Daar comfort en stilte in de cabine een belangrijk issue is voor een ev wagen had ik dit al eens aangehaald aan de redactie. Denk dat ik best een decibelmeter schenk, dan kunnen ze informeren of de wagen goed is geïsoleerd.
Gewijzigd door auteur
jbr
jbr
  • 3
Ik zie twee keer een Lada in beeld verschijnen. Het contrast kan bijna niet groter...
Alexroy
Alexroy
  • 0
Ik ben erg benieuwd naar de vanafprijs in Nederland. De uitvoering die Mark heeft gereden is eigenlijk al te duur voor wat je krijgt. Hopelijk kan Opel de prijs nog iets verlagen om een beetje concurrerend te blijven. Verder is het een leuke auto om te zien en op het eerste gezicht lijkt hij ook redelijk efficiënt. Daarnaast hoop ik dat Opel ook in staat zal zijn om de levertijden binnen een redelijke termijn te houden, want een jaar wachten is echt te lang!
eTech
eTech
  • 3
Toch een beetje vlees noch vis. Ik zie geen frunk, een middentunnel achterin en een krappe bagageruimte. Laadsnelheid is laag en het verbruik is redelijk maar niet geweldig goed. Prijs zal ook best fors zijn. Dan kun je vermoedelijk beter een Volvo EX30 nemen verwacht ik maar laten we de prijzen afwachten. En die Stellantis software zou voor mij een reden zijn om geen auto van ze te kopen. Het voelt gewoon oud en ziet er gek uit. Krijg een Windows Mobile 6 idee als ik het zie.
Gewijzigd door auteur
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
In de middentunnel zitten accumodules. Best slim, om zo meer beenruimte te creëren.
Chewy
Chewy
  • 1
Behalve als je als derde achterin het midden zit.
the Fox
the Fox
  • 2
In theorie 330 km op één lading. Te weinig. Next!
Helios
Helios
  • 7
In theorie 410 KM op een lading, in de praktijk 330.
Wheeler Dealers
Wheeler Dealers
  • 1
Met een Bef moet je leren rijden. Maar goed velen willen toch die 3 minuten eerder thuis zijn en daardoor 40 % meer verbruik voor lief nemen.
lekkermobiel
lekkermobiel
  • 1
MRB lager, verbruikskosten lager, aankoopsubsidie particulier of grotendeels 16% bijtelling zakelijk, lage onderhoudskosten en waarschijnlijk een sterke restwaarde (want deze klasse zal over een tijdje amper tweede-hands beschikbaar zijn!). Beter prestatie dan vergelijkbare brandstofvarianten (in €/km)? Lijkt wel ..... Lijkt dat middenklasse op pariteit zit! Knappe prestatie!
Wanneer beschikbaar, en voor hoeveel? En die station ... ?? ?
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Qua TCO is dit nog lang niet het geval. In de 208/ Golfklasse is benzine aantoonbaar aanzienlijk goedkoper.
Fully Charged
Fully Charged
  • 1
Ik vind deze Opel er best aardig uit zien. Maar als je kijkt naar de gemiddelde specs, de beperkte binnenruimte, geen frunk, wel middentunnel, redelijk hoge verkoopprijs, dan weet je al dat dit geen succesnummer gaat worden. Verkeerde zuinigheid om zowel de ICE-versie als de EV op hetzelfde platform te bouwen. Dit leidt onvermijdelijk tot consessies qua ruimte en veiligheid.
Het meest opmerkelijke van deze test vind ik de conclusie van AW dat deze lekkerder rijdt dan een fossielgestookte versie. Dat is echt een novum volgens mij.
louisz
louisz
  • 2
Zou iemand kunnen uitleggen (of een link naar uitleg kunnen geven) waarom de actieradius het hoogst is in de eco-stand, terwijl de eco-stand alleen minder vermogen geeft? Ik meen bij eerder EV-reviews te hebben begrepen dat meer vermogen bij EV's eigenlijk gratis is, dus dat dat niet tot een lagere actieradius zou leiden, en dat daarom EV's zo vaak van die absurd hoge vermogens hebben. Had ik dat verkeerd begrepen?
Helios
Helios
  • 0
Geloof dat het hem zit in drie zaken.
1. Stroomafnemers worden afgeknepen, hoofdzakelijk de airco.
2. De regeneratie stand wordt zwaarder, auto remt dus meer af en genereert meer stroom.
3. Het eigenlijke antwoord op je vraag, bij gelijke snelheid is idd het verbruik mbt vermogen nabij irrelevant, maar snel accelereren kost wel degelijk meer stroom, hetgeen met lagere vermogens niet zo lekker gaat.
DonJunior
DonJunior
  • 0
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".

Okee.. dan ga ik wel naar YouTube.. daar staat dezelfde video die wel afspreelt.. en zo ben je een gebruiker kwijt op de website. #onhandig
RV 72
RV 72
  • 0
Dat gebeurt heel soms, maar blijf gezellig hier joh, is leuker dan op YouTube ?
L Baeke
L Baeke
  • 1
Wat me opviel: "De Astra Electric weegt hetzelfde als de plug in-hybrid ". De fabel dat EV veel te zwaar zijn en dat PHEV een betere oplossing zijn mag bij deze de vuilnisbak in. ziet er een heel keurige auto uit. Knap werk, Opel ! Alleen jammer dat de kleinere koffer niet werd goedgemaakt met een frunk want voorin is daar in afwezigheid van een motorblok typisch wel genoeg plaats voor.
Hybrid
Hybrid
  • 4
In de video wordt aangegeven dat de Astra Electric 1700kg weegt en evenveel weegt als de Astra Plug in Hybrid. Toevallig heb ik een Astra Plug in Hybrid en die weegt 1578kg, dus 122kg lichter dan de Electric, ondanks 1.6 benzinemotor in de Plug in Hybrid. Samen met de elektromotor heb ik 180pk systeemvermogen en mijn top is niet 170km maar 225km/u. Doordat de stroom het laatste jaar zo duur was aan de laadpaal, reed ik vaak op benzine en dus net wat goedkoper. Maar ik probeer zo veel mogelijk elektrisch te rijden, en dan rijdt de Plug in Hybrid net zo lekker hoor. Verder vind ik het van Stellantis juist erg slim dat zij dezelfde auto met meerdere brandstoffen aanbieden, zowel fossiel als elektrisch. Kijk een bij de Corsa en de 208 wat een succes dat is. Ook bij de Astra en de 308 kun je alles kiezen. Is beter dan een ID3 en een Golf naast elkaar blijven produceren, of een Polo die niet eens elektrisch leverbaar is.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Eens! Een benzineAstra weegt zelfs nog geen 1300 kg.
Anoniem
Anoniem
  • 1
De 10.000 liter brandstof die er echter doorheen gejaagd worden gedurende het leven van de auto wegen echter wel wat meer.
Hybrid
Hybrid
  • 0
Weet je wat al die zonnepanelen in zo' n veld wegen? En wat weegt zo'n windmolen van 100 meter hoog? Dat is geen 'gratis' stroom want ook panelen en molens moeten eerst worden bekostigd. Op dit moment, met sterk wisselende electra en benzineprijzen, rij je met een PHEV goedkoper, je kunt zelf de brandstof kiezen. En rijdt gelijkwaardig, zo niet beter dan een EV. En heeft 800km actieradius. Geen laadstress en toch elektrisch.
AvA
AvA
  • 1
WI i.p.v. GG; was dit een huurauto?
LAAG zitten is dat het nieuwe belang? Vooral voor jongelui van 18-23, die verkeersdeelnemers die het meeste schade rijden. Dat komt ervan als niet over je stuur maar er onderdoor moet kijken en je daarbij nauwelijks ziet wat er voor je neus gebeurt... : / Laag zitten is onverstandig.
RV 72
RV 72
  • 3
Ziet er niet verkeerd uit, maar jongens wat een prijzen. En waarom het hier in Nederland weer duurder moet zijn dan bij de buren.... dat weten we inmiddels al wel ??
RV 72
RV 72
  • 1
Leuk trouwens al die Lada's in het filmpje ?
Prius 5
Prius 5
  • 2
Veel reviews zijn inderdaad zeer positief over het verbruik van deze Astra. Een aantal testers zaten tussen de 13-15 kWh/100 km. Er was zelf een tester die 10 kWh/100 km haalde in stadsverkeer en stukjes over provinciale wegen. Er worden stappen gezet door Stellantis. De prijs is wel 10k te hoog om het grote publiek aan te trekken. Toch wel vreemd, want Opel zit historisch in het betaalbare segment maar deze Astra valt buiten deze categorie.
Marleen
Marleen
  • 0
Zal wss te maken hebben met het gebrek aan productiecapaciteit / batterijen. Zolang ze alles wat er geproduceerd wordt kunnen verkopen, zal de prijs hoog blijven. Massaal produceren kunnen voorlopig enkel Tesla & de chinezen.
Hybrid
Hybrid
  • 1
Kwaliteit heeft nu eenmaal een prijskaartje
CONSPIRACY
CONSPIRACY
  • 2
Stellantis houdt de prijs consequent hoog. Totdat je binnenstapt bij de dealer, dan kan er opeens een pak geld vanaf. De PHEV is in Spanje deze maand 9k gezakt in prijs. Verkoopt nml voor geen meter. Gaat met deze EV ook gebeuren!
Kroen 5468430
Kroen 5468430
  • 1
Het uiterlijk van deze auto heeft wat weg van een muscle car.
George 2903326
George 2903326
  • 0
Het GM verleden is nog steeds zichtbaar, en dat is zeker niet erg.
Ford R
Ford R
  • 0
Marc Klaver, als je graag het vreselijke woord stroompedaal wil gebruiken (waarom in hemelsnaam), gebruik dan ook benzinepedaal en dieselpedaal alsjeblieft.
Betreft de Opel, ik vind ze er echt goed uitzien. Wel prijzig maar zou liever dit kopen dan een goedkopere Chinese variant.
Zoefzoef de H
Zoefzoef de H
  • 0
Ben ik met je eens, Ford. Er kwam toch ook geen gas uit bij een benzine of diesel? Alleen met LPG zou het kloppen. 'Gaspedaal' mag van mij gebruikt blijven worden. Lekker gassen met je BEV ? Taal is niet altijd letterlijk en logisch, dat zou erg saai worden.
Zegt er nog iemand "Draai nummer xx om te bellen"?
Gewijzigd door auteur
Marleen
Marleen
  • 0
Mss je naam in "gasgas" veranderen ipv "zoefzoef"
Hybrid
Hybrid
  • 0
Deze Astra EV zal het zeker weer goed gaan doen in de zakelijke markt en lease, zie ook het succes van de 208 / Corsa.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum