Test: Opel Astra Electric - De betere Astra?
Electric valt te verkiezen boven de plug in-hybrid
120 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Na de Mokka en de Corsa komt Opel nu met een volledig elektrische Astra, die als Electric in de prijslijst staat. Met de nieuwe elektrische aandrijflijn, dus een grotere accu, meer motorvermogen en vooral een betere efficiency. In en om Berlijn doen we onze eerste ervaringen op en proberen we indruk te krijgen van het verbruik.
Een laag verbruik is voor elke EV essentieel, zeker als de accucapaciteit niet al te riant is. Die bedraagt in dit geval een bruikbare 51 kWh en uitgaande van het WLTP-verbruik van 14,8 kWh/100 km zou je dan na ongeveer 330 kilometer op zoek moeten naar een laadpaal of snellader, wil je niet doorrijden totdat er allerlei alarmlichten op het dashboard gaan branden. De motor ligt dwars voorin en levert 156 pk en 270 Nm koppel, goed voor een topsnelheid van 170 km/h en 0-100 km/h in 9,2 seconden.
Wat zijn de concurrenten van de Astra Electric?
De Astra – in topjaar 1999 goed voor ruim 40.000 registraties in Nederland - opereert in het c-segment en doet het qua verkoop niet geweldig dit jaar, ook niet op de thuismarkt. Kijken we naar de elektrische versie en puur naar het segment van de vijfdeurs hatchback of stationcar, dan komt hij uit eigen stal de nieuwe Peugeot e-308 tegen en als gedoodverfde concurrent natuurlijk de VW ID3. Andere kapers op de kust zijn de MG4 en MG5, de Cupra Born en de Renault Megane E-tech
Is het een beetje efficiënte EV?
Tijdens een eerste rijtest als deze is het lastig om een representatief verbruik te noteren. Toch hebben we een poging gedaan en zijn we direct vanaf het vliegveld van Berlijn de snelweg op gegaan. Ja, de autobahn. Maar dan wel met Nederlands tempo. Kortom, de cruisecontrol op 105 km/h en dat bijna vijftig kilometer lang, met als uiteindelijk resultaat een keurige 14,5 kWh/100 km. Zoals gezegd, nog niet echt representatief, maar het geeft toch een goed indicatie. Later hebben we ook nog een stuk met 130 km/h gereden en verder veel binnenwegen met veel stoppen en optrekken voor de video. Na 250 km gaf de boordcomputer een gemiddelde van 15,8 kWh/100 km aan.
Is de elektrische Astra net zo ruim als de andere versies?
Het is best een slimme strategie van Stellantis om een bestaand model ook als volledig elektrisch te leveren, zoals dat al met bijvoorbeeld de Corsa, Mokka, Peugeot 208 en 2008 gebeurt. De accupakketten krijgen een plek onder de voorzittingen, de achterbank en deels onder de bagagevloer. Dat laatst kost ruimte. De kofferbak van een Astra hatchback met benzinemotor heeft een inhoud van 422 liter, bij de Electric (en de plug in-hybrid) is dat 352 liter. In het geval van de Sports Tourer hebben we het over 598 liter versus 516 liter. In het interieur merk je vrijwel niets van de accu’s, behalve de verhoging bij de voorstoelen. Een aanhanger mag er helaas niet achter, voor de ST komt een trekhaak beschikbaar waar een fietsdrager op kan.
Hoe anders dan de ‘reguliere’ Astra rijdt de Electric?
We melden het wel vaker bij het rijden in de elektrische versie van een bestaand model: de spontane reactie op het stroompedaal, het direct beschikbare koppel, het ontbreken van motortrillingen en het stille en soepele accelereren maken het de fijnere auto. En ja, een EV is duurder en legt je qua vrijheid misschien wat beperkingen op, dat staat los van het feit dat een elektromotor veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor en nauwelijks onderhoud verlangt. De Astra Electric weegt hetzelfde als de plug in-hybrid maar de gewichtsverdeling is iets beter. Vering en demping zijn hier of afgestemd en ook op dat vlak heeft Opel zijn huiswerk goed gedaan; de Astra Electric stuurt fijn en is weliswaar stevig geveerd om het gewicht in toom te houden, maar niet irritant hard.
Is de Astra Electric een aanrader?
De elektrische Opel Astra blijkt een prettig rijdende auto met een redelijk goede actieradius, mede dankzij de verbeterde efficiency van deze nieuwe aandrijflijn van Stellantis. Het interieur is niet het ruimste in zijn klasse en de bagageruimte leverde wat liters in ten faveure van het accupakket. Een prijs hebben we nog niet, maar die zal zeker op het niveau van een VW ID3 en Renault Megane E-Tech liggen.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.2 Elegance|130PK /CAM/NAVI| VOL
- 2022
- 65.995 km

Opel Astra Ultimate | 3,7 kW boordlader (enkel i.c.m. Hybrid) | Achteruitrijcamera 180° | Alcantara bekleding met AGR-gecertificeerde bestuurders- en passagiersstoel
- 2025
- 10 km

Opel Astra 1.2 Turbo Ultimate |Massage|Stoelkoeling|Leder|
- 2024
- 25.234 km
Lezersreacties (120) (gesloten)
Probleem dat ik toch een beetje met Tesla blijf hebben is het feit dat de stoelen niet lekker zitten/minder zijn en simpele knoppen (bijv. volume) niet aanwezig zijn.
Ja het went, maar ook, ja het is nog steeds minder prettig. Als je uit een luxe auto stapt met "volvo" kwaliteit stoelen, dan ga je dat toch missen. Maakte voor mij dat ik geen model S meer wilde, terwijl ik die zo gaaf vind. Ook het uiterlijk wordt iets te veel op bespaard, gemaakt voor goedkope productie, maar daarmee ook net te veel vorm gaat voor functie (en niet een leuke uitstraling).
Een model 3 of y of s is veelal stukken beter en voordeliger dan de concurrentie. Maar ik krijg het "wauw" gevoel alleen bij acceleren, leuke AI en goede EV-eigenschappen.. Dat is, voor mij, helaas onvoldoende.
Welnee.
En het is ook meer waar voor je geld: rijdt fijner.
Wilde zelf een Alfa Mito als 2e auto, maar een MX30 bleek voordeliger op TCO.. in aanschaf uiteraard wel stukken duurder..
Ik lees nauwelijks onderhoud, opel is geen tesla. Laatste EV beurt ruitenwissrvloeistof vergeten: 22 euro materiaal, afbik om het klepje van het reservoir te openen, en dan nog btw. Dus de TCO verlaging is kleiner dan bij een “echte” EV.
Ga jij maar lekker in een minder efficiënte Chinese budget auto rijden voor hoogstens een paar duizend euro minder.
Volvo EX30.....
En daar veranderd niets aan, hoe vaak je ook snellaad.
Dat schiet op, Charging like a bosssssss volgens T-Bjørn.
Qua efficientie liggen ze op gelijk niveau, daar gaat het verbruik ook fors omhoog bij +110km/h net als bij deze astra.
Zal wel door de luchtweerstand komen.
Goed bezig Opel/Stellantis
Een voorbeeld:
https://youtu.be/FfK-7n6DrA8
Das ist ganz nett!! Dat lukt niet met mijn citroentje.
Simulatie TCO Peugeot 208 (klein)
TCO Elektrische versie € 56.872
TCO Benzine € 52.577
TCO Diesel € 52.421
Simulatie TCO VW Golf (compact)
TCO Elektrische versie € 63.763
TCO Benzine € 59.635
TCO Diesel € 65.675
.
ANWB komt op andere tarieven uit waarbij de BEV lager uitkomt.
.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het
.
Peugeot e-208 GT Peugeot 208 1.2 GT
Totaal per km 49,9 ct 59,6 ct
Totaal per maand € 518 € 622
*Op basis van benzineprijs €1,99/liter en elektriciteitsprijs € 0,46/kWh.
.
Gelukkig gebeurt dat niet. Want comfort, CO2 uitstoot en duurzaamheid zijn ook belangrijk. En daarop scoort een BEV veel beter dan een ouderwetse oliestoker.
Ik heb persoonlijk helemaal niet met accu-vervoermiddelen, maar als het dan toch per se zou moeten doe dan maar een Tesla Model 3 en zeker geen (P) Opel...
+ Laadsnelheid is ok, samen met efficiency kan je snel veel KM bijladen
+ Mooie bak van een vertrouwd merk
- kleine kofferbak, zelfs ST zal waarschijnlijk relatief klein zijn
- Prijs is gemiddeld, niet concurrerend
- Helaas kan ie geen kilo aan de trekhaak.
Tot slot zal een carplay-app je batterij niet conditioneren voor het snelladen en dat gaat te koste van de laadsnelheid.
Wel zijn het zeer bruikbare, goed rijdende, en mooie elektrische auto's.
Ik denk dat Opel en Peugeot er best veel van gaan verkopen.
Half uur laden, 70% erbij en je kan weer 200KM plus erbij rijden.
Bij een literfles cola in de supermarkt, verwacht je toch ook een liter cola?
Bij EV is het normaal een niet realistische theoretische range te vermelden.
Een hogere uitstoot bij DIESEL tov theorie (ook gemeten) is het ineens sjoemelen?
Zet je toch aan het denken, beide niet juist in de praktijk.
Welke tarieven voor (snel)laden worden gebruikt?
Zelf heb ik sinds kort ook een elektrische auto (naast 2 benzine auto's) en de maandelijkse kostenbesparing is echt fors. Ja, ik heb zonnepanelen thuis en een eigen oprit, waardoor ik met dit weer zo goed als gratis de auto kan opladen. Ik weet best dat lang niet iedereen dat kan, maar voor de mensen die een vergelijkbare situatie hebben (zonnepanelen en eigen oprit met laadpunt) is de TCO van een EV echt een stuk lager dan van een ICE.
Ik vrees dat als dit niet heel snel verbetert een aantal grote traditionele merken over 10 jaar niet meer bestaan.
Had de 308 en Astra als EV ontworpen en een dedicated EV platform gebruikt met het pakket in de bodem dan had je voor de ruimte met name in de koffebak en de cabine geen consessies te doen.
Maar ze blijven maar met 1 been in het ICE gat (graf) staan.
Tesla verkoopt toch ook prima, dat gaat deze Astra nooit evenaren.
Hoe zou dat komen denken jullie?
Dat gebrek aan lef gaat de EU fabrikanten heel snel opbreken, de meeste consumenten interesseert het 0,0 waar de auto vandaan komt, die wil bang for the buck.
Tevens is de i4 uitsluitend als EV te krijgen, dus het is dan voor BMW wat makkelijker om wat aanpassingen aan de carosserie te doen dat je de accu's wat makkelijker kwijt kan.
Op minuut 10 bij een wat hogere snelheid komen er wat decibels binnen.
Goed dat de achterklep van kunststof is om gewicht te besparen maar beknibbel dan niet op isolatie om het gewicht te reduceren.
Wanneer beschikbaar, en voor hoeveel? En die station ... ?? ?
Het meest opmerkelijke van deze test vind ik de conclusie van AW dat deze lekkerder rijdt dan een fossielgestookte versie. Dat is echt een novum volgens mij.
1. Stroomafnemers worden afgeknepen, hoofdzakelijk de airco.
2. De regeneratie stand wordt zwaarder, auto remt dus meer af en genereert meer stroom.
3. Het eigenlijke antwoord op je vraag, bij gelijke snelheid is idd het verbruik mbt vermogen nabij irrelevant, maar snel accelereren kost wel degelijk meer stroom, hetgeen met lagere vermogens niet zo lekker gaat.
Okee.. dan ga ik wel naar YouTube.. daar staat dezelfde video die wel afspreelt.. en zo ben je een gebruiker kwijt op de website. #onhandig
LAAG zitten is dat het nieuwe belang? Vooral voor jongelui van 18-23, die verkeersdeelnemers die het meeste schade rijden. Dat komt ervan als niet over je stuur maar er onderdoor moet kijken en je daarbij nauwelijks ziet wat er voor je neus gebeurt... : / Laag zitten is onverstandig.
Betreft de Opel, ik vind ze er echt goed uitzien. Wel prijzig maar zou liever dit kopen dan een goedkopere Chinese variant.
Zegt er nog iemand "Draai nummer xx om te bellen"?
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.