Test: Nio EL6 - Zo goed dat je de grotere EL7 kunt vergeten
Middelgrote elektrische SUV
103 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het jonge merk Nio pakt lekker door met het introduceren van nieuwe modellen. Reden we onlangs voor het eerst met de ET5 Touring, het is nu de beurt aan de EL6, een fikse SUV met dezelfde specs. Een rijke standaarduitrusting, volop ruimte en het accuwisselsysteem lokken de potentiële klant. Wat voegen de rijeigenschappen daaraan toe?
Alweer een nieuwe Nio. Hoe verhoudt de EL6 zich tot de andere modellen?
Nio viert eind volgend jaar het tweede lustrum. Het heeft met de ET5 en ET7 twee ‘Tesla-achtige’ modellen in huis en er is de 653 pk sterke EL7, een SUV die zes centimeter langer is dan de EL6 waar wij nu mee gaan rijden. Prijzige pk’s en centimeters trouwens: hij is maar liefst € 21.000 duurder, heeft dezelfde accucapaciteit en vreemd genoeg iets minder bagageruimte.
Dus de EL6 is een betere keuze?
Als we achter het stuur van de EL6 stappen, kunnen we meteen al vaststellen dat het interieur er minstens zo weelderig uitziet als dat van zijn grotere broer. Ja, Nio heeft er alles aan gedaan om de inzittenden te behagen. Om het de bestuurder nog iets meer naar de zin te maken, zou de stoel een tandje lager moeten kunnen en het stuur iets verder naar binnen. Neemt niet weg dat je vorstelijk zit op de veertienvoudig elektrisch verstelbare zetel met verwarming en een luchtkussensysteem in de rugleuning. Het dashboard oogt fraai, is samengesteld uit hoogwaardige materialen en vrij van lelijke ventilatieroosters. De lucht stroomt uit een brede sleuf en is regelbaar via het infotainmentsysteem met 12,8-inch Amoled-display. En er mag dan geen Bose of Harman Kardon op een van de 23 de speakers staan, je hebt het wel over een versterker van 1.000 watt en Dolby Atmos. Kijk verder de prijslijst er maar op na, wij gaan nu in op het rijden.
Rijdt de EL6 ook goed?
We sturen over de fabuleuze Deutsche Alpenstrasse in de buurt van de Tegernsee in Beieren. Eerste indrukken: hij is stil, de koets en het chassis voelen stijf aan en het onderstel komt geraffineerd over. De bewegingen van de stalen schroefveren worden gedempt door elektronisch geregelde schokdempers die in de sportstand duidelijk stugger zijn. De besturing voelt in die rijmodus ook zwaarder aan.
Hoe zwaar is deze elektrische SUV?
Over zwaar gesproken: we zijn met een 2,3 ton wegende SUV onderweg (de versie met 75-kWh accu is slechts 20 kg lichter) en dat merk je uiteraard wel. Diezelfde massa zorgt ook voor comfort en het is vanuit die optiek best opmerkelijk hoe gemakkelijk deze Nio de slingerende bergwegen verschalkt. Na een tijdje sturen komen we bij de snelweg A8, van München naar Salzburg. Snel en soepel schuiven we door naar de derde rijstrook en haken aan bij een dikke A6 Avant. Die heeft blijkbaar een potente zespits diesel in het vooronder, maar wij weten hem met onze 490 pk aardig bij te benen tot bijna 200 km/h. En ook dan valt de rust weer op, net als de stabiliteit en koersvastheid. Met in het achterhoofd het gegeven dat dit merk pas sinds 2016 auto’s bouwt, is dat een nogal indrukwekkende prestatie.
Rijdt dus goed, zo'n Nio EL6 en er zit veel op, wat is er nog meer opvallend?
Behalve heel veel luxe heeft de EL6 ook een armada aan veiligheids- en assistentiesystemen, wat tot uiting komt in de drie bulten voorop het dak. Nio noemt dat de watchtower. In de middelste verhoging bevinden zich de lidarsensoren die daardoor ver vooruit kunnen kijken. Activeer de cruisecontrol en de systemen nemen alle controle over, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen de adaptieve cruise te gebruiken, zonder het semi-autonome rijden. Helaas gaat dat alles wel gepaard met veel piepjes en af en toe een brute stuuringreep. De knoppen links en rechts het stuur hebben geen opschrift; je moet er zelf achter zien te komen waar ze voor dienen. Via de diverse menu’s op het scherm stel je de spiegels en het stuur af. Maar ze zijn dus ook voor de cruisecontrol en de audio, echt intuïtief werkt het niet. Het infotainmentsysteem draait op een in eigen huis ontwikkeld OS dat met grote regelmaat updates ontvangt. Het ziet er mooi uit, werkt snel en het eigen navigatiesysteem neemt eventuele laadstops op bij het plannen van een lange reis. Vreemd genoeg voert het systeem je niet automatisch naar een eigen accuwisselstation, dus dat moet je zelf dan maar uitvogelen. Verder valt er maar weinig serieuze kritiek te leveren op de EL6. Hij voelt domweg goed doortimmerd aan.
Wat kost de Nio EL6?
Afgezet tegen de concurrentie is de prijs van net geen € 68.000 scherp te noemen en koop je deze Nio zonder accu, dan betaal je € 56.000. De eerste onderhoudsbeurt is pas bij 200.000 km. Dealers zijn er niet, voor eventuele bandenwissels kun je bij KwikFit terecht; daarnaast is er een eigen mobiel serviceteam.
- +Mooi interieur
- +Veel waar voor je geld
- -Matige capaciteit snelladen
- -Laag trekgewicht
Lezersreacties (103) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.