Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Na vier jaar eindelijk leverbaar in Nederland
50 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Eerste rijtest
Nieuw is deze Mitsubishi Outlander bepaald niet. In 2019 stond hij als Engelberg Tourer Concept op de salon van Genève, om twee jaar later in vrijwel ongewijzigde vorm als nieuwe Outlander te worden gepresenteerd. We zijn vier jaar verder en eindelijk is de Outlander ook in Nederland leverbaar. Komt hij te laat op het PHEV-feestje of kan hij de concurrentie aan?
In welk jaar maakte deze Outlander zijn debuut?
Dat de Outlander nu pas op de Nederlandse markt komt, heeft alles te maken met de nogal wispelturige strategie van Mitsubishi. In 2020 kondigde het merk aan dat er geen nieuwe modellen meer voor de Europese markt zouden komen. Zo’n vaart liep het allemaal niet, maar toen in 2021 de nieuwe Outlander debuteerde, gaf het merk aan dat deze niet voor Europa zou worden gehomologeerd. Het modelgamma was sowieso al aardig uitgedund, maar daar is inmiddels verandering in gekomen dankzij de alliantie met Renault. De huidige Colt is een Clio, de ASX een Captur en er komt een nieuwe Grandis die op de Symbioz is gebaseerd.
Met welke auto’s deelt de Outlander zijn platform?
Ondertussen rommelt het stevig in autoland en is de samenwerking met Renault en Nissan niet meer zo vanzelfsprekend. Dat zou het einde kunnen betekenen van bijvoorbeeld het gebruiken van het CMF-C-platform, de basis voor de huidige Outlander en onder meer de Nissan X-Trail en de Renault Espace. Qua aandrijflijn vaart Mitsubishi zijn eigen koers voor de Outlander, dus we vinden nog steeds de bekende plug-in hybride-techniek en het eigen 4WD-systeem S-AWC (Super All Wheel Control). Om niet achter te blijven in het inmiddels flink uitgedijde speelveld van de PHEV’s monteert Mitsubishi een groter accupakket en ging het trekgewicht met honderd kilo omhoog. De CO2-uitstoot halveerde, dus dat is goed nieuws.

De Mitsubishi Outlander deelt zijn platform met de Nissan X-trail en de Renault Espace.
Is de nieuwe Outlander groter dan de vorige?
Het front van de Outlander is in elk geval heel expliciet en – zoals dat heet – nogal 'in your face’. Als basis dient het zogeheten Dynamic Shield dat in 2015 op de destijds gefacelifte Outlander debuteerde en sindsdien ook de andere modellen van Mitsubishi siert. De verchroomde C-vormige lijsten ondersteunen aan de bovenkant de dagrijverlichting en in het onderste deel zitten de mistlampen. Daar tussenin zien we nog twee blikvangers, namelijk de koplampunits, die uit drie lagen zijn opgebouwd. Met zijn lengte van 4,72 meter is de nieuwe Outlander slechts twee centimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte en de hoogte komt er ruim vijf centimeter bij. De taillelijn is hoog en dat geeft de koets een krachtige uitstraling.
Hoeveel vermogen heeft de nieuwe aandrijflijn?
De C-stijl typeert Mitsubishi als ‘jet tail’, waar andere merken dit bijvoorbeeld als een haaienvin typeren. De achterkant is tamelijk conventioneel en heeft geen doorlopende lichtbalk. Ook is de merknaam niet voluit geschreven, zoals bij de huidige Colt en ASX. De techniek is een doorontwikkeling van de bestaande aandrijflijn. De brandstofmotor (136 pk) drijft de wielen niet direct aan, want dat gaat via de elektromotor (115 pk). De achteras heeft eveneens een eigen elektromotor (136 pk) en het systeemvermogen bedraagt 306 pk en het maximumkoppel is 450 Nm.

Veel fraaier dashboard dan in de vorige. Het instrumentarium en het infotainment komen van Nissan.
Wat is de elektrische actieradius van de Outlander
Hoe pakt dat uit in de praktijk? Dat hangt er deels van af voor welke rijmodus je kiest. Het uitgangspunt is elektrisch rijden, dus je vertrekt in Normal en rijdt dan de accu zo goed als leeg. Vraag je het volle vermogen, dan springt de viercilinder bij om energie te leveren. Je kunt ook voor de modus EV kiezen. Dan is de topsnelheid 135 km/h en zolang er voldoende accucapaciteit is, rijd je elektrisch. Met de functie Save bewaar je het aantal kWh’s dat op dat moment nog in de accu zit en door middel van Charge gaat de verbrandingsmotor de generator aandrijven om de accu op te laden. De elektrische actieradius is volgens opgave 85 kilometer.
Weinig motorgeluid op snelwegsnelheid
We vertrekken met een bijna volgeladen accupakket en de Outlander voelt dan aan als een EV. Het koppel is meteen beschikbaar, je komt vlot op gang en de brandstofmotor zwijgt. Bij het invoegen op de snelweg gaat het gaspedaal ver naar beneden en spurten we moeiteloos en nog steeds in alle stilte naar 140 km/h. Bij een kruissnelheid van 120 km/h blijft motorgeluid nog steeds vrijwel achterwege, ook al verleent de 2.4 al enige assistentie. Helaas is het toerental niet af te lezen, maar meer dan een lichte brom is niet waarneembaar. Toch raakt de koek een keer op en dat is na een kleine zestig kilometer het geval.

Laden kan met 11 kW of snelladen met 50 kW, maar helaas via een Chademo-poort.
Kan de Mitsubishi Outlander ‘one pedal’?
Op dat moment rijden we op een binnenweg in heuvelachtig gebied en beginnen we aan een stevige klim. Dan ontpopt de aandrijflijn zich toch een beetje als een hybride met cvt-transmissie, ook al is hij dat niet. Dat wordt veroorzaakt door de motor, die luid begint te brullen en dat ook blijft doen als je veel gas blijft geven. Van de EV-beleving blijft niets meer over en gelukkig kunnen we tijdens het afdalen weer wat stroom opwekken. Ja, recupereren kan uiteraard ook, door het pookje in B te trekken en via de flippers aan het stuur (van 0 tot 5) de mate van recuperatie te kiezen. Verder is er nog de Innovative Pedal Operation Mode, die het ware one pedal-rijden weet te benaderen. Remmen tot stilstand doet hij niet, maar verder kun je vrijwel alles met alleen het gaspedaal doen.
Rijdt de nieuwe Outlander beter dan de vorige?
Besturing en onderstel zijn een flinke sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige Outlander, die vooral bijtellingsplezier bood. De soepele demping is er nog wel, maar het geheel voelt niet meer zo zompig aan. Wat standaarduitrusting betreft hoef je ook in het basismodel niet op een houtje te bijten. Alle veiligheids- en assistentiesystemen zijn aanwezig, net als een geluidssysteem van het merk Yamaha. Het programma eindigt bij de Instyle+, die ruim tien mille meer kost dan de instapper. Waar de Outlander PHEV in 2013 en de twee jaar daarna het monopolie had, betreedt hij nu echter een volle arena met goed bewapende strijders.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Outlander PHEV Instyle+ |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 62.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.360 cc |
Maximaal vermogen | 225 kW / 306 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 4.300 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 23 kWh |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.719 mm / 1.862 mm / 1.750 mm |
Wielbasis | 2.704 mm |
Massa leeg | 2.020 kg |
Laadvermogen | 635 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s |
Brandstofverbruik | 0,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 19 g/km |
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.