Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat

Is de opvolger van de MG ZS EV weer een echte prijsvechter?

58 reacties

Video

De MG ZS EV kwam vijf jaar geleden op de Nederlandse als een echte prijsvechter, een bescheiden auto voor een bescheiden prijs. Nu neemt de S5 EV het stokje over van die eerste elektrische MG. Op papier lijkt die nieuwe MG S5 EV een stuk volwassener, maar maakt hij dat in de praktijk ook waar?

Wat is de MG S5 EV voor auto?

Het nieuwe, Chinese MG is nog maar relatief kort op de Nederlandse markt. Desalniettemin staat voor de eerste modellen al vervanging klaar. Later dit jaar maakt de Marvel R plaats voor een compleet nieuwe elektrische C-segment SUV. Nu maken we al kennis met de S5 EV die het stokje overneemt van de SZ EV, de B-segment SUV waarmee de reïncarnatie van MG in Nederland ruim vijf jaar geleden begon. Hoewel de S5 EV groter is dan de SZ EV positioneert MG hem toch als een B-segment SUV. Opmerkelijk, de afstand tussen voor- en achteras, de wielbasis, meet 2,73 meter, net als bijvoorbeeld de Peugeot e-3008. En die is toch veel meer C-segment. Voor de S5 EV gebruikt MG de MSP-archictectuur (Modular Scalable Platform) die we ook kennen van de MG 4. Het maakt de S5 EV op papier in elk geval dermate volwassen dat we ons afvragen of hij net als de ZS EV nog als goedkope basic door het leven kan.

MG S5 EV 2025 - exterieur

Hoewel MG de S5 EV presenteert als een B-segment SUV schurkt hij met zijn flinke afmeting tegen het C-segment aan.

Heb je een beetje ruimte?

De wielbasis is in grote mate bepalend voor de interieurruimte en daarmee blijkt dan ook weinig mis. Zowel voor- als achterin heb je – ook met een bovengemiddeld postuur – in alle richtingen meer dan genoeg bewegingsvrijheid. En dankzij de vlakke vloer heeft ook de middelste achterpassagier genoeg ruimte om zijn voeten te stallen. De zittingen van zowel de stoelen als de achterbank zijn vrij kort waardoor je benen weinig ondersteuning krijgen terwijl de rugleuning vrij rond loopt. Verstelbare lendesteunen ontbreken helaas. Voor losse spullen biedt het interieur genoeg opbergruimte en met een inhoud van 453 liter loopt de achterbak keurig in de pas bij andere B-segment auto’s. Een frunk is er niet, je laadkabel kun je opbergen onder de vloer van de kofferbak.

MG S5 EV 2025 - interieur

Zowel voorin als achterin heb je meer dan genoeg ruimte, zeker voor een B-segement auto.

Hoe is de bediening?

Het interieur is opgetrokken uit een veelheid aan verschillende kunststoffen. In de Luxury-uitvoering (er is een iets bescheidener aangeklede Comfort-versie) waarmee wij onze eerste kennismaking hebben voelen die kunststoffen overigens prettig aan. Alleen de portiervakken zijn van hard plastic, maar die zitten redelijk buiten beeld. De bediening vindt voor een groot deel plaats via het 12,8 inch touchscreen. Het multimediasysteem is niet heel uitgebreid wat het vrij eenvoudig maakt in de bediening. Daarnaast zijn er nog meer dan genoeg fysieke knoppen zodat je bijvoorbeeld de temperatuur kunt aanpassen zonder dat je navigatie-informatie uit beeld verdwijnt.

MG S5 EV 2025 - interieur

Hoewel je voor een groot deel van de bediening bent aangewezen op het multimediasysteem zijn er gelukkig nog genoeg fysieke knoppen.

Hoe zijn de elektrische prestaties van de MG S5?

De S5 EV is verkrijgbaar met een 49-kWh LFP-accupakket of een 64-kWh NMC-accu, allebei bekend uit de MG 4. De grotere 77-kWh accu die MG wel in de 4 levert is vooralsnog niet bestemd voor de S5, wellicht dat die bij voldoende vraag uit de markt in een later stadium aan het programma wordt toegevoegd. Technisch is het in elk geval geen probleem. Met de 49-kWh batterij moet je 340 km ver komen en met de 64-kWh accu 478 km. Hiermee steekt de MG niet boven de middelmaat uit, net zo min als met de maximale vermogens aan de snellader: 120 kW en 139 kW. In alle gevallen is de S5 EV een achterwielaandrijver. In combinatie met de kleine accu beschik je over een 170 pk elektromotor en bij de grotere accu piekte de krachtbron bij 231 pk. Die laatste maakt van de S5 niet direct een strepentrekker, we komen gewoon lekker vlot met het verkeer mee. Met een druk op een knop op het stuur bepaal je in welke mate er op de motor wordt afgeremd, dat varieert in drie stappen van onbekommerd uitrollen tot one-pedal-drive. Helemaal prima.

MG S5 EV 2025 - exterieur

De elektroprestaties zijn niet grensverleggend, gewoon keurige middelmaat

Rijdt hij beter dan zijn voorganger?

Met het onderstel is eveneens weinig mis. Het betreft een constructie met vóór McPherson-veerpoten en achter een multilink-constructie. De afstemming van veren en schokdempers is lekker stevig zonder dat het oncomfortabel wordt. Het maakt een solide indruk waarbij de auto mooi koersvast over de weg gaat. Doordat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken zit er rust in de stuurinrichting die verder niet overloopt van gevoel. Evengoed volgt de MG wel precies de koers die je hem opdraagt. Onderstel en besturing maken een veel volwassener indruk dan we op voorhand (en op basis van wat we van de ZS gewend waren) hadden verwacht.

MG S5 EV 2025 - exterieur

Met de rijbeleving heeft MG een flinke stap gemaakt, de S5 maakt op dat vlak een veel volwassenere indruk dan de ZS.

Hoe zit het met de ADAS-hulpsystemen?

De ADAS-hulpsystemen zijn ondergebracht in MG Pilot. Het aardige hieraan is dat je in het betreffende veld in het multimediasysteem in één keer al je voorkeuren aangeeft (MG Pilot Custom) en die vervolgens bij iedere rit in het hoofdmenu in één keer kunt heractiveren, vergelijkbaar met wat we kennen van Dacia en Renault. Je hoeft dus niet iedere keer eindeloos te swipen om voorzieningen als de snelheidswaarschuwing het zwijgen op te leggen. Overigens is de lijst met assistentiesystemen niet overdreven uitgebreid. De systemen die er zijn doen gewoon keurig wat je ervan mag verwachten. Zo houdt de adaptieve cruisecontrol netjes afstand tot de auto voor je en vindt er een kleine ingreep plaats wanneer je te dicht bij de rijbaanmarkering komt. Daarmee houdt het dan wel op, want veel verder dan de wettelijk verplichte voorzieningen gaat het niet. Verwacht dan ook bijvoorbeeld niet dat de elektronica de auto keurig in het midden van je rijstrook houdt, dat is een volgende stap. Je moet gewoon zelf sturen.

MG S5 EV 2025 - interieur

Verwacht van de ADAS-hulpsystemen geen wonderen, daar voor is de MG S5 te veel een no nonsense auto.

Krijg je waar voor je geld?

De MG S5 EV is niet direct het nieuwe ijkpunt voor de rest van de auto-industrie, maar hij is zeer zeker een stuk volwassener dan de bescheiden ZS EV die hij opvolgt. Hij is ruimer, rijdt beter en is bepaald niet spartaans aangekleed. Even goed hebben ze bij MG de prijzen scherp gehouden. De basisversie is er al vanaf €33.850. Bij de concurrentie ben je al snel een paar duizend euro meer kwijt voor een instapper. Daar staat tegenover dat de instappers van die concurrenten vaak wel een grotere actieradius en betere laadprestaties hebben. Het antwoord van MG is voor drie mille extra de Long Range-versie met zijn 64-kWh batterij en potentere motor. Maar ook dan krijg je nog altijd waar voor geld, bovendien met zeven jaar garantie wat deze MG vooral voor de particuliere koper interessant maakt.

MG S5 EV
MG S5 EV 2025 - exterieurMG S5 EV 2025 - exterieurMG S5 EV 2025 - exterieurMG S5 EV 2025 - interieurMG S5 EV 2025 - exterieurMG S5 EV 2025 - exterieur

  • +Ruim interieur
  • +Prettig onderstel
  • -Korte zittingen
  • -Bescheiden ev-prestaties

Oordeel

4 sterren

De MG S5 EV is niet direct het nieuwe ijkpunt voor de rest van de auto-industrie, maar hij is zeer zeker een stuk volwassener geworden dan de bescheiden ZS EV die hij opvolgt. Hij is ruimer, rijdt beter en is bepaald niet Spartaans aangekleed. Even goed hebben ze bij MG de prijzen scherp gehouden. De basisversie is er al vanaf € 33.850. Bij de concurrentie ben je al snel een paar duizend euro meer kwijt voor een instapper.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum