Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive

Sportschooltype in een krijtstreeppak?

59 reacties

Video

Met de genen van de über-sportieve AMG GT komt Mercedes nu met de Maybach SL, een open tweezitter in de wereld van absolute luxe en comfort. Is dit een geslaagde exercitie of hinkt het concept teveel op twee gedachten?

Wat is de Mercedes-Maybach SL voor auto?

Naast een limousine, een SUV en een EV is er een vierde model onder het Mercedes-Maybach-label: een open tweezitter die geheel in Mercedes-traditie luistert naar de naam SL. Tot voor kort bediende Mercedes met maar liefst drie open auto’s de bovenkant van de markt: uiteraard met de SL, maar daarnaast ook met de über-sportieve AMG GT Roadster en aan de andere kant van het spectrum de S-klasse cabrio. In dat aanbod is inmiddels het mes gezet. De AMG GT Roadster en de S-cabrio zijn niet meer. Voortaan moet de SL het weer in zijn eentje doen en en passant die andere twee voor zo ver dat mogelijk is vervangen. De huidige SL komt uit de koker van AMG, de auto deelt zijn genen met de tweede generatie van de AMG GT waarvan er geen Roadster-variant meer is. Die taak neemt de SL dus ook op zich. De SL is dan ook geen Mercedes-Benz maar een Mercedes-AMG. Leuk. Maar of de gemiddelde SL-rijder op anabolen uit Affalterbach zit te wachten? Laat staan de clientèle voor de S-cabrio. Daarom is er nu op basis van de uit 2022 stammende Mercedes-AMG SL (de R232) de Mercedes-Maybach SL. Hoewel deze auto gebaseerd is op AMG-techniek draait het minder om sportiviteit en dynamiek maar ligt de nadruk meer op luxe.

Mercedes-Maybach SL 680

De Mercedes-Maybach SL deelt zijn genen met de AMG GT.

Waar herken je de Maybach SL aan?

Vooralsnog is er één variant en dat is de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, die is er in Red Ambience (granaat rood) en White Ambience (opaliet wit). Je herkent de Maybach SL aan de buitenkant onder meer aan de grille met verticale spijlen waarin niet zoals bij de AMG SL de grote ster zit. De ster staat namelijk fier op de motorkap. Aan de achterkant heeft de auto niet de diffuser van de AMG’s maar een iets gewonere bumper. Om nog eens te onderstrepen dat je niet met een AMG te maken hebt, zit de cabriokap vol met een veelheid aan Maybach-logo’s, alsof het een Louis Vuitton-tasje is. Lekker bescheiden. De introductieversie krijgt standaard een zwarte motorkap mee. Mocht je dat saai vinden dan kun je die – matchend met de cabriokap – ook helemaal vol laten zetten met Maybach-logo’s.

Mercedes-Maybach SL 680

Bij de Mercedes-Maybach SL zit de ster niet in de grille maar staat die op de motorkap.

Is de SL een ruime auto?

Met de kap open heb je uiteraard alle ruimte van de wereld. Gelukkig is de voorruit hoog genoeg om te voorkomen dat je met je voorhoofd in de wind zit. Met de kap dicht kun je trouwens met een lengte van bijna 2 meter ook nog prima zitten. Kom daar eens om in een Mazda MX-5, daar is het met 1,80 al net aan. In tegenstelling tot de AMG SL (een 2+2) heeft de Maybach SL geen achterbank, het is een echte tweezitter. Op de plek van de achterbank heb je een keurig afgewerkt vak voor bagage. Die ruimte zit keurig weggewerkt onder een afdekplaat, handig wanneer je open rijdt: dan waaien je spullen er niet uit. Voor de rest van je bagage heb je in de kofferbak 240 liter tot je beschikking, vrij bescheiden voor een trip naar Zuid-Frankrijk.

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series

Vooralsnog is het interieur alleen in het wit verkrijgbaar, alleen de bovenkant van het dasboard is zwart.

Hoe is het interieur ingericht?

De stoelen geven steun in alle richtingen en zijn net als de rest van het interieur bekleed met wit leer. Ook het hoogpolig tapijt is spierwit. Hoe lang dat zo blijft hangt van jezelf af. Het ziet er in elk geval allemaal uitmuntend verzorgd uit. Het dashboard-ontwerp lijkt sterk op dat van AMG GT en dat is heel erg vertrouwd Mercedes. De bediening wijkt niet af van wat we kennen uit de andere modellen. Uitgekristalliseerd. Als je een C-klasse gewend bent rijd je hier zo mee weg. En daar is op zich weinig mis mee. Anders dan de AMG SL heeft de Maybach SL geen grote rijmodus-knop op het stuur. Het wisselen van rijmodus regel je op de middenconsole. Wat de Maybach dan weer wel heeft en de AMG niet: fysieke knoppen om de kap te openen en te sluiten, dus niet swipen over het infotainmentsysteem. Het multimediascherm is overigens verstelbaar, handig om ongewenste schittering weg te werken als je open rijdt.

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series

De bediening volgt de opzet die we ook kennen van andere Mercedessen.

Welke motoren zijn er?

In tegenstelling tot de Maybach S 680 heeft de SL 680 geen 6,0-liter V12, hij is er alleen met de vierliter V8 uit de AMG SL 63, en ook diens negentraps automaat (Speedshift MCT 9G) lpus vierwielaandrijving. De V8 piekt net als in de AMG SL 63 bij 585 pk en 800 Nm. Hoewel het dus een AMG-motor is staat daar gek genoeg niet de handtekening op van de man (m/v) die hem gebouwd heeft (zoals bij AMG gebruikelijk). Daarvoor in de plaats krijg je een Maybach-logootje. Verwacht bij de Maybach SL 680 echter niet dezelfde snelheid als bij de AMG SL 63. De Maybach is anders qua opzet, meer gericht op comfort en luxe dan op absolute prestaties. Dit wordt bewerkstelligd via een andere reactie op het gaspedaal, soepelere hydraulische motorsteunen, en een relaxter afgestelde automaat. Zodoende heeft de Maybach 4,1 seconde nodig voor de sprint van nul naar 100 km/h terwijl de AMG dat in 3,6 tellen kan. Verder heeft de Maybach andere rijmodi: naast Comfort en Sport is er de Maybach-modus, dat is een soort Comfort+. De Sport+ en Race-modus ontbreken. De auto is ook stiller gemaakt. Behalve in isolatiemateriaal is er ook geïnvesteerd in aanpassingen aan de in- en uitlaat. In Sport-modus nog wel een rauwe V8-brul, maar dat lijkt deels uit het Burmester-sound system te komen.

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance

AMG-motoren dragen de handtekening van degene die hem gebouwd heeft, behalve in de Maybach SL.

Hoe rijdt de Maybach SL?

De auto is als een echte AMG rondom voorzien van schroefveren, wel met op de vooras een liftsysteem. En net als de AMG GT heeft de Maybach SL Active Ride Control, een hydraulisch stabilisatiesysteem in plaats van conventionele torsiestabilisatoren. Hierbij is er een hydraulische verbinding tussen links en rechts (net als vroeg bij het Hydraulastic-systeem van sommige British Leyland-modellen). In de Comfort-modus is het inderdaad comfortabeler dan bij de AMG-tegenhanger en in Maybach-stand nog net iets meer. In Sport wordt allemaal een stuk steviger, maar nog lang niet AMG. De auto krijgt standaard vierwielbesturing mee, de achterwielen kunnen maximaal 2,5 graden in- en uitsturen. Op hoge snelheid draagt dat bij aan extra stabiliteit. En dat is fijn, de besturing werkt namelijk vrij direct en reageert soms erg alert. Het onderstel zal je echter nooit in de steek laten wanneer je (te) snel een bocht in duikt. De grenzen liggen behoorlijk ver weg.

Wat kost de Maybach SL?

Vooralsnog is er één variant en dat is de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, die staat in de prijslijst voor € 366.143. Dat is 75k meer dan de AMG 63 die ‘slechts’: € 291.308 kost. Inderdaad, 75 mille voor een auto die langzamer is. Maar eerlijk is eerlijk: geen detail lijkt overgeslagen, alles is tot in de puntjes verzorgd. En hij is uitermate compleet. Bij de AMG SL heb je een lange optielijst met zaken die er bij de Maybach standaard op zitten of eigenlijk helemaal niet relevant zijn.

Mercedes-Maybach SL 680

Voor het onderscheid met de AMG-versies is de cabriokap volop voorzien van Maybach-logo's.

  • +Comfortabeler dan verwacht
  • +Met kap dicht nog ruim genoeg
  • -Beperkte bagageruimte
  • -Duurder maar trager dan een amg

Oordeel

5 sterren

Op basis van AMG-techniek weet deze auto alles waar te maken waar Maybach voor staat: luxe, comfort, hoogwaardige afwerking en verfijnd materiaalgebruik. En dat dan in een open tweezitter.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model SL 680 Maybach Monogram Series
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 364.143

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 430 kW / 585 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.697 mm / 1.915 mm / 1.358 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.950 kg
Laadvermogen 340 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor275/35R21Prijzen
Banden achter305/30R21Prijzen
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,1 s
Brandstofverbruik 13,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 309 g/km

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.