Test: Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet - een zescilinder klinkt nog altijd als muziek in de oren
In alles wat milder
Mercedes-Benz heeft flink gesnoeid in het aantal cabriolets, maar wie een Mercedes-AMG topless wil rijden kan nog altijd kiezen uit twee modellen. De CLE Cabriolet onderging een lichte AMG-behandeling en is er nu ook als 53, net als de Coupé. De vierzits AMG CLE 53 Cabriolet zit uiteraard onder de SL in het gamma maar biedt wel meer ruimte achterin. En hoe zit het met de AMG-beleving?
Help even, CLE-klasse, 53, hoe zit dat ook alweer?
Je moet deze 53 zien als de opvolger van zowel de AMG C43 Cabriolet en de AMG E53 Cabriolet. De CLE vervangt immers twee modellen in één, van de huidige C-klasse en E-klasse bestaan geen cabrio- en coupévarianten. Dan het getal 53: de heftigste varianten hebben altijd de 63-aanduiding, en ook van de CLE komt zo’n versie, hoogstwaarschijnlijk met een stekker plug-in hybride aandrijflijn. De 3.0 zescilinder lijnmotor van deze 53 moet het met alleen mild-hybride ondersteuning doen, en naast die lichte ondersteuning middels een starter/generator wordt de turbo ondersteund door een soort elektrische luchtpomp die de compressor helpt druk op te bouwen. Dit is echter geen volledig elektrische turbo met een elektromotor in de turbolader zoals de Mercedes-AMG C63 of de Porsche 911 GTS die hebben. Het resultaat van al die technologie is 449 pk, waar de oude C43 tot 367 pk kwam, en de oude E53 Cabrio het tot 435 pk schopte.
De zes-in-lijn levert 449 pk, de basismotor is die uit de CLE 450 en daarin heeft het blok al 381 pk.
Deze CLE Cabriolet is er toch ook als niet-AMG?
Klopt, de CLE 450 Cabriolet (ook een 4Matic, dus vierwielaangedreven, net als de 53) vormde het uitgangspunt voor deze CLE 53. Diens 3.0 geblazen zescilinder schopt het ook al tot 381 pk overigens. De AMG heeft vooral dikkere heupen en is rondom sowieso wat dikker aangezet, heeft een grotere spoorbreedte en natuurlijk andere bumpers en uitlaten. Als optie kun je een kap van rode stof nemen, zodat het ook met uiterlijk vertoon van deze AMG wel goed zit.
Hoe is de motor?
De motor klinkt lekker, voor een AMG wel wat beschaafd, maar toch weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Nooit worden de klanken hufterig, deze CLE 53 Cabriolet is immers geen topversie. Vergelijk hem met een BMW M440i Cabriolet, niet met een M4 Cabriolet. De 9-trapsautomaat kiest zijn schakelmomenten zelf prima, wil je zelf flipperen reken dan op niet al te flitsende reacties. Door het dikke stuurwiel met alcantara en de lage zit kun je lekker opgaan in de auto. De neus laat zich snel naar de binnenzijde van de bocht plaatsen en de CLE voelt behoorlijk stijf aan. De vering en demping zijn op drempels en oneffenheden nooit echt hard, zelfs niet in de meest fanatieke standen van het rijprogramma dat je in een AMG altijd zo lekker kunt instellen via de draaiknop in het stuur.
En het cabriogedeelte?
De bediening van het cabriodak gaat met een knop in de middenconsole, een prettiger soort van bediening dan in de Mercedes-AMG SL, waarin in je eerst een knop onderaan het scherm moet instellen, en dan naar links of rechts moet swipen voor openen of sluiten. Deze conventionelere bediening verdient de voorkeur. Nog een voordeel ten opzichte van die hoger op de AMG-ladder staande SL: je hoeft niet zelf in de weer met een windschot boven de achterste zitplekken. De CLE 53 AMG Cabrio heeft namelijk de spoiler boven de A-stijl en het scherm dat tussen de hoofdsteunen van de achterstoelen omhoog komt. Fraai is het niet, maar handig en vooral gerieflijk is het wel! Net als in de SL kun je het centrale scherm elektrisch laten kantelen, als het wat meer rechtop staat, schijnt de zon er minder op en dat komt de afleesbaarheid ten goede.
Waarom een milde AMG en geen heftige?
Ook deze AMG 4Matic laat zich na een reeks van schermhandelingen rijden als een achterwielaandrijver. De 2WD-modus zit goed verstopt en waarschijnlijk zal het overgrote deel van de kopers deze mogelijkheid nooit gaan benutten. Dit is immers een milde AMG. Hij verwent je, biedt zeker rijplezier maar het is ook weer geen adrenalinemachine. Ze zullen vast nog wat bewaren voor de Mercedes-AMG CLE 63 Cabriolet. Die krijgt waarschijnlijk niet de viercilinder plugin hybride aandrijflijn van de C63 maar iets veel heftigers. Dat moet ook wel want deze 53 met V6 toont maar weer eens aan dat minimaal zes cilinders bijdragen aan een fikse dosis rijplezier.
- +Heerlijke motor
- +Comfortabele, praktische cabriolet
- -Verwacht geen sensatie
- -Ruim 30.000 euro duurder dan een cle 450 cabrio
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLE 53 AMG 4MATIC+ Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 145.902 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 2.999 cc |
Maximaal vermogen | 330 kW / 449 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 560 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.853 mm / 1.936 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.875 mm |
Massa leeg | 2.035 kg |
Laadvermogen | 455 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/40R19Prijzen |
Banden achter | 275/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 213 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLE 450 4MATIC Cabriolet AMG Line
- 2025
- 11.000 km

Mercedes-Benz CLE 180 Cabriolet Automaat AMG Line | Premium Plus Pakket | Sfeerverlichting | Keyless-Go | Memory | Parktronic | Airscarf | Stoelverwarming | Camera
- 2025
- 4.321 km

Mercedes-Benz CLE Cabriolet 180 AMG Line | Nightpakket | Premium pakket | Parkeerpakket met 360°-camera | Memorypakket | Antidiefstalpakket GUARD 360° Plus | Cabriolet comfortpakket | KEYLESS-GO |
- 2025
- 15 km
Lees ook
De Mercedes-Benz CLE is als cabrio bijna €10.000 duurder – Back to basics
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.