Test: Mazda 2 Hybrid - Met dank aan Toyota

Zoek de verschillen

Mazda 2 Hybrid Eerste rijtest
Mazda 2 Hybrid Eerste rijtestMazda 2 Hybrid Eerste rijtestMazda 2 Hybrid Eerste rijtestMazda 2 Hybrid Eerste rijtestMazda 2 Hybrid Eerste rijtestMazda 2 Hybrid Eerste rijtest

De vernieuwde Mazda 2 Hybrid is opnieuw een kloon van de Toyota Yaris. Waarmee onmiddellijk weer die ene vraag zich opdringt: waarom zou je deze Mazda verkiezen boven de Toyota?

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Mazda en Toyota?

De Mazda 2 Hybrid mag dan gloednieuw zijn, hij begint het duel met Toyota al meteen met een 1-0-achterstand. Deze Mazda zal namelijk niet verkrijgbaar zijn met de nieuwe 130 pk aandrijflijn die de onlangs vernieuwde Toyota Yaris wél heeft. Daar staat dan wel weer tegenover dat je op de Mazda zes jaar garantie krijgt, terwijl Toyota er vijf geeft, en beide merken verdubbelen die periode onder voorwaarden. Dan staat het dus 1-1. Waarom zou je dan de voorkeur geven aan deze Mazda?

Zouden daar kopers voor te vinden zijn?

Mazda Europa is zich bewust van de uitdaging. Daarom wordt op lang niet zulke grote verkoopaantallen gerekend als Toyota in zijn doelstellingen hanteert. Tegelijkertijd is Mazda ervan overtuigd dat er wel degelijk kopers voor de nieuwe 2 Hybrid te vinden zijn. Dat heeft de huidige, nu gefacelifte generatie wel bewezen. Daarvan zijn er toch maar mooi 20.000 stuks verkocht. Mazda heeft nu eenmaal trouwe fans. En er zijn veel Mazda-rijders die een goede band met hun dealer hebben. Dat trekt ze dan uiteindelijk toch over de streep.

Hoe zit het met de ruimte?

Net zoals de Yaris laat de Mazda 2 Hybrid zien hoe volwassen compacte auto’s in de afgelopen jaren geworden zijn, al is hij – net als zijn evenknie van Toyota – nog steeds geen ruimtewonder. Op de achterbank heb je als volwassene maar net genoeg zitruimte en bij het in- en uitstappen wordt enige lenigheid verwacht. De bagageruimte is met 286 liter ook al niet royaal voor een auto in het B-segment. En klap je de bankleuning om, dan word je onaangenaam verrast door een flink hoogteverschil in de laadvloer.

Is de Mazda in het design nog een beetje eigen karakter gegund?

De huidige generatie van de Mazda 2 Hybrid is sinds 2021 op de markt en met deze vernieuwing is geprobeerd hem meer eigen gezicht te geven. Dat is slechts in beperkte mate gelukt, want design director Jo Stenuit van Mazda verklapt tegenover AutoWeek dat het budget beperkt was: “De beperkte verkoopaantallen van deze Mazda rechtvaardigden het niet om het rigoureus aan te pakken. Sowieso moest elke wijziging aan Toyota worden voorgelegd. Toch hebben we erg ons best gedaan hem nu meer het familiegezicht van Mazda te geven. Dat is ook zeker gelukt. De Mazda neemt vooral met zijn uiterlijk meer afstand van Toyota dan voorheen. We hadden leuke voorstellen om ook het interieur flink te wijzigen, maar die werden afgewezen, wederom vanwege de kosten.’’

Het interieur lijkt dan ook als twee druppels water op dat van de Yaris, inclusief een apart bedieningspaneel voor de klimaatregeling: zeer gebruiksvriendelijk! Minder handig is het hendeltje dat nodig is om de brandstofklep te openen: waarom dat niet simpelweg in de centrale vergrendeling geïntegreerd?

Komt deze nieuwe Mazda een beetje vlot vooruit, en hoe zuinig is hij eigenlijk?

Zoals gezegd is de Mazda uitsluitend verkrijgbaar met de bekende 116 pk hybride-aandrijflijn. Een wereld van verschil met de nieuwe 130 pk-aandrijflijn van Toyota is dat niet. Ze hebben dezelfde 1,5-liter driecilinder benzinemotor met 91 pk. Het elektrisch systeem verhoogt het vermogen van 80 naar 83 pk en het koppel van 141 Nm naar 185 Nm. Uit een eerdere test met de vernieuwde Yaris bleek dat we daar geen wonderen van moeten verwachten. Het scheelt een halve tel in de sprint van nul tot honderd en in de praktijk is het verschil nauwelijks te merken.

Niet eens zo gek dus dat de Mazda het met de lichtere, maar daardoor ook goedkopere aandrijving moet doen. De benzine- en elektromotor werken voorbeeldig samen en de overgang van de ene naar de andere krachtbron gaat naadloos. Ook de cvt-automaat verricht goed werk. Natuurlijk hoor je wel dat er flink wordt gewerkt als je even om flinke prestaties vraagt, maar daar valt goed mee te leven. En het benzineverbruik zal naar verwachting prettig laag zijn. Mazda belooft voor de goedkoopste uitvoering op papier 1 op 26,3 (WLTP). In stadsverkeer kun je tot wel 80 procent elektrisch rijden, claimt Mazda.

Hoe is zijn weggedrag?

Eenmaal op weg met de vernieuwde Mazda 2 blijkt dat hij (uiteraard) net zo goed rijdt als de Yaris. Het onderstel mag dan iets te stevig afgesteld zijn, het biedt nog steeds voldoende comfort. Ook de besturing en wegligging zijn dik in orde. 

En hoe zit het met de uitrusting?

De veiligheidsuitrusting is net als bij Toyota vrijwel compleet. Daarbij is het prettig dat deze systemen niet te luidruchtig waarschuwen, terwijl dit in andere auto’s nogal eens knap irritant kan zijn. Ook met draadloos Android Auto en Apple CarPlay (standaard) en het draadloos opladen van je smartphone en een head-up display (allebei opties) bevestigt deze Mazda dat hij helemaal bij de tijd is.

De vernieuwde Mazda 2 Hybrid is te koop vanaf € 26.790, terwijl de Yaris (Hybrid 115) met dezelfde aandrijflijn vanaf € 26.050 verkrijgbaar is. In de basis zijn er weinig verschillen in de standaarduitrusting: de Mazda heeft twee in plaats van vier luidsprekers en één in plaats van twee usb-c-aansluitingen. Mocht je de aanschaf van een van deze twee auto’s overwegen, dan loont het beslist om ook te kijken naar de tijdelijke First Edition-uitvoering van de Yaris. Die biedt namelijk flink wat extra’s voor nagenoeg dezelfde prijs als de goedkoopste Mazda, € 26.795, maar heeft dan géén hybride aandrijflijn.

Tot slot, wat is eigenlijk het verschil tussen de Mazda 2 en de Mazda 2 Hybrid?

Dat is een wereld van verschil. De Mazda 2 Hybrid, het adoptiekind van de familie, staat in de showroom als vanouds gebroederlijk naast de ‘gewone’ Mazda 2. Die is er namelijk ook nog steeds: een compleet ander en wél volledig door Mazda ontwikkeld model met mild-hybride aandrijflijn.

    PRIVATE LEASE Mazda 2

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (23) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum