Test: Lynk & Co 02 - zusje van Volvo EX30 is groter maar goedkoper

'Groter en voordeliger dan concerngenoten met zelfde techniek'

113 reacties

Video

Na jaren enkel de 01 is daar dan eindelijk de Lynk & Co 02. Geen opvolger, maar een volledig elektrische auto, die zijn platform deelt met onder meer de populaire Volvo EX30. Maar dit merk pakt zaken duidelijk anders aan. We konden heel kort even met de auto op pad, maar wilden jullie onze eerste indruk niet onthouden.

Ah nummer 2. De eerste Lynk & Co heeft het best aardig gedaan toch?

Dat kan je wel zeggen. Voor een nieuw merk ging het bijzonder hard en in 2022 en 2023 verkocht het merk zo’n 12.000 keer de 01 in Nederland. Of nou ja, zoveel gingen er op kenteken, want met maandabonnementen en leaseconstructies was eigendom een vaag begrip. De auto was zoals bekend zeer verwand aan de PHEV-versie van de Volvo XC40, maar dan voor veel minder geld per maand en hij was nog ruimer ook. En nu is daar heel wat jaren later de 02!

Lynk & Co 02

Dit lijkt op de Zeekr X en dat is geen toeval.

Maar de Lynk & Co 02 is geen plug-in toch?

Geen plug-in hybride inderdaad, maar pluggen moet je wel. Het is een volledig elektrische auto. Hij deelt zijn SEA2-platform van de Geely-groep met onder meer de Volvo EX30 en de Zeekr X. En hij houdt daarbij zaken overzichtelijk, want hij kom er voorlopig met 1 accu en 1 motorversie: je krijgt altijd 66 kWh en 272 pk op de achterwielen. Goed voor een WLTP-score van 445 kilometer.

Voegt de Lynk & Co 02 dan veel toe naast die andere auto’s?

Ja, want hij is fors groter én hij is goedkoper. Beginnen we met de ruimte dan biedt de auto merkbaar meer ruimte op de achterbank en de kofferbak is met 410 liter ook beduidend ruimer dan die in de Volvo. Achterin is de beenruimte netjes en de hoofdruimte profiteert van het feit dat de bank wat achterover staat. Hierdoor heb je minder last van de aflopende daklijn. De auto heeft ook een frunk van 15 liter.  Voorin is het de stijl van bijna elke nieuwe EV uit het Oosten: lekker clean met een groot touchscreen. In de 02 is het allemaal nog wat saaier en leger dan gemiddeld. Heel sfeervol is het allemaal niet. De afwerking is redelijk, maar het oogt nergens aantrekkelijk. Voor je neus ook een klein scherm met zaken als snelheid en actieradius. Wel werkt al het digitale werk snel en simpel.

Lynk & Co 02

Groot scherm en verder weinig. Dat voelt als een auto van nu....

Maar hoe rijdt hij?

Braaf en degelijk. Het onderstel is beter dan je zou verwachten gezien het basic-interieur. De auto is zachter dan de vrij stugge EX30 en daarvoor meer in balans. Er zijn geen problemen met tractie tijdens het natte dagdeel dat we de auto hadden en de demping van de koets is goed. Met 272 pk is de auto bovendien snel zat. Het voelt alsof je enkel al het vermogen krijgt in de sportstand, maar ook in comfort is de auto nooit te langzaam. Het is eerder een brave gezinsauto dan een sportieve crossover. Als geheel voelt het voorals als veel voor weinig, maar in ruil voelt de auto dan ook wel goedkoop aan. Let op, dat is wat anders dan slecht. Het doet denken aan de rol van Skoda binnen de Volkswagen-groep, maar dan wel het Skoda van 10-15 jaar terug. Niet het Skoda dat met de Enyaq een betere EV maakt dan Volkswagen met zijn ID4…

Lynk & Co 02

Achterin heb je merkbaar meer ruimte dan in een Volvo EX30

En hij is goedkoop dus?

Nou alles is relatief in deze wereld waar de inflatie er flink heeft ingehakt, maar het is natuurlijk gemakkelijk te vergelijken met stalgenoten. En dan valt op dat hij met een vanafprijs van nog geen 36.000 euro merkbaar voordeliger is dan de EX30. Een Volvo met gelijkwaardige prestaties kost bijvoorbeeld minimaal € 43.495 en is dan ook nog een stuk kleiner, met minder ruimte achterin en een bagageruimte van 318 in plaats van 410 liter. Een Smart #1 kost met 66 kWh ook minimaal 40k, de grotere #3 is logischerwijs nog duurder. De Zeekr dan? Dat merk presenteert zichzelf als premium en houdt er dus ook hogere prijzen op na: minimaal €43.490 voor een X. In Core-trim heeft de Lynk & Co 02 al 19-inch lichtmetalen wielen, een 15,4 inch groot centraal display, een 10,2 inch metend digitaal instrumentarium, V2L-technologie, Keyless Entry, parkeerpiepers voor en achter, Lane Keep Assist, Lane Departure Warning, intelligente cruisecontrol en een 11 kW boordlader. De duurdere More heeft onder meer een 22 kW boordlader, een warmtepomp, een uitgebreid audiosysteem van Harman Kardon, uitgebreide sfeerverlichting, zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen, een inductielader, een verwarmbaar stuurwiel en privacy glass achter. De warmtepomp en de actieve lamellen in de grille leveren de Lynk & Co in More-uitvoering een actieradius op van 445 kilometer: 10 meer dan de Core.

Lynk & Co 02

Met 410 liter doet de 02 het beter dan stalgenoten.

En ik kan de Lynk & Co 2 zeker alleen leasen enzo?

Nee, cash aftikken kan ook! En ja er komt opnieuw de mogelijkheid de auto via de app aan derden ter beschikking te stellen en daar geld mee te verdienen. Bij de 01 verliep dat niet altijd even soepel, maar de Nederlandse organisatie claimt dat alle administratieve problemen nu zijn opgelost. We horen de ervaringen van gebruikers graag in de comments.

Lynk & Co 02
Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02Lynk & Co 02

Signalement

Merk Lynk & Co
Model 02 More
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.462

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk
Maximaal koppel 343 Nm
Accu capaciteit (bruto) 69 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.460 mm / 1.845 mm / 1.573 mm
Wielbasis 2.755 mm
Massa leeg 1.820 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/45R20Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s
Actieradius (WLTP) 445 km

PRIVATE LEASE Lynk & Co 02

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (113) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum