Test: Lucid Air Sapphire - Met de snelheid van het licht

Overkill-EV

Lucid Air Sapphire

Met de Sapphire maakt Lucid het verhaal van de Air voorlopig compleet. De Lucid Air Sapphire is een van de allersnelste auto's ter wereld. En ook nog eens een heel goede EV.

Wat is de Lucid Air Sapphire in deze test voor een auto?

De Lucid Air Sapphire in deze test is de sterkste uitvoering van de Lucid Air. 1.251 pk sterk om precies te zijn, al kunnen we die op dit moment niet allemaal gebruiken, we rijden immers op Ascari Raceway, het circuit in Spanje dat ooit vlak bij Ronda werd aangelegd door de Nederlander Klaas Zwart. Het is feitelijk een aaneenrijging van de mooiste bochten van diverse circuits wereldwijd en vooral het laatste deel is erg technisch. Mede daarom mogen we het volle vermogen van de Lucid niet vrijschakelen, dus moeten we het doen met ‘slechts’ zo’n 880 pk in plaats van alle 1.251 paarden. Toch, als we het rechte stuk opdraaien en 'gasgeven', stelt de Sapphire niet teleur. De drie motoren van onze testauto maken een iets hoger gierend geluid, maar dat stijgt nauwelijks boven het - ook al nauwelijks hoorbare - windgeruis uit. We zitten lekker weggezakt in de comfortabele reisstoelen van de Lucid Air en krijgen het gevoel dat we met licht bovenmodale snelheden aan het toeren zijn. Maar dan valt ons oog op de snelheidsmeter, die 240 km/h aanwijst. Als we opkijken van de snelheidsmeter zien we dat het einde van het rechte stuk met warp-snelheid op ons afkomt en we weten dat daarna een haakse bocht volgt.

Lucid Air Sapphire

De Lucid Air Sapphire is mooi vanbinnen, maar ook weer geen S-klasse.

De Lucid Air Sapphire is dus snel, hoe doet de auto het in de bochten?

Het beste woord om het bochtenwerk in de Lucid Air Sapphire te omschrijven zou 'onderweldigend' zijn. Met een ferme trap op het rempedaal komt de Lucid snel maar zonder drama bijna tot stilstand, waarna het rechterpedaal weer snel en gedecideerd commando’s doorgeeft aan de chemische celstructuur van het gigantische accupakket dat zich onder ons bevindt. Opnieuw schieten we vooruit alsof we worden voortgetrokken door een gigantisch elastiek.

Conclusie: bochten rondt de Lucid Air Sapphire snel en efficiënt, maar met weinig sensatie. Het is alsof je in een achtbaan zit waarvan alle onderdelen zijn bekleed met wattenbollen. Dat, gecombineerd met het feit dat je in een 2.420 kilogram wegende auto zit met het comfort en de binnenruimte van een Mercedes S-klasse, zorgt dat je nauwelijks kunt geloven dat deze auto op het circuit de strijd aan kan gaan met de snelste en meest ‘racy’ straatauto’s ooit gebouwd.

Lucid Air Sapphire

De Lucid Air Sapphire laat zich redelijk tam instellen, of juist heel erg wild.

Is de Lucid Air Sapphire echt net zo ruim als een S-klasse?

Lucid zegt zelf over de Air Sapphire dat die vanbuiten een E-klasse is, maar vanbinnen een S-klasse. Dat zou kunnen kloppen, zeker achter, maar de in- en uitstap stap is minder riant. De deuropening is relatief klein en laag, waardoor je als oudere automobilist onbewust begint te denken aan de voordelen van een SUV. De stoelen zitten heerlijk, de besturing is een van de beste die we ooit hebben gevoeld in een elektrische auto en de koolstofvezel remmen voelen goed en daadkrachtig aan. Ze hebben geen enkele moeite om deze kolos snel en zonder drama of gepiep tot stilstand te brengen. Een beetje kritiek hebben we ook. Bijvoorbeeld op het feit dat bij twee verschillende auto’s het portier van de bijrijder kraakt. Ook enkele afdeklijsten langs de stoel van de bijrijder zaten slordig bevestigd en bij een derde exemplaar bleef de gordelverklikker klikken, hoewel de gordel dicht zat. En als het gaat om kwaliteitsperceptie hadden met name de deurportieren meer solide mogen aanvoelen. Ze gaan ongetwijfeld eeuwen mee, maar zijn gemaakt van zeer licht kunststof en voelen aan alsof ze kunnen afbreken. De vormgeving van interieur en exterieur uiterlijk is prima, maar niet buitengewoon en als bestuurder van een auto van 2,5 ton wil je je toch onderscheiden van Chinese confectiemodellen. Oh ja, als caravantrekker moet je elders gaan shoppen, want een trekhaak is niet mogelijk.

Lucid Air Sapphire

Aan de ruimte op de achterbank van de Lucid Air Sapphire ligt het niet, de zit is wel wat curieus.

Wat kost de Lucid Air Sapphire in deze test?

De Lucid Air Sapphire in deze test is zeker niet goedkoop.  Het model maakt enorm veel indruk, maar dat mag ook wel als je de prijslijst. Want hoewel je al een Lucid Air hebt vanaf zo’n €90.000 , kost dit topmodel maar liefst €255.000. Dat is meer dan twee keer duurder dan een €108.990 kostende Tesla Model S Plaid, die met zijn 1.100 pk bijna vergelijkbare prestaties neerzet. Uiteraard biedt de Lucid meer, maar meer dan twee keer meer ook weet niet.

De Lucid Air Sapphire moet je dan ook vooral beschouwen als een fantastische technologiedrager in plaats van een verkoopkanon. Daarin overtuigt de auto zonder meer. Het knappe is dat dit bedrijf, dat ooit begon als accufabrikant en in 2016 startte met een wit vel papier, bijna alles in huis produceert. Na de Air komt dit jaar ook nog een vijf meter lange SUV naar Europa. Deze Gravity levert 839 pk en heeft een rijbereik van zo’n 700 kilometer. De prijslijst daarvan begint bij €88.000.

Lucid Air Sapphire

Signalement

Merk Lucid
Model Air Sapphire
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 254.918

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 3 elektromotoren
Maximaal vermogen 920 kW / 1251 pk
Maximaal koppel 1.390 Nm
Accu capaciteit (bruto) 118 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.005 mm / 1.960 mm / 1.409 mm
Wielbasis 2.960 mm
Massa leeg 2.375 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor265/35R20Prijzen
Banden achter295/30R21Prijzen
Topsnelheid 330 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 2,0 s
Stroomverbruik (WLTP) 19,1 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 694 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.