Test: Kia Sorento – Alles anders, niet veranderd
Zelfs de motorkap is nieuw
60 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een facelift zo ingrijpend als die van de Kia Sorento zien we niet vaak. Het hele uiterlijk en het interieur gingen op de schop. Toch blijkt uit de eerste test dat de Kia Sorento stiekem helemaal niet zoveel anders is.
Help even, wat is de Kia Sorento ook alweer?
De Kia Sorento in deze test is een – voor Europese begrippen – enorme SUV met zeven zitplaatsen en is het broertje van de Hyundai Santa Fe. Dat is een van de nieuwigheden bij de facelift, want die zeven zitplaatsen zijn nu standaard. Overigens klinkt dat als groter nieuws dan het is, want de basisversie is geschrapt en dat was de enige versie die de derde zitrij niet had. Wel nieuw is een topversie met captain's chairs in plaats van een achterbank. Dat is precies de versie die wij rijden, al zien we na een week nog steeds niet helemaal wat nu de meerwaarde van die twee losse stoelen precies zou moeten zijn.
Lampen, grille en zelfs de motorkap van de Kia Sorento zijn nieuw.
Hoe is het interieur van de Kia Sorento verder?
Lekker veelzijdig is een goede omschrijving voor de Kia Sorento. De achterste stoeltjes zijn voor kinderen en/of korte ritten buitengewoon nuttig. En heb je ze niet nodig, dan verdwijnen ze ook in een handomdraai in de bodem. Op de voorste twee rijen heb je alle ruimte en het dashboard is op de uitstroomopeningen bij de deuren na helemaal nieuw. Het ziet er mooi uit en werkt prettig, dus op dat vlak geen klachten.
Welke motoren zijn er voor de Kia Sorento?
In deze test lees je over de enige motor voor de Kia Sorento, de PHEV. Voorheen was er ook een ‘gewone’ hybrid, maar die verkocht kennelijk niet goed genoeg. Voortaan dus altijd aan de stekker met de Kia Sorento en in wezen is dat dezelfde aandrijflijn als voor de facelift: een 1,6-liter viercilinder turbomotor met daarachter een elektromotor. Via een zestraps automaat komen de krachten van een of beide motoren bij alle vier de wielen. Maximaal leveren de twee nu 253 pk, iets minder dan voorheen, met dank aan strengere emissie-eisen. Dankzij een 13,8 kWh batterij kun je er in de praktijk zo’n 40 à 50 kilometer volledig elektrisch mee rijden. Dat gaat met 90 pk op twee ton uiteraard vrij langzaam, maar vervelender is dat het vaak niet duidelijk is hoe ver je het gaspedaal kunt intrappen voordat de verbrandingsmotor bij komt springen. Zeker voor korte ritjes zou dat erg helpen. Moet de Kia Sorento vol aan de bak, dan gaat het aardig, maar echt snel wordt hij natuurlijk niet.
Nieuw infotainment, met een vleugje EV6, in de Kia Sorento.
Hoe komt het onderstel van de Kia Sorento uit de test?
Ook op dit vlak blijkt de Kia Sorento niet wezenlijk anders te zijn geworden. Rechtuit is het een heerlijk comfortabel ding, dat gemoedelijk over de weg zwalkt. Wat dat betreft omhelst de Kia Sorento zijn zwaarlijvigheid volledig. Maar goed ook, want je moet er niet een stukje dynamisch mee willen sturen. Daarvoor is alles te zwaar en te indirect. Dat geeft helemaal niet, want daar is het de auto niet voor, al zou je soms in een onverwacht krappe bocht iets minder willen overhangen.
Wat kost de Kia Sorento?
Dat is waar het allemaal een beetje misloopt voor de Kia Sorento. Op zich bewijst hij zich in de eerste test als een uitstekende eerste en enige auto voor een middelgroot tot groot gezin. Dat gezin moet dan alleen wel wat financiële slagkracht hebben, want voor een beetje een knappe versie zul je zeker zestig mille mee moeten nemen en de topversies lopen op richting de zeventig. En dat is voor een Kia een heleboel geld, al krijg je natuurlijk ook een heleboel auto.
Standaard heeft de Kia Sorento een derde zitrij, die best praktisch is.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 6-zits |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 14 kWh |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.815 mm / 1.900 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.815 mm |
Massa leeg | 2.060 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s |
Brandstofverbruik | 1,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 38 g/km |
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.